GettyImages
11.01.23 DI Handel Nyheder

Hvad betyder de skærpede krav for markedsføring rettet mod børn og unge?

Den 6. december 2022 genoptog vi vores onlineevent ”juridisk morgenbriefing”. Vi satte fokus på de skærpede krav for markedsføring rettet mod børn og unge i markedsføringsloven, der trådte i kraft den 1. januar 2022. Deltog du ikke? Så får du her de vigtigste take-away’s.

Al omtale af alkohol i en reklame er forbudt, hvis reklamen er rettet mod børn og unge under 18 år. Du kan som erhvervsdrivende blive idømt en bøde for at overtræde dette forbud.

Siden den 1. januar 2022 har du også kunne få en bøde for at *rette markedsføring mod børn og unge under 18 år, hvis markedsføringen:

  • Indeholder omtale af, billeder af eller henviser til produkter, der er **uegnede for børn og unge under 18 år,
  • udøves på eller via profiler på sociale medier, der tilhører eller fremstår som tilhørende børn og unge under 15 år, eller
  • anvender børn og unge under 15 år på sociale medier, medmindre anvendelsen indgår i en naturlig sammenhæng for at illustrere eller vise et produkt.

Det står i markedsføringslovens § 11, stk. 2 og 3, som kan læses her.

Til den juridiske morgenbriefing den 6. december 2022 anbefalede vi derfor, at du er særlig påpasselig ved brug af:

  • Omtaler/billeder/henvisninger til alkohol eller andre uegnede produkter, når markedsføringen er rettet mod børn og unge.
  • Markedsføring på nettet, hvor mange børn og unge færdes.
  • Brug af børn og unge i markedsføring/brug af influenter, som også har følgere under 18 år.

Derfor er det vigtigt at huske, at du 1) ikke må omtale alkohol eller andre ”uegnede” produkter i markedsføring rettet mod børn og unge og 2) skal være meget påpasselig, hvis du bruger børn i markedsføring på sociale medier!

Hvornår er markeds-føring ”rettet mod børn og unge”?

I vurderingen af, om markedsføring er ”rettet mod børn og unge”, vurderer Forbrugerombudsmanden alle elementer i markedsføringen, herunder:

  • Markedsføringens udformning og indhold.
  • Alderen på den som reklamerer.
  • Om der indgår børn i markedsføringen.
  • Om ”ikke ubetydelig del” af følgerne hos den, som reklamerer, er under 18 år. Forbrugerombudsmanden har udtalt, at på de sociale medier, hvor der færdes mange personer under 18 år, skal der meget lidt til, før at markedsføringen (også) er rettet mod børn og unge.
  • Om der anvendes et effektivt aldersfilter eller andre tekniske foranstaltninger for at sikre, at børn og unge ikke ser markedsføringen.

Hvad er ”uegnede” produkter?

På Forbrugerombudsmandens hjemmeside kan du læse mere om, hvornår markedsføring er ”rettet mod børn og unge”, og hvilke produkter der er ”uegnede for børn og unge under 18 år”: Alkohol og andre uegnede produkter (forbrugerombudsmanden.dk)

Skjult reklame?

Hvis en reklame er målrettet børn og unge, skal du også være ekstra opmærksom på, at denne målgruppe ikke er i tvivl om, at der er tale om en reklame. Du kan læse mere om forbuddet mod skjult reklame her: Reklamer på sociale medier (forbrugerombudsmanden.dk)

Relateret indhold