Karin Beukel stiftede virksomheden sammen med to partnere og kom med en baggrund som PhD- forsker samt 15 års erfaring med netop at søge og sikre IP-rettigheder i små og store virksomheder.

Foto: Agrain
23.10.23 DIB Nyheder

Startup: Patenter er en vigtig del af vores fundament

IP-beskyttelse mod kopister kan være guld værd for nye virksomheder. Det oplever Agrain. DI opfordrer flere til at gå den vej. Kun 6 procent gør det i dag.

Bedre adgang til investorer, bedre adgang til kunder, bedre kvalitet og dermed øget vækstpotentiale.

Det er nogle af de fordele som fødevareiværksætteren Agrains medstifter Karin Beukel hæfter på værdien af patenter og varemærker (de såkaldte IP-rettigheder). Rettigheder som virksomheden allerede satte i søen ved virksomhedens fødsel i 2018.

Karin Beukel stiftede virksomheden sammen med to partnere og kom med en baggrund som PhD- forsker samt 15 års erfaring med netop at søge og sikre IP-rettigheder i små og store virksomheder.

- Patenter og varemærker blev en del af Agrains forretningsstrategi lige fra begyndelsen, fordi vi vidste, at det ville få afgørende betydning på flere områder. Eksempelvis har investorerne en IP-due dilligence, hvor rettighederne er en del af fundament, virksomheden hviler på og bliver vurderet på, fortæller hun.

Åbner døre til storkunder

IP-rettighederne er også centrale for Agrain i forhold til kunderne. Kernen i produktionen af genanvendelse af bryggeriers restprodukt, mask, som Agrain bruger til fremstillingen af mel. Agrains kunder er nogle af klodens største fødevarevirksomheder, hvor Agrains patenter er dokumentationen for en ensartet kvalitet.  

- Patenterne gør det samtidig mere enkelt at kommunikere om vores produkter og sikre snitfladerne i samarbejder. Og vi er i fødevareindustrien, hvor faktorer som smag og farve også er vigtige, det har vi opfundet en måde til at fremstille fra forskellige typer mask, og patenteret. Så i det tilfælde beskriver patentet hvordan vi sikrer en stabil kvalitet, siger Karin Beukel og fortsætter:

- Desuden er IP også en vidensaccelerator for os. Det giver os nye ideer, og det øger vores indblik i vores samarbejdspartneres processer til gavn for udviklingen af vores egne.

Agrain har aktuelt tre patentansøgninger, hvor det første er godkendt, mens de to sidste er i proces. Det kan tage 5-8 år at få den endelige godkendelse, men lige så snart selve patentansøgningen er sendt ind er den et aktiv i forretningsplanen. Desuden har virksomheden to varemærkebeskyttelser, der er med til at understrege det unikke i forretningen.

Iværksættere på DI-topmødet: Løsninger vokser ikke af sig selv

Det er ikke gjort med at hyre nogle eksterne patentagenter. Der er brug for, at nogle i virksomheden afsætter tiden og forstår processen. Karin Beukel, medstifter, Agrain

DI: Taber 7 mia. kr. på kopister

DI anbefaler også andre iværksættere at følge Agrains eksempel og satse på patent- og varemærkebeskyttelse.

- Alle de passionerede iværksættere derude skal ikke lade deres innovative ideer gå tabt. De skal forstå vigtigheden af at beskytte deres ideer, fordi det dem vi lever af i Danmark, , siger Mie Nancy Grouleff, der er ansvarlig for rettigheder i DI. Hun uddyber:

- 9 ud af 10 små virksomheder mangler varemærkebeskyttelse, og danske virksomheder mister årligt 7 mia. kroner i tabt salg på grund af kopister. Dette er ikke bare det enkelte firmas tab - det er en national udfordring.

I sidste uge viste en ny rapport fra EUIPO (Den Europæiske Unions Kontor for Intellektuel Ejendomsret) og EPO (Den Europæiske Patentmyndighed), at IP-rettighederne kan få stor betydning for nye virksomheders forretningsmuligheder. Ifølge rapporten vil iværksættere med den rette IP-beskyttelse eksempelvis have 10 gange så stor en chance for at tiltrække investorer.

- Rapporten sætter en tyk streg under, at virksomheder der satser på patenter og varemærker opnår en konkurrencefordel. Desværre viser rapporten også, at det kun er 6 pct af danske start-ups, som har begge IP-rettigheder, siger Mie Nancy Grouleff og fortsætter, siger Mie Nancy Grouleff og fortsætter:  

- Det er alt for få og vidner om et stort uindfriet potentiale. Mange tror, at patenter og varemærker er en forsikring, du kan lægge ned i skuffen og tage frem, hvis du bliver kopieret, men de overser, at det signalerer værdi, der tiltrækker investorer, og har enorm betydning for virksomhedens vækst.

Rapporten kan læses her: Publications | Epo.org

Ikke nok at hyre patentagenter

Karin Beukel fra Agrain opfordrer andre startups til at tænke patenter og varemærker ind fra start. Det kræver, at man dedikerer interne kræfter til opgaven – også selv om opgaven kan synes ganske krævende. 

- Det er ikke gjort med at hyre nogle eksterne patentagenter. Der er brug for, at nogle i virksomheden afsætter tiden og forstår processen. Det kan være komplekst at arbejde strategisk med – samt mere praktisk helt ned til det sproglige niveau i selve ansøgningerne. Men det er indsatsen værd, siger hun.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Mie Nancy Grouleff

Mie Nancy Grouleff

Konsulent, advokatfuldmægtig

  • Direkte +45 3377 3638
  • Mobil +45 6060 6634
  • E-mail migr@di.dk

Relateret indhold