- Mit håb er, at flere vil bruge sommeren til at overveje, hvornår de kan cykle frem for at tage bilen. Det vil komme os alle til gavn, siger branchedirektør i DI Transport Karsten Lauritzen.

04.07.22 DIB Nyheder

12 millioner liter benzin og diesel kan spares på mere cykling

Hvis danskerne kører 10 procent mere på cykel i stedet for at køre bil vil der bliver sparet 7,7 millioner liter benzin og 4,8 millioner liter diesel årligt, viser nye beregninger fra DI Transport.

Skal du tage bilen eller cyklen til supermarkedet eller arbejdet? Falder valget lidt oftere ud til cyklens fordel, vil det have en ganske stor betydning for vores samlede forbrug af benzin og diesel. Det viser nye beregninger fra DI Transport.

I alt vil en udskiftning af bilen til fordel for cyklen, som medfører 10 procent mere cykling i Danmark, kunne føre til, at der vil blive sparet 7,7 millioner liter benzin og 4,8 millioner liter diesel årligt. En ganske pæn besparelse i en tid med voldsomt stigende brændselsudgifter, fastslår branchedirektør i DI Transport Karsten Lauritzen.

- Hvis du erstatter bilen med cyklen, er det bare win-win på alle fronter. Du sparer benzinudgifter og får mere motion og samtidig er du med til at gøre en indsats for klimaet og mindske trængslen på vejene, siger Karsten Lauritzen og tilføjer:

- Mit håb er, at flere vil bruge sommeren til at overveje, hvornår de kan cykle frem for at tage bilen. Det vil komme os alle til gavn. Får vi endnu flere op på cyklen, mens vejret er godt, er der håb om, at det også vil smitte af, når solen står knap så højt på himlen.

Læs også: Mere cykling vil give 235.000 færre sygedage

Stort potentiale i mere cykling

I DI Transports beregninger er der taget udgangspunkt i, at der i gennemsnit er 1,4 personer i hver bil, som er gennemsnittet ifølge DTU. Ligeledes er der taget udgangspunkt i en-til-en skifte fra bil til cykel. I praksis vil der nok også være en del, der vil vælge at udskifte offentligt transport, passagersædet eller gang med cyklen, hvis der blev cyklet 10 procent mere i Danmark, påpeger Karsten Lauritzen.

- Beregningerne her skal altså mest af alt se som en anskueliggørelse af det store potentiale, som der er i at vi cykler mere, siger branchedirektøren.

Han ærgrer sig derfor også over den udvikling, der har været i de senere år, hvor færre og færre – ikke mindst blandt de unge - vælger at cykle.

- Det er bare drønærgeligt. Det betyder, at vi bruger mere benzin og diesel. Og det skader miljøet og vores sundhed, siger Karsten Lauritzen.

Løsningen er i hans øjne større og målrettede investeringer i bl.a. flere cykelstier – ikke mindst uden for de store byer, hvor det kan være utrygt at cykle i vejkanten.

 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Karsten Lauritzen

Karsten Lauritzen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3475
  • Mobil +45 5218 5980
  • E-mail kal@di.dk

Relateret indhold