Forbrugerne vil gerne have friske varer i butikkerne hver morgen, men ikke støj  i nabolaget om natten. Støjsvag levering er svaret på dilemmaet.

Foto: Getty Images
20.05.19 DI Business Nyheder

Nu lister Schulstads lastbiler sig gennem natten

Klager over støj har forhindret mange virksomheder i at levere friske varer i nattetimerne, men Schulstad har succes med at løse problemet via dialog og støjdæmpende tiltag. DI håber, at flere virksomheder og kommuner vil gå samme vej.

Ingen levering før kl. 7.

Sådan er reglerne ved supermarkederne i mange byer. Forbuddene mod varelevering til butikker om natten og i de tidlige morgentimer skyldes klager fra beboerne i nabolaget, som oplever at blive vækket af støj.

- Det er forståeligt, at beboerne klager over støjen, men det er et problem for både virksomhederne og samfundet, hvis vi kun kan køre ud med friske varer mellem kl. 7 og 9 om morgenen, fortæller Niels Holm, som er Supply Chain Manager hos brødproducenten Schulstad.

Varelevering midt i morgentrafikken betyder helt konkret, at en chauffør holder meget i kø, ikke når så mange butikker, og virksomhederne derfor har flere biler kørende for at klare leverancerne. Det er dyrt for leverandørerne, men det er langt fra den eneste omkostning, fortæller Niels Holm.

- Kørsel i myldretiden giver også dårligere trafiksikkerhed, fordi det er her, der er mest trafik og flest bløde trafikanter på vejene i form af børn på vej til skole og cyklende på vej på til arbejde. Samtidig giver det en højere CO2-udledning, når lastbilerne holder i kø, siger han.

Vi skal helst væk fra de meget firkantede påbud, som gør transporten mindre effektiv. Rune Noack, Seniorchefkonsulent

Svaret er støjsvag levering

Derfor har Schulstad i en årrække arbejdet for at mindske støjen i forbindelse med brødleveringen. Resultaterne af indsatsen er gode, selv om der skal justeres på mange parametre for at få den optimale effekt.

- En stor del af støjen afhænger af chaufførens adfærd – det kan f.eks. være, at han hører høj musik under arbejdet. Derfor har vi holdt møder og uddannet vores chauffører i støvsvag levering. Det har de taget rigtig godt imod, fordi de også gerne selv vil undgå at køre i myldretiden, siger Niels Holm.

Bilen og det øvrige udstyrs udformning har også meget at sige for støjniveauet. Schulstad er derfor systematisk gået efter at få sine lastbiler certificeret efter hollandsk forbillede, hvor organisationen PIEK-Keur, har udviklet en certificeringsordning med særligt fokus på støjdæmpning.

- I dag er 85 pct. af vores vognpark PIEK-certificeret. Det gør eksempelvis en stor forskel, om bunden i bilen, som skal være rillet af sikkerhedshensyn, er lavet i det rette materiale – og om bak-alarmen er erstattet af et bak-kamera, uddyber Niels Holm.

Indsatsen har bl.a. banet vej for en aftale med Københavns Kommune, som gør, at brødproducenten nu må levere i nattetimerne, så længe der ingen beboerklager er. Den ordning har fungeret i tre år uden en eneste klage.

Alle kan være med – og butikkerne kan bidrage

Schulstad kører for tiden forsøg med tre hybridlastbiler, som kan køre på el ved hastigheder under 30 km/t. Det fjerner den sidste motorstøj.

- Hybridbiler er den ultimative løsning, men de er dyre og ikke en mulighed for alle virksomheder. PEAK-certificering er til gengæld en langt mere overskuelig investering – især set i forhold til de mange fordele man får ved at kunne levere om natten, fortæller Niels Holm

Butikker og kommuner kan også medvirke til at nedbringe støjgenerne.

- Butikkerne kan bl.a. se på, hvordan belægningen er i det område, hvor vi leverer varerne – og de kan sikre, at der er personale til at tage imod varerne uden for butikkernes åbningstider. De kan også hjælpe ved at tage imod evt. støjklager fra beboere i området og gå i dialog med leverandørerne om at få dem løst, siger Niels Holm.

De kommunale myndigheder kan på deres side bidrage ved at gå i dialog med virksomhederne om støjsvag levering – og ved at tillade nattelevering for de leverandører, er ikke larmer. På længere sigt kan de også medvirke ved at lave byplanlægning, der forbygger støjgener.

Ny vejledning om støjsvag levering

For at skubbe på udviklingen har Miljøstyrelsen i samarbejde med bl.a. Schulstad og DI Transport udarbejdet en vejledning om støjsvag levering, som samler den tilgængelige viden om emnet. Her kan både leverandører, butikker og kommunale myndigheder finde input til den dialog og de konkrete indsatser, som kan bane vej for mindre støj og mere fleksible leveringsvilkår.

I DI Transport håber man, at ikke mindst kommunerne vil tage den nye vejledning til sig.

- Vi skal helst væk fra de meget firkantede påbud, som gør transporten mindre effektiv. Vejledningen lægger op til en tættere dialog mellem kommuner, transportbranchen og supermarkeder, om at finde andre løsninger på støjudfordringerne. Det mener vi, er vejen frem, siger Rune Noack.

Hos Schulstad glæder Niels Holm sig over de gode resultater, som virksomheden har opnået – men han har også et ekstra håb for fremtiden.

- Hvis indsatsen for støjsvag levering kan betyde, at vi undgår bare én alvorlig højresvingsulykke i myldretiden, så vil jeg mene, at det har været det hele værd, slutter han.

Fakta

Tiltag, som kan mindske støjgenerne:

- Støjsvage biler og udstyr

- Uddannelse af chauffører i støjsvag levering

- Bedre kontakt mellem butikker og beboere om støjgener

- Bedre dialog mellem virksomheder og kommuner

- Byplanlægning som forebygger støjgener

Læs hele Miljøstyrelsens vejledning her 

Rune Noack

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 4834
  • Mobil +45 4117 0083
  • E-mail run@di.dk
Relateret