DEIF integrerer design i alle processer
Godt design sætter sig i kundens sted og fikser en udfordring, for det skaber værdi, siger DEIF’s designspecialist Nicolai Højbjerg Andersen. Til juni lancerer Skivevirksomheden sit hidtidige mest designede strømstyringsapparat – der allerede nu tegner til succes.
Til sommer sender DEIF A/S strømstyringsløsningen iE250 ud i hele verden. Bag det lidt undseelige navn gemmer sig et produkt, hvor design har været med i alle processer af tilblivelsen. Og kunderne er glade.
– Vi har haft iE250 med på messe i Dubai i foråret, og feedback er rigtig god. Vi har udviklet det, kunderne har brug for, og de er glade, siger DEIF’s designspecialist Nicolai Højbjerg Andersen.
DEIF i Skive producerer – meget kort fortalt – apparater, der kan styre og veksle mellem energikilder som for eksempel sol, diesel eller batteri til brug for strømproduktion.
Designspecialisten forklarer, at det fine ved iE250 blandt andet er, at strømstyringsfunktionerne nu er digitaliserede, fleksible og kan betjenes med touch i stedet for som før via fysiske knapper. Intuitivt og fleksibelt.
iE250 er i sig selv nyskabende. Men det er processen, der har ledt til tilblivelsen, i høj grad også.
– I dag er design integreret i alle vores udviklingsprocesser. Vi arbejder sammen på tværs af afdelingerne, og den røde tråd er, at når vi gør livet nemmere for vores kunder, skaber vi værdi for dem – og dermed også for os som virksomhed, siger han.
Sådan har tankegangen ikke altid været på DEIF.
Læs også: Hårdt brug for ny dansk designpolitik
Design som mere end formgivning
Da Nicolai Højbjerg Andersen blev ansat som nyuddannet kandidat i industrielt design i 2014, havde DEIF et nyt produkt ved navn ML-300 på trapperne.
DEIF’s designspecialist fortæller, at produktet dengang var unikt og grundlæggende godt tænkt. Men. For der er et stort men. Undervejs i udviklingsprocessen var ML-300 blevet så unikt, at det var blevet svært for kunderne at betjene.
– Tidligere blev design på DEIF mere tænkt på som formgivning. Altså noget der gør et produkt pænt i de sene faser. Med designtænkning prøver vi nu at arbejde med brugervenlighed både fysisk og digitalt allerede i de tidligere faser. På den måde kan vi bedre tilgodese kunderne, siger Nicolai Højbjerg Andersen.
En verden til forskel
DEIF’s kunder er en broget flok. Fra kaffebønder i Sydafrika over mandskab på containerskibe til et hotel på en lille isoleret dansk ø. De bor på alle kontinenter, har forskellig kultur, sprog, uddannelsesbaggrund, alder og arbejdssituation – og derfor er designkravene til strømstyringsprodukterne også komplekse.
– Der er meget stor forskel alene på opfattelsen af farven grøn. I Europa opfattes grøn som ”stabilt energi flow”. I USA er ”’stabilt energi flow” symboliseret af rød, mens man andre steder i verden bruger grå om det samme, fortæller Nicolai Højbjerg Andersen.
Siden sin ansættelse i 2014 har designspecialisten arbejdet med at få design tænkt ind i alle udviklingsprocesser. Hans fokus har i særlig grad været på at sætte sig i kundens sted, se vedkommendes eller markedets problem – og løse det.
Læs også: DI’s 21 forslag til at styrke Danmark som design nation
Der er meget stor forskel alene på opfattelsen af farven grøn. I Europa opfattes grøn som ”stabilt energi flow”. I USA er ”’stabilt energi flow” symboliseret af rød, mens man andre steder i verden bruger grå om det samme. Nicolai Højbjerg Andersen, designspecialist, DEIF
Prototyper og ambassadører
Nicolai Højbjerg Andersen startede i det små med et lille team. Han sørgede blandt andet for at teamet ikke fokuserede på slutproduktet, men startede bredt, byggede prototyper undervejs og snævrede så langsomt løsningsfeltet ind.
– Udviklingen blev pludselig meget håndgribelig hurtigere. Vi havde færre diskussioner og kunne tydeligere se kundens oplevelse af produktet. Samtidig fik jeg skabt ambassadører for designtænkning, fordi mine kolleger kunne se, at det virkede, siger DEIF’s designspecialist.
I 2020 fik DEIF en ny strategi og en stor organisationsændring. Med det kom der yderligere turbo på virksomhedens ambitioner, og også den organiske udvikling af hvad design kan bidrage med.
Vi vinder sammen
Når Nicolai Højbjerg Andersen i dag står med iE250 i hånden og kigger på de ni år, der er gået, hæfter han sig særligt ved, at fundamentet til en ny tid er støbt.
– Vi har et produkt, kunderne er glade for. Og vi har en organisation, hvor designtænkning er godt integreret. Det er fundamentet for at skabe endnu flere innovative produkter, siger han.
Og jo, der var udfordringer undervejs.
– Der var dage, hvor jeg tog hjem og tænkte, nu gider jeg ikke mere. Al den skepsis. Så har jeg sovet på det, revurderet og omformuleret. Og så på den igen. Jeg har personligt lært enormt meget, mens vi i DEIF har lært at skabe en succes – sammen, siger Nicolai Højbjerg Andersen.
Hvis han skulle give ét råd til andre, der vil integrere design i en produktionsvirksomhed, er det ”tværfaglighed”.
– Det er helt afgørende med input fra alle afdelinger – både fra produktionen og fra andre specialister. I dag sidder jeg selv sammen med en flok, der ved alt om applikationer samt hard- og softwareudvikling. Det giver et godt indblik i virksomhedens tandhjul, siger DEIF’s designspecialist.
Fakta
DEIF A/S
- Grundlagt i 1933.
- Producerer strømstyringsapparater, der kan at skifte mellem energikilder som f.eks. sol, vind, diesel og batteri, samt sikre at strømmen aldrig går.
- Hovedkvarter i Skive, kontorer i Odense, Silkeborg og Aalborg samt på alle kontinenter.
- I alt ca. 500 medarbejdere, heraf ca. 350 i Danmark.
- Omsætning ca. 550 mio. kr. i 2021.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.