28.09.18 DIB Blog

Blog: Teknologi giver kunderne stadig bedre analyser

Branchedirektør Henriette Søltoft, DI Rådgiverne, blogger om markedsanalyser og forbrugerindsigt.

Ny teknologi har givet markedsanalysebranchen bedre værktøjer til at ramme mere og mere præcist med ny indsigt om forbrugerne.

Det er til glæde for branchens kunder, der får ny viden om ikke kun hvordan - men i lige så høj grad hvorfor - forbrugerne agerer, som de gør.

I en tid med ufattelige mængder data til rådighed har kunderne brug for markedsanalysebranchens hjælp til at forstå og omsætte data om forbrugerne.

Kunderne efterspørger ikke blot data om kundeadfærd, men også analyser om, hvad der ligger bag adfærden - omsat til en klar storytelling om forbrugeren i forhold til den virkelighed, som kunden befinder sig i. 

Tallene for omsætningen i markedsanalysebranchen bekræfter, at ny teknologi har gjort sit indtog.

En nøgletalsanalyse for branchen viser, at omsætningen i branchen efter kriseårene omkring 2010 har stabiliseret sig – men på et lavere niveau. Omsætningen var på ca. 1,2 milliarder kroner i 2017.

Indtryk fra branchen er dog, at der er lige så mange kunder, der efterspørger lige så mange opgaver som tidligere – og lidt til.

Produktiviteten er altså steget, og kunderne får billigere, men bedre analyser ved hjælp af ny teknologi.

Emnet var også på dagsordenen, da DI Rådgivernes netværk for markedsanalysevirksomheder og branchens internationale organisation, ESOMAR, holdt "Markedsanalyse-eftermiddag" tidligere på måneden.

Her blev der blandt andet fremlagt ny forskning om personlighedstests, om hvordan branchen kommer i kontakt med de unge, og hvordan AI hjælper til at ramme mere rigtigt.

Efter konferencen var jeg rundt blandt nogle af deltagerne for at spørge om deres krav til markedsanalyser. Det kan I se på videoen her.

Fakta

Den danske markedsanalysebranche:

O
msatte i 2017 for 1,2 mia. kr. Det er en mindre stigning i forhold til 2016, hvor omsætningen i branchen var på 1,1 mia. kr.

Beskæftiger omkring 2.000 personer.

Henriette Søltoft

Henriette Søltoft

Vicedirektør

  • Direkte +45 3377 3654
  • Mobil +45 2088 3919
  • E-mail hes@di.dk

Relateret indhold