- Alt er sat på hold. Alle messer i ind- og udland er aflyst. Den del af forretningen er død for nu, siger direktør Anders Hertzberg fra One Vision, der løser alle typer opgaver indenfor messestande, udstillinger og konferencer.

07.05.21 DIB Nyheder

”Jeg kommer økonomisk aldrig ovenpå igen”

Direktør Anders Hertzberg fra One Vision, der leverer løsninger til messebranchen, er hårdt presset af utallige aflyste messer i ind- og udland.

Der er virksomheder, der allerede har lagt coronakrisen bag sig. Og så er der de virksomheder og brancher, der er mindst lige så hårdt ramt, som sidste forår. I sidstnævnte gruppe finder du messebranchen og virksomheden One Vision fra Ikast.

- Alt er sat på hold. Alle messer i ind- og udland er aflyst. Den del af forretningen er død for nu, siger direktør Anders Hertzberg fra One Vision, der løser alle typer opgaver indenfor messestande, udstillinger og konferencer.

Han fortæller, at One Vision er gået fra at være en to gange gazellevinder med omsætning på cirka 12 millioner kroner og 11 ansatte i 2019 til noget nær en nul omsætning siden krisen ramte. Tilbage er tre ansatte.

I samme periode er der optaget lån hos Vækstfonden og bankerne, som betyder, at One Vision skal betale mere end 300.000 i renter – vel at mærke ud af ikke eksisterende omsætning i øjeblikket.

- Så længe forsamlingsforbuddet er der, så tror jeg ikke på bedre tider. Hvis kompensationsordningerne stopper nu, så er jeg og One Vision færdig. Jeg kommer økonomisk aldrig ovenpå igen, siger Anders Hertzberg, der er eneejer af One Vision.

Han skynder sig dog at tilføje, at han selvfølgelig ikke sidder på hænderne, men prøver at sælge One Visons kompetencer ind andre steder. Men det tager tid og koster penge at bevæge sig ind på nye forretningsområder. Og med bankernes renter og Vækstfondens oprettelsesgebyrer ryger meget af likviditeten.

DI: Messebranchen skal kompenseres

I Dansk Industri (DI) er der stort fokus på messebranchens problemer. DI har således været i løbende dialog med myndigheder og politikerne og har gjort opmærksom på branchens problemer i medierne.

Senest har DI fremhævet messebranchens udfordringerne overfor regeringens økonomiske ekspertgruppe, der er kommet med deres anbefalinger til en justering af kompensationsordningerne i mandags, fortæller vicedirektør Henriette Søltoft fra Dansk Industri.

- Der er ingen tvivl om, at messebranchen er en af de brancher, der fortsat er hårdt, hårdt ramt af corona. Derfor er det også vigtigt, at der er fokus på den vanskelige situation branchen står i, når kompensationsordningerne skal justeres, siger hun.

Henriette Søltoft fremhæver, at selv når restriktionerne hæves, vil der være virksomheder, som er ramt af begrænsninger i indrejser fra andre lande, grænselukninger eller brancher, hvor genstarten tager lang tid. Derfor skaber det tilfredshed i DI, at ekspertgruppen foreslår, ”at der i en periode efter d. 1. juli 2021 etableres nye ordninger, der kan tage hånd om særligt udsatte virksomheder”.

Men de ”nye ordninger” er desværre slet ikke gode nok ifølge DI, da virksomheder kun kan blive kompenseret i tre måneder efter 1. juli, og de skal dokumentere et tab på mindst 50 % forårsaget af corona.

- Det her risikerer at skubbe virksomheder og arbejdspladser ud over kanten. Mange har været lukket for kunder i op mod et år. Spillesteder har ikke haft tilskuere, og messecentre har ikke haft gæster. Vi foreslår, at ordningerne skal løbe året ud, og at kravet om omsætningstab på 50 % sænkes, siger Henriette Søltoft.

Det vil koste eksportkroner

Hos One Vision fremhæver Anders Hertzberg, at det ikke kun vil være hans egen virksomhed, der vil tabe, hvis det ender med at virksomheden lukker.

- Essensen af vores arbejde er jo, at vi hjælper danske virksomheder med at komme ud i verden med deres varer. Vi klarer deres messestande og alt hvad dertil hører ved messer herhjemme og i udlandet. Det betyder, at virksomhederne kan koncentrere sig om at sælge deres produkter og skaffe indtjening og job til Danmark, siger direktøren og tilføjer:

- Forsvinder vi og andre virksomheder som os, så er det klart, at danske virksomheder får sværere ved at få solgt deres produkter. Det vil være et tab, som vil ramme hele samfundet. 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Henriette Søltoft

Henriette Søltoft

Vicedirektør

  • Direkte +45 3377 3654
  • Mobil +45 2088 3919
  • E-mail hes@di.dk

Relateret indhold