Når elever i 9. og 10. klasse vælger ungdomsuddannelse følger de fleste unge strømmen til gymnasiet – af mange gode grunde. Men flere burde kigge mod erhvervsuddannelserne, som fører til mange karriereveje, opfordrer Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri (DI).

Video: Tom Nielsen
10.02.22 DIB Nyheder

Industrihistorie, værksted og åbne døre skal lokke skoleelever til erhvervsuddannelser

Industrimuseet i Horsens har foreløbigt indgået aftale med otte virksomheder i området, som gerne åbner dørene for nysgerrige skoleelever. Det skal give unge østjyder appetit på de faglige uddannelser i Industrien.

Kampen om arbejdskraften er intens. Over en bred kam savner man på det danske arbejdsmarked hænder og hoveder og ser ind i en fremtid, hvor manglen kun ser ud til at vokse. Det er i det lys, at et nyt initiativ i Sydøstjylland skal åbne de unges øjne, så de ser de faglige uddannelser som et attraktivt alternativ til gymnasiet.

Fabricate_Now’ hedder samarbejdet mellem Industrimuseet i Horsens, DI Sydøstjylland samt vækst- og udviklingsforeningen Insero. Spændende historie, praktik i værksted og besøg på lokale industrivirksomheder er hovedingredienserne, som i første omgang primært er rettet mod elever i 8. klasse.

- Vi vil gerne bidrage til at gøre industrien mere synlig, så den kommer ind på radaren, når de unge skal tænke over deres egne karriereveje, siger Kristoffer Jensen, direktør for Industrimuseet i Horsens.  

I første omgang får eleverne et indblik i den historiske dimension på museet: hvad var industrialiseringen, og hvordan påvirkede den vores hverdag? Derefter skal de på et værksted – stadig på museet – arbejde med nogle konkrete opgaver, og til sidst kan de koble deres viden sammen med et besøg på en af de lokale industrivirksomheder.

- Det handler om at skabe størst mulig sammenhæng i forløbet, så eleverne kan se en rød tråd mellem fortid og nutid. Den velstand og styrkeposition, som vi har i Danmark og i vores lokalområde er ikke kommet af sig selv. Og det er op til jer at føre den videre, siger Kristoffer Jensen.

Læs også: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse

Brug for unge

Museumsdirektøren peger på, at der i årevis har været et fokus på de boglige færdigheder og den form for viden, som man opnår på universiteter og andre højere læreanstalter. Men nu er det som om, at stadig flere ifølge Kristoffer Jensen får øjnene for, at vi i høj grad har brug for unge med stærke produktionskompetencer:

– Vores område ligger midt i produktionsdanmark, så det er paradoksalt, hvis fortællingen om industriens betydning går tabt. Masser af mennesker har stadig deres daglige gang i industrien, men måske er den blevet mere usynlig, fordi den modsat tidligere ligger afsondret fra det almindelige byliv. Vi vil gerne synliggøre den og samtidig gøre op med myten om, at industriarbejde bare er et monotont erhverv uden kreative elementer.

Kristoffer Jensen oplever, at det er nogle andre end de sædvanlige elever, der får lov at træde i karakter, når først de får mulighed for at skabe noget med hænderne, og at den normale klassedynamik bliver brudt op.

– Og så er det godt, at de ikke kun møder ‘gamle røvhuller på omkring 50’, der spiller kloge, men at de også kommer ud i virksomhederne og møder lærlinge, som måske kun er fem år ældre end dem selv og lettere at spejle sig i, siger han.

Læs også: Anna er dansk mester i tysk – glad for virkelighedsnære opgaver fra Universe Science Park

Ja fra otte virksomheder

Industrimuseet i Horsens har foreløbigt indgået aftale med otte virksomheder i området, som gerne åbner dørene for nysgerrige skoleelever. En af dem er Østbirk Bygningsindustri, der er en del af VELUX.

– Jeg synes, at det er et fantastisk initiativ, siger direktør Kristian E. Justesen:

–  Grundlæggende vil vi gerne fortælle de unge om de muligheder, som de får med en baggrund inden for erhvervsuddannelserne. Og det er vores ambition at give dem en inspirerende oplevelse, hvor alle sanser kommer i spil, og de bruger noget af det, som de har lært på museets værksted.

– Samtidig er det jo fint, at de får sat et ansigt på VELUX, og hvad det er for nogle fagligheder, som er til stede her, og som vi har brug for fremover, når man skal producere et vindue helt fra design til færdigt produkt. Det handler ikke kun om arbejde ved en maskine, der er en masse andre processer undervejs, når man følger hele forsyningskæden, siger Kristian E. Justesen.

Han håber, at skoleeleverne får nogle andre indtryk af industrien end dem, som de måske ellers har med fra snakken hjemme over middagsbordet, fra tv og eller fra de sociale medier.

– Det her ikke en kortsigtet indsats for at få ny arbejdskraft. Men vi vil gerne påvirke dialogen tidligere i de unges udvikling og nuancere deres billeder af VELUX, siger Kristian E. Justesen og peger på, at paletten hele tiden udvikler sig, når det gælder medarbejdernes kvalifikationer.

– Derfor er VELUX også attraktiv som arbejdsplads for mange forskellige mennesker. Vi søger en højere grad af diversitet blandt vores medarbejdere, og derfor skal vi også ud at blande os i debatten om fremtidens arbejdsmarked.

Læs også: Nyt lønsystem udvikler medarbejderne hos Østbirk Bygningsindustri

Kommer til at mangle faglært arbejdskraft

Johannes Saugbjerg er direktør for Vola og formand for DI Sydøstjylland. Han ser det nye Fabricate_Now som et af mange initiativer, der skal være med til at sikre, at de unge også kigger mod industrivirksomhederne, når de skal vælge retning for deres arbejdsliv.

– Vi har i mange år kunnet forudsige, at vi kommer til at mangle faglært arbejdskraft, når nogle af de nuværende generationer går på pension, siger Johannes Saugbjerg.

DI-formanden forventer ikke, at ’Fabricate_Now’ løser alle industriens rekrutteringsudfordringer, men mindre kan også gøre det.

– Det kan måske være med til at skubbe på i forhold til den holdningsændring, der er i gang, hvor der bliver stadig mere prestige i, at man rent faktisk kan lave noget praktisk, siger Johannes Saugbjerg, som også  peger på, at en del studenter kommer ud med en studentereksamen, som de ikke kan bruge til særligt meget. For dem kan det til den tid være en hjælp, at de ved, at der også er andre veje at gå.

– Det er vigtigt at få åbnet øjnene for, at der er brug for masser af kreative folk i den her type job, og at en faglig uddannelse ikke er en blindgyde, men at den sagtens kan blive udgangspunktet for en spændende karriere.

Ifølge Johannes Saugbjerg er succeskriteriet for projektet i høj grad, om deltagerne synes, at det har været i spændende. Derfor bliver de deltagende virksomheder inviteret ind i en følgegruppe, hvor man løbende evaluerer og efter et år diskuterer, om det også fremover har relevans.

Læs også: Nu ruller millionerne til fremtidens lokale erhvervsfyrtårne

Fakta

Fabricate_Now 

Et samarbejde mellem Industrimuseet i Horsens, DI Sydøstjylland og vækst- og udviklingsforeningen Insero Horsens – samt lokale virksomheder.

Målet er gennem historie, værkstedsarbejde og besøg på virksomheder at øge de unges interesse for en karriere i industrien og se dens mange muligheder. 

Projektet henvender sig i første omgang primært til skoleelever fra 8. klasse. Det løber foreløbigt i tre år.

De første læringsforløb forventes afviklet i april måned i samarbejde med: 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Anette Sørensen

Anette Sørensen

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 7216 0213
  • Mobil +45 3036 0265
  • E-mail anes@di.dk

Relateret indhold