Fra venstre: Adm. direktør Morten Hovmøller, DI Roskilde/Køge Bugt, borgmester Tomas Breddam, Roskilde Kommune, adm. direktør Henning Staugaard Lambertsen, Norsyn, afdelingscheferne Jesper Rømer og Peter Søgaard, begge partnere i Norsyn.

30.11.23 Regionalforeninger Pressemeddelelser

Roskilde virksomhed med vækst på over 4000 procent hædres med DI-pris

Det er ikke hver dag, vi møder en etableret virksomhed, som har opnået en fircifret procentvis stigning i årsresultatet på kun to år.

Men mens mange andre virksomheder de seneste år har kæmpet med høj inflation og udfordringer med at få medarbejdere og materialer, har den lille rådgivende ingeniør- og arkitektvirksomhed Norsyn i Roskilde udviklet nye produkter, kapret ordrer og nye samarbejdspartnere i et uhørt højt tempo.

Årsresultatet, som i 2020 var på godt 100.000 kr., rundede sidste år 4,4 millioner kr. En vækst på over 4.000 procent, som fortsætter i år, hvor Norsyn er blevet landsdækkende med kontor i Aarhus.

Virksomheden, som måske er mere kendt som Damgaard Rådgivende Ingeniører, har lige skiftet navn til Norsyn. Nøgleordene her er innovation, ansvaret for naturen og arbejdet med FN’s verdensmål.

- Jeg er stolt af at uddele DI Roskilde/Køge Bugts Initiativpris 2023 til en SMV, der er så innovativ og fremsynede som Norsyn. Her flyder bæredygtigheden ned gennem hele processen – fra idé til udvikling og udførelse. En virksomhed, der dygtigt forstår at spotte nye trends og udviklinger inden for energiforsyning og særligt fjernvarmeområdet, siger vicebestyrelsesleder Morten Hovmøller, fra den regionale DI forening.

Norsyn har blandt andet sammen med Høje Taastrup Fjernvarme og VEKS etableret Danmarks største batteri og vundet Danmarks største fjernvarmeopgave i årtier med nye løsninger for 15.000 gaskunder sammen med M.J. Eriksson. De har i Gentofte stået for den første naturgaskonvertering efter Ukrainekrigen og udviklet en ny termostat sammen med Danfoss, ligesom de går forrest i fjernvarmebranchen med at skifte stålrør til de langt mere klimavenlige plastrør.

- Vi er altid i gang med mindst ét nyt bæredygtigt forsknings- og udviklingsprojekt, som regel med samarbejdspartnere som DTU, EUDP, fjernvarmeværker og store virksomheder som Danfoss og Grundfos. Men vi arbejder også lokalt, hvor vi blandt andet har etableret et trænings- og testcenter til oversvømmelse hos Roskilde Brandvæsen, siger adm. direktør Henning Staugaard Lambertsen.

DI initiativpris gives til en lokal virksomhed som en anerkendelse af virksomhedens økonomiske vækst og resultater, og i år sætter vi også fokus på virksomheder, som handler innovativt og skaber nye bæredygtige løsninger.

Helen Jensen

Seniorchefkonsulent