Regeringsafgifter er en forældet måde at beskatte bilismen på. Den blev skabt i en anden tid, hvor  en bil var et luksusgode, påpeger  branchedirektør Thomas Møller Sørensen.

foto: Colourbox
30.10.23 DIB Nyheder

Kom bilkøerne til livs: Flyt afgift fra bilkøb til kørsel

DI, FDM, Bilbranchen og De Danske Bilimportører er klar med opskriften, der bremser trængslen på veje. Kernen er en omlægning af afgifter på kørsel.

Det kræver et helt anderledes greb i den politiske værktøjskasse, hvis målet er at bremse trængslen på de danske veje. Det rækker nemlig ikke at blive med ved at udbygge vejnettet i takt med den stigende trafik.

Afgifterne bør også lægges om, så bidraget til statskassen flyttes fra bilafgifterne ved køb til en afgifte på, hvor meget man kører i sit firehjulede transportmiddel.

Det mener de fire organisationer, DI Transport, DI Bilbranchen, FDM og De Danske Bilimportører, der nu i fællesskab slår til lyd for at en markant omlægning af beskatningen på bilisme.

Det handler om at ændre folks vaner, når de vælger transportmidlet og her vil en kørselsafgift være mere effektiv end de nuværende bilafgifter, påpeger branchedirektør for DI Transport, Karsten Lauritzen.

- Vi ved, at økonomi flytter på vores vaner. Et eksempel er de stigende energipriser, der sidste år fik selv bilisterne på den tyske Autobahn til at sænke hastigheden. Derfor skal vi flytte afgifterne fra køb til kørsel, så det bliver dyrere at køre i myldretiden de steder, hvor alternativerne er til stede og gode. Og hvis det skal virke, skal det gælde alle køretøjer, både tung transport, varebiler, privatbiler osv, siger han.

Organisationerne har samlet forslaget i fire principper, hvor omlægningen blandt andet skal være provenuneutralt for bilisterne. Se de fire principper i faktaboksen nederst.

Registreringsafgifter forældet

Thomas Møller Sørensen, der er branchedirektør for DI Bilbranchen, henviser til at bilafgifterne blev skruet sammen i en helt anden tidsalder.

- I snart 100 år har vi haft en værdibaseret afgift på køb af biler. Registreringsafgiften blev indført, da bilen var en luksusgenstand for de få. Den giver ingen mening i et moderne samfund, hvor mange familier og erhvervsliv er afhængige af bilen for at få hverdagen til at hænge sammen. Den dag, vi kan indføre roadpricing i Danmark, kan vi endegyldigt komme af med registreringsafgiften, siger han.

En omlægning vil samtidig give en sidegevinst i form af mindre bureaukrati og administration. Håndteringen af registreringsafgiften er en bekostelig affære for både staten og bilbranchen.

- Fordi afgiften afhænger af bilens værdi, bruger staten og branchen hvert år hundredvis af årsværk på at registrere, dokumentere og administrere køb og salg af biler. Al den administration, vil vi kunne endegyldigt afskaffe ved indførsel af roadpricing, siger Thomas Møller Sørensen.

Fakta

Forslaget fra DI Transport, DI Bilbranchen, FDM og De Danske Bilimportører bygger på fire principper:


1. SAMMENHÆNG MELLEM MÅL OG MIDDEL
Ideelt set bør hovedformålet med en kørselsafgift være at reducere trængsel. Et muligt underliggende formål kan være at adressere de øvrige eksterne omkostninger som kørslen medfører. Konkret foreslår vi tre håndtag, der målrettes til hver sin udfordring. Kørselsafgifter bør målrettes kørslen, samtidigt med at eksisterende bilafgifter på køb frafalder. Hensyn til klimapåvirkning reguleres gennem differentierede afgifter på ejerskab og drivmidler. Endeligt kan miljøzoner og lignende tiltag håndtere lokale miljøhensyn. Kørselsafgifterne bør differentieres for at opnå den ønskede effekt om mindsket trængsel.

2. ENKELTHED OG TRANSPARENS I AFGIFTSSYSTEMET
Det nye afgiftssystem bør udnytte velkendt teknologi for at gøre det nemt og fleksibelt for trafikanterne at betale og administrere deres kørselsafgifter. Under et principielt ønske om enkelhed, bør differentieringen baseres ud fra tidspunkt og sted for brug samt evt. få andre parametre. Brugen af særlige hensyn og undtagelser bør generelt minimeres. Der bør være åbenhed om og inddragelse i udviklingen af det nye afgiftssystem, samt bred dialog med interessenter om formål og effekt af de nye principper. Dette for at sikre, at systemet er forståeligt, retfærdigt og bredt accepteret. Der er en grundlæggende modsætning mellem ønsket om enkelthed og indførsel af særlige hensyn. Vi prioriterer her ønsket om enkelthed højest.

3. PROVENUNEUTRALITET FOR TRAFIKANTERNE SAMLET SET

Danske bilister betaler i dag samlet set afgifter i form af registreringsafgift, ejerafgift, brændstofafgifter og ansvarsforsikringsafgift. Det strukturelle provenu fra registrerings- og ejerafgift generelt, bør ligge til grund for fastlæggelsen af fremtidige takstniveauer for kørsel. Et nyt afgiftssystem for kørselsafgifter bør fastlægges på statsligt niveau og det bør være en betingelse, at beskatningen af bilbrugen i et fremtidigt setup, samlet set er i samme størrelsesorden som for det nuværende bilkøb og -ejerskab.

4. OVERGANGEN MELLEM AFGIFTSSYSTEMER

For at hindre dobbeltbeskatning bør der etableres en ordning, hvor eksisterende personbilers afgiftsindhold vurderes og modregnes kørselsafgiften. Dette kan ske ved, at der til hver bil oprettes en konto med den resterende indeholdte registreringsafgift. Størrelsen af den resterende indeholdte registreringsafgift kan opgøres som ved eksport af personbiler for derved at bruge et kendt og eksisterende system. Ved fastlæggelse af en overgangsordning skal det sikres, at det også fremadrettet vil være attraktivt at købe en brugt elbil, idet brugte elbiler efter overgangen ikke vil have indeholdt et beløb til kørselsafgift.

 

Karsten Lauritzen

Karsten Lauritzen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3475
  • Mobil +45 5218 5980
  • E-mail kal@di.dk

Relateret indhold