Vi risikerer simpelthen færre flyruter til og fra Danmark, hvilket vil ramme samfundet hårdt, uden at vi får løst luftfartens klimaudfordring, forventer CEO i Københavns Lufthavne, Christian Poulsen.

Foto:Københavns Lufthavne
09.11.23 DIB Nyheder

DI: Passagerafgift er en spildt chance for grøn omstilling

DI mener ikke, at regeringens passagerafgift hjælper flybranchen i en grønnere retning, når del af provenu i stedet skal bruges på at finansiere en forhøjet ældrecheck.

Regeringen har præsenteret en ny passagerafgift på luftfart, der gør flybilletterne 100 kr. dyrere frem mod 2030.

 

Afgiften møder kritik fra Dansk Industri, fordi den ikke udelukkende bliver ført tilbage til branchens grønne omstilling, men blandt andet også bliver brugt på at finansiere en forhøjet ældrecheck.

 

- Grønne afgifter skal gå til grøn omstilling af luftfarten. Det er både det rigtige at gøre for klimaet og også for flypassagererne, der med rette kan forvente, at den ekstra grønne betaling til flybilletten også gør rejsen grønnere. Det er desværre bare ikke tilfældet med passagerafgiften. Her betaler flyrejsende for at finansiere ældrechecken. Det er altså en velfærdsskat - ikke en grøn afgift, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri og fortsætter:

 

- Ældrechecken har intet med grøn omstilling at gøre, og desuden lever regeringens finansiering af den heller ikke op til regeringsgrundlaget, hvor der står, at provenuet fra grønne afgifter skal føres tilbage til branchen, siger han.

 

Læs regeringens udspil her

 

Lufthavn: Det giver ingen grøn mening

 

Også lufthavnene kritiserer regeringens forslag. Konstitueret CEO i Københavns Lufthavne, Christian Poulsen, mener ikke det giver mening at tale om grøn omstillling af luftfarten, når blot en mindre del af afgiften går til at mindske klimaaftrykket. 

 

- Vi ved, at de fleste passagerer er positive over for at betale til en grøn omstilling af luftfarten, men det kræver selvfølgelig, at passagerernes penge går ubeskåret til det formål - og ikke alle mulige andre formål, siger han i en pressemeddelelse

 

Han opfordrer derfor regeringen til at samarbejde med sit eget klimapartnerskab for luftfart om at finde en model, der styrker luftfartens grønne omstilling. 

 

Færre flyruter fra Danmark

 

DI og Københavns Lufthavne understreger desuden, at luftfarten er en meget konkurrenceudsat branche, hvorfor dyrere rejser fra Danmark risikerer at underminere de danske flyselskabers muligheder for at konkurrere internationalt.

 

- Luftfart er en international og meget konkurrenceudsat branche. Hvis man gør det meget dyrere at flyve fra Danmark end i andre lande, underminerer man grundlaget for at drive en fornuftig forretning fra Danmark, siger Lars Sandahl Sørensen.

 

Christian Poulsen supplerer: 

 

- Vi risikerer simpelthen færre flyruter til og fra Danmark, hvilket vil ramme samfundet hårdt, uden at vi får løst luftfartens klimaudfordring.

 

DI's adm. direktør henviser til, at regeringen har lige præsenteret en skattereform, hvor man sænker skatten:

 

- Så er det altså uforståeligt, at man lægger en velfærdsskat ind på flyrejser - det virker lidt for smart. 

Karsten Lauritzen

Karsten Lauritzen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3475
  • Mobil +45 5218 5980
  • E-mail kal@di.dk

Relateret indhold