Partnerskaber skal løfte dansk eksport
Nye penge og medarbejdere til den danske udenrigstjeneste skal primært gå til at styrke danske partnerskaber. Workshops med virksomheder, ambassadører, embedsmænd og erhvervsorganisationer viser vejen til øget dansk eksport.
Den danske udenrigstjeneste har ad flere omgange fået tilført flere ressourcer. Under pandemien er der eksempelvis løbende blevet ansat ca. 70 nye medarbejdere, der primært skal hjælpe med at øge dansk eksport.
- Det er en helt rigtig prioritering. Takket være blandt andet de kompensationsordninger, som blev vedtaget under pandemien, at dansk økonomi i dag er i bedre form end i de fleste lande, vi normalt sammenligner os med. Det forspring skal vi udnytte til at få sat turbo på eksporten, siger viceadm. direktør Thomas Bustrup, Dansk Industri (DI).
Han er både vært og deltager ved en workshop i forbindelse med, at alle de danske ambassader er samlet til det årlige repræsentationschefsmøde i Danmark. Øvrige deltagere tæller virksomheder, ambassadører, embedsmænd og erhvervsorganisationer, hvis samlede hjernekraft har skullet finde veje til, hvordan de ekstra ressourcer kan bruges bedst muligt.
- Vi har brug for et godt og tæt partnerskab med ambassaderne for eksempelvis at høste det fulde udbytte af EU’s genopretningsplan. Vi har derfor store forventninger til den merværdi de betydelige ekstra midler, der er tildelt udetjenesten, skal skabe for danske virksomheder de kommende år, siger Thomas Bustrup.
Læs også: Få fingre i EU’s milliarder med DI’s nye kampagne
Alle ambassadører samlet søndag
Debatten startede allerede søndag den 15. august i Industriens Hus, hvor alle de danske ambassadører var samlet til diskussioner om muligheder og udfordringer på tværs af hele kloden. Dernæst har embedsmænd, diplomater, virksomheder og organisationer været delt op i workshops med fokus på specifikke brancher eller emner.
Tirsdag i Industriens Hus var emnet for workshoppen mulighederne på det grønne område. Med særligt fokus på energi og ressourceeffektivitet.
- Gennem samarbejdet om for eksempel Klimapartnerskaberne, genstartsteams for eksporten, handlingsplan for styrket grøn eksport til USA og vandeksportstrategien har vi vist, at vi kan samarbejde om at formulere strategier og handlingsplaner. Nu skal vi vise, vi også kan levere på de kommercielle resultater ved at bruge de mange offentlige ressourcer, der er tilført det internationale område, klogest, sagde Thomas Bustrup ved workshoppens indledning.
Han fortsatte:
- Udenrigsministeriet har bedt os om at drøfte, hvordan det kan lykkes gennem partnerskaber. Vi tror godt, vi i Danmark kan løfte de offentlig-private partnerskaber til et nyt niveau, men det forudsætter at alle er gode til at sætte og samarbejde om fælles mål, ikke kun tænker på at maksimere særinteresser, og at alle bidrager på fair vis med de nødvendige ressourcer.
Læs også: Mød tyske forretningsforbindelser 25. august i Industriens Hus
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.