Ærgerlig lov om arbejdstidsregistrering vedtages
Folketinget vedtager lov, så alle arbejdstimer skal registreres. Loven har været længe undervejs og skyldes en dom fra EU-Domstolen. Det er ærgerligt, at det er nødvendigt, mener DI, der holder webinar om reglerne den 24. januar.
Fremover skal alle arbejdstimer registreres. Det er konsekvensen, efter at Folketinget den 23. januar vedtog ændringer til lov om arbejdstid.
- Det er ikke noget, danske politikere har fundet på. Det kommer som følge af en EU-dom fra 2019, hvor det blev slået fast, at medlemsstaterne skal pålægge arbejdsgivere at indføre ”et objektivt, pålideligt og tilgængeligt system, der gør det muligt at måle længden af hver enkelt arbejdstagers daglige arbejdstid”, siger Christoffer Thomas Skov, vicedirektør i Dansk Industri (DI).
Han finder det af flere årsager drønærgerligt, at EU-Domstolen har fortolket reglerne, som den har gjort.
- Det er ikke noget, medarbejderne efterspørger, og der er ikke grund til at tro, at der er udbredte eller væsentlige problemer med overholdelse af arbejdstidsreglerne. Til gengæld vil registreringspligten have negative effekter på den gensidige fleksibilitet, der præger store dele af vores arbejdsmarked, og det bliver dyrt at etablere, vedligeholde og kontrollere systemer til registreringen
Læs også: FAQ om registrering af arbejdstid
Få hjælp af DI
Christoffer Thomas Skov og medarbejdere i DI Personalejura har fulgt lovprocessen hele vejen. Efter deres opfattelse er den danske lov, efter omstændighederne, landet på en fornuftig måde.
- Arbejdsgiverne kan selv vælge, hvilken slags system, de vil opsætte til registreringen, og retningslinjerne i forhold, hvad, hvornår og hvordan, der skal registreres, er ikke rigide, siger vicedirektøren.
Siden det blev kendt, at lovforslaget ville blive gennemført, har medarbejderne i DI Personalejura arbejdet på at ændre DI’s mere end 80 ansættelsesskabeloner, så de tager højde for de nye regler.
Christoffer Thomas Skov er opmærksom på, at der er betydelige usikkerheder omkring reglerne blandt DI’s medlemmer.
- Derfor har vi udgivet materiale med vejledninger ligesom vi har afholdt webinar om de nye regler. Vi udarbejder desuden nye skabeloner, som virksomheder kan anvende ved implementering af registreringssystemerne, og den 24. januar afholder vi et nyt webinar, hvor virksomheder kan følge med og stille spørgsmål til de nye regler, siger Christoffer Thomas Skov.
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.