Kinas præsident vil kæmpe mod kopierne
Kinesiske virksomheder, der kopierer udenlandske varer, skal have hårdere straffe, siger Kinas præsident. Det er med i Kinas strategi om et mere åbent marked. Småkageproducenten Danisa kan allerede mærke de positive forandringer.
Kina vil åbne sin økonomi endnu mere til omverdenen. Det var det helt centrale budskab i Kinas præsident Xi Jinpings tale ved åbningen af landets største importmesse China International Import Expo (CIIE).
Præsidenten fremlagde fem fokusområder, som skal bære den dagsorden. Blandt dem er et fokus på at overholde de gældende internationale ejendomsrettigheder.
- Vi vil forbedre troværdigheden og effektiviteten af undersøgelse om brud på intellektuelle ejendomsrettigheder. Og vi vil sætte et højere kompensationsniveau for at hæve omkostningerne for overtrædelse af varemærkerettigheder, sagde Kinas præsident Xi Jinping i sin tale ved åbningen af CIIE.
Læs også: Virksomheder viser grønne løsninger og fødevaresektor frem på Kinas største importmesse
Kina har jo love om falsk markedsføring, der beskytter udenlandske virksomheder, og vi kan bestemt få hjælp med at bekæmpe kopiprodukter både af de kinesiske myndigheder og den danske ambassade Erik Bresling, adm. direktør i Danisa
Forbedring kan i forvejen mærkes
Danske virksomheder er blandt dem, der har været udsat for, at deres varer er blevet kopieret på det kinesiske marked. Én af dem, der har oplevet det, er småkageproducenten Danisa, der eksporterer danske traditionelle småkager til den kinesiske forbruger.
- Jeg oplever det ikke længere som et stort problem med falske varer på markedet, siger Erik Bresling, adm. direktør i Danisa.
Småkageproducenten har været på det kinesiske marked i 35 år. Derfor har virksomheden også mærket udviklingen i kopiprodukter på markedet.
- Der har været kopiprodukter af vores småkager, fordi vores produkter er en luksusvare her. Men det sker i mindre og mindre omfang. Kina har jo love om falsk markedsføring, der beskytter udenlandske virksomheder, og vi kan bestemt få hjælp med at bekæmpe kopiprodukter både af de kinesiske myndigheder og den danske ambassade, siger Erik Bresling.
Direktøren mener, at Kina bevæger sig mod en europæisk standard, når det gælder love om falsk markedsføring.
Læs også: Kopivarer koster danske virksomheder milliarder
Positive toner fra Kina
Præsidentens udmelding er godt nyt for danske virksomheder med aktiviteter i Kina. Det tyder på, at Kina er i gang med en omstillingskurs mod at blive et I-land, mener chefkonsulent for erhvervsjura og CSR i Dansk Industri (DI), Lars Holm Nielsen.
- Det er positive toner fra Xi Jinping. Kommer der for alvor handling bag ordene, vil vi opleve Kina bevæge sig mod at blive et retssamfund, hvor udenlandske virksomheders IPR (Intellectual Property Rights, red.) respekteres på lige fod med kinesiske virksomheders, siger han.
Chefkonsulenten er enig i, at der er sket klare forbedringer over de seneste år. Han påpeger, at LEGO netop har vundet en række sager om ulovlige kopier i Kina.
- Det går den rigtige vej. Men Kina er ikke helt i mål endnu. Udmeldingen fra Xi Jinping skal formentlig også ses i lyset af USA’s handelsforanstaltninger, der blandt andet er begrundet med det, amerikanerne kalder kinesisk IPR-tyveri (Intellectual property Rights red.), siger Lars Holm Nielsen.
Han fortæller, at danske virksomheder også udsættes for ipr-tyveri, og at de derfor ofte holder forsknings- og udviklingsafdelinger ude af Kina.
- Dermed er de heller ikke på omgangshøjde med international teknologisk udvikling, og når flere udenlandske virksomheder samtidig flytter eller hjemtager produktion fra Kina, må kineserne følge internationale spilleregler hvis de skal fastholde omstillingskursen mod at blive et I-land, siger Lars Holm Nielsen.
Læs også: Fælles indlæg: Jagten på digitale forbrydere skal forstærkes