Siden marts 2020, hvor coronapandemien ramte Danmark, er antallet af passagerer med den kollektive transport faldet med op mod 90 procent.

21.03.21 DIB Nyheder

DI: Sådan får vi danskerne til at tage bus og tog igen

Coronakrisen har givet den kollektive transport en mavepuster af historiske dimensioner . Nu kommer Dansk Industri med 18 konkrete forslag til, hvordan vi igen får danskerne til at rejse sammen.

Siden marts 2020, hvor coronapandemien ramte Danmark, er antallet af passagerer med den kollektive transport faldet med op mod 90 procent. Og selv når corona har sluppet sit tag i samfundet, kan titusindvis af danskere være forsvundet fra bus, tog og metro, hvis der ikke sættes ind nu, viser flere undersøgelser.

Sådan må det ikke gå, mener Dansk Industri (DI), der derfor er klar med 18 konkrete forslag til, hvordan den kollektive transport styrkes, så danskerne igen vælger den til.

- Det er helt afgørende, at vi får danskerne til at vælge kollektive transport, ellers vil vi få massive trængselsproblemer i fremtiden. Og samtidig er det klart, at målsætningen om 70 procents reduktion af CO2-udledning bliver tæt på umulig at nå, hvis flere begynder at køre i bil, siger chefen for DI-transport, Michael Svane.  

Læs hele DI's plan.

22 milliarder kroner til kollektiv transport

DI har seks overordnede anbefalinger, der er konkret udmøntet i 18 forslag, der blandt andet har til mål at mindske forsinkelser i den kollektive transport, at forkorte rejsetiden og tilbyde lavere priser og forbedre adgangen til erhvervsområder. Målet er gøre den kollektive transport et attraktivt valg for flere i hverdagen.  

I alt er prisen for DI’s forslag 22 milliarder kroner over 10 år. En stor sum, men bydende nødvendig, mener Michael Svane.

- Selvfølgelig skal vi investere i infrastruktur, som sikrer bedre drift på jernbanen og hurtigere afvikling af bustrafikken, men hvis det kollektive transportsystem i Danmarks skal løftes til nye højder, så er vi nødt til begynde at tænke på en anden måde, siger Michael Svane og fortsætter:

- Vi skal tænke gode løsninger for kollektiv transport og cykler ind allerede i idéudviklingen af nye by- og erhvervsområder. Det er ikke godt nok at vente til virksomhederne er rykket ind. Samtidig skal eksisterende stationer og trafikale knudepunkter være tilgængelige og et rart sted at opholde sig. Det kræver ambitioner og tæt samarbejde at få det til at fungere.

Michael Svane lægger også vægt på, at virksomheder over hele landet er afhængige af gode forbindelser med kollektiv transport, samkørsel eller flextrafik mv.   

- Det er vigtigt at huske på, at en velfungerende kollektiv transport er helt afgørende for den samlede mobilitet, som virksomhederne og de ansatte har som vilkår i den daglige pendling . Der er stadig mange danskere, som ikke har en bil til rådighed. Det gør det simpelthen sværere for virksomhederne at tiltrække nye medarbejdere, hvis du ikke kan bruge den kollektive transport til og fra arbejde, men er tvunget til at have en bil, siger han.

Corona har skubbet flere over i bilen

Og der er nok at tage fat på. En analyse fra DSB viser således, at 6 procent af kunderne slet ikke forventer at komme retur til togene, når coronakrisen er forbi. Og andre analyser peger på et postcorona-tab på mellem 11 og 13 procent af kunderne i den kollektive transport, skriver DI i sit udspil.

Det er ifølge Michael Svane et skrækscenario, der vil sætte gang i en ond spiral.

- Danmark står overfor et strategisk valg om mobiliteten i fremtidens Danmark. Skal vi lade stå til, eller skal vi styrke den kollektive transport, sammenhængen mellem transportformerne og gøre den mere attraktiv for flere, spørger han retorisk og tilføjer:

- For DI er valget meget enkelt: Vi har alle brug for et sammenhængende transportsystem, hvor den kollektive transport er en reel og attraktiv mulighed og dermed bidrager til den bedst mulige mobilitet.

Michael Svane påpeger, at det vil få ganske alvorlige konsekvenser, hvis det ikke lykkes at vende udvikling. Alene i 2018 kostede trængslen på vejen i alt 26 milliarder kroner – og det tal vil kun stige, hvis flere vælger den kollektive transport fra. Samtidig vil det være en enorm belastning for miljøet.

- Vi er nu i en situation, hvor mange unge også fravælger den kollektive transport, når de skal hen til deres uddannelse. Det skaber trængsel, og det peger meget klart på, hvad vi kan vente os, hvis vi ikke får vendt udviklingen, siger han.

FAKTA: DI's 18 forslag til en bedre kollektiv transport

  • Ban vejen for flere og hurtigere tog
  • Invester i højklasset kollektiv trafikbetjening
  • Etabler busprioritering i byerne
  • Tænk by- og trafikplanlægning bedre sammen
  • Etabler et tæt og formaliseret sektorsamarbejde om kollektiv transport
  • Skab en mere enkel struktur og incitamenter for passagerfremgang
  • Gennemfør en takstreform, som gør det attraktivt for flere at benytte kollektiv transport
  • Skab attraktive priser og produkter for unge
  • Afprøv nye produkter og nye løsninger for pendlere
  • Styrk fleksible mobilitetsløsninger
  • Forbedr adgangen til erhvervsområder
  • Skab attraktive stations- og knudepunktsmiljøer
  • Fremtidens togmateriel og drivmidler skal være grønne
  • Prioriter CO2-neutrale busser i alle nye kontrakter
  • Invester i bedre sammenhæng mellem cykel og kollektiv
  • Vedtag en ambitiøs national plan med konkrete mål for fremtidens mobilitet
  • Udarbejd konkrete perspektivplaner for kollektiv transport
  • Styrk den kollektive transport på tværs af landet med en Kattegatforbindelse

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Relateret indhold