Michael Bladt, adm. dir. i Hasle Refractories A/S og repræsentant for DI Bornholm overrækker lærepladsprisen til direktør Michael Almeborg, Ole Almeborg A/S, under kyndigt opsyn af borgmester Jacob Trøst.

26.08.22 Regionalforeninger Pressemeddelelser

Ole Almeborg A/S vinder Lærepladsprisen 2022

Kun attraktive lærepladser kan sikre nok dygtige medarbejdere i fremtiden. Sådan er holdningen hos Ole Almeborg A/S i Rønne, der pt. har fire lærlinge ud af virksomhedens i alt 66 ansatte. Virksomheden modtager nu DI Bornholms Lærepladspris 2022.

I Ole Almeborg A/S er tilgangen til lærlinge både klar og ambitiøs. Når lærlingen er færdig med sin uddannelse, skal hun eller han være vokset både som medarbejder og som menneske. Lærlingene skal blive dygtige smede og samtidigt trives på arbejdspladsen sammen deres kollegaer, hvor de bliver opfattet som en vigtig del af produktionen på lige fod med de andre ansatte. I det hele taget gør man meget ud af at sikre, smedelærlingene både trives, udvikler sig og bliver fagligt stærke.

Denne tilgang til elever og lærlinge er vigtig for DI Bornholms bestyrelse, og derfor modtager Ole Almeborg A/S nu DI Bornholms Lærepladspris 2022. Og det er en stolt adm. direktør Michael Almeborg, der på virksomhedens vegne tager imod prisen.

- Vi har en kæmpestor interesse i løbende at kunne sikre os de rette medarbejdere i fremtiden. Og det kan vi kun ved at være et godt lærested, hvor tilstrækkeligt mange lærlinge ønsker at søge ind hos os, siger Michael Almeborg.

Hos Ole Almeborg A/S har man en handleplan for hver enkelt lærling, så man kan understøtte deres styrker og hjælpe med deres svagheder. Lærlingene kommer desuden igennem alle afdelinger, så de opnår faglig alsidighed og får muligheden for at følge et produkt fra start, til det bliver skåret og står klar til afsendelse. Ole Almeborgs lærlinge skal synes, det er spændende at gå på arbejde, og de skal have det godt, imens de er der.

Til gengæld får virksomheden både dygtige og tilfredse elever:

- Min arbejdsplads er meget alsidig. Man påtager sig selv et ansvar, og man vokser med alle de forskellige opgaver, der er. Det er fedt, at man bliver betragtet som en del af holdet og ikke bare som lærling, siger Simon Nielsen, tidl. smedelærling hos Ole Almeborg A/S og nu produktionsleder.

DI Bornholm uddeler Lærepladsprisen for at anerkende de bornholmske virksomheders indsats med at løfte en vigtig opgave for samfundet og give unge og voksne en fremtid med perspektiv i. Manglen på faglærte mærkes allerede nu og vil vokse fremover, fordi for få gennemfører en erhvervsuddannelse, samtidigt med at store årgange af faglærte går på pension.

- Det er et vigtigt arbejde, der bliver gjort hos Ole Almeborg A/S – både for lærlingen, virksomheden og for Bornholm. Vi oplever en fantastisk vækst og udvikling på øen, og der er i den grad brug for dygtige medarbejdere. Og derfor fortjener virksomheder, der løfter opgaven med at uddanne dem, stor applaus, siger Michael Bladt, bestyrelsesmedlem i DI Bornholm

Lærepladsprisen 2022 blev overrakt torsdag d. 25/8 af borgmester Jacob Trøst og Michael Bladt, adm. dir. i Hasle Refractories A/S og repræsentant for DI Bornholm.

Fakta om Ole Almeborg A/S
Ole Almeborg A/S har siden 1967 designet og produceret intern transportmateriel, og er i dag en af Danmarks førende virksomheder indenfor kundetilpassede løsninger. Produkterne udføres i rustfrit og sort stål. Særligt rørlaserskæring, pladebearbejdning og svejsning er kernekompetencer.

Al udvikling og produktion foregår på maskinfabrikken i Hasle på Bornholm. Almeborg A/S står for dansk kvalitet og fleksible løsninger, hvor sikkerhed, ergonomi og øget effektivitet på arbejdspladsen er i fokus.

Lotte Jespersen

• E-mail loje@di.dk