På kontoret hos Coca-Cola Danmark er der ansatte fra Tyskland, Hong Kong, Ukraine, Nigeria, Columbia, Tyrkiet, Finland, Marokko og Danmark

Foto: PR/Coca-Cola Danmark
04.03.24 DIB Nyheder

Hos Coca Cola Danmark er hver anden leder kvinde

Kvinders vilkår er kerneforretning for Coca-Cola. Virksomheden har fokus på emnet blandt de 700.000 medarbejdere internt, i leverandørkæden og i samfundet generelt. I Danmark har koncernen ligelig kønsfordeling på lederniveau og finansierer blandt andet digitale uddannelser, der får indvandrerkvinder i arbejde.

På verdensplan har ”Coca-Cola Company” 700.000 medarbejdere. Så når det verdenskendte brand ændrer i arbejdsvilkårene, har det betydning for temmelig mange mennesker.

Blandt de emner, som Coca-Cola har fokus på, er ifølge Annette Spanggaard, Public Affairs, Communications & CSR Director i Coca-Cola Danmark diversitet, ligestilling og inklusion.

Hun oplyser, at Coca-Cola kan bryste sig af, at have en 50/50 kønsfordeling på ledelsesniveau i Danmark og Europa og på bestyrelsesniveau globalt.

- Vores mål om kønsbalance er ambitiøst. Men nu har vi bevist, at det kan nås med en dedikeret indsats fra hele organisationen. Især fra ledelsen, der skal gå forrest og vise vejen, siger Annette Spanggaard.

Kom med til: Diversitetsdialog med Coca-Cola den 13. marts 

Kvinder og mænd er lige veluddannede

Et af de værktøjer, der er taget i brug for at nå kønsbalancen, er at sikre et minimum af bias i ansættelsesprocessen. Det betyder eksempelvis, at sprog og fraser i stillingsannonce bliver scannet, og at der ved alle samtaler er både en mandlig og en kvindelig interviewer til stede.

- Det sikrer en mere lige kønsrepræsentation i både ansøgningsfeltet og den efterfølgende udvælgelses-proces. Og eftersom kvinder og mænd i dag er lige veluddannede og har lige meget erfaring i næsten 10 ud af 10 tilfælde, står vi på den baggrund  ofte med kvinder, der er mindst lige så kvalificeret som mændene i slutfeltet til vores ledige stillinger, forklarer Annette Spanggard.

Læs også: Eventyrsport bryder ny grund med første kvindelige bestyrelsesmedlem

Kortvarige karrierehop giver resultater

En anden metode, Coca-Cola benytter sig af for at få flere kvindelige ledere, er såkaldte ”short term assignments.”

- Med sådan en aftale prøver vi i en tidsbegrænset periode at sætte en medarbejder op på nogle gange et meget højere niveau, end man normalt arbejder på, for at se, hvordan det går. Det giver f.eks. vores kvindelige medarbejdere en unik chance for at udvikle deres kompetencer og lederpotentiale, siger Annette Spanggaard.

Hun oplever at nogle kvinder gerne vil føle sig mere sikre end mænd på deres egen kunnen, inden de søger opad.

- Derfor har vi stor gavn af de her muligheder. Når kvinderne finder ud af, at det kan de faktisk godt, så tør de godt søge, når der bliver slået en ledig stilling op på det niveau, forklarer Annette Spanggaard, der selv har anvendt programmerne til at udvide sine faglige kompetencer.

Læs også: Lettie Pate Whitehead Evans: Coca-Colas første kvindelige bestyrelsesmedlem

Leverandører skal også have øje for ligestilling

Men det er ikke kun internt i koncernen, at Coca-Cola har ligestillingen i fokus. Blandt andet kræver koncernen også, at leverandører prioriterer diversitets- og inklusionsagendaen.

- Det er afgørende for os, at vi kan stille krav og tilbyde support, hvor det er nødvendigt, for at fremme ligestilling på alle niveauer. Eksempelvis er der mange kvinder involveret i leverancerne af appelsiner, mandler og andre råvarer til sodavandsessenserne, og det har høj prioritet for os at understøtte deres muligheder i ofte mandsdominerede samfund, siger Annette Spanggaard.

Endelig er Coca-Cola Danmark også engageret i at understøtte udviklingen i samfundet generelt. I Danmark blandt andet gennem sponsorering af NGO’en ReDI School of Digital Integration Denmark, som tilbyder kurser til indvandrerkvinder, så de lærer både basale it-færdigheder men også mere specialiserede færdigheder som cybersikkerhed og programmering.

- Sådan et kursus koster 11.000 kr., og succesraten er helt fantastisk. Mange indvandrerkvinder kommer til Danmark med et ret højt uddannelsesniveau, men det kan af mange årsager være svært for dem at komme ud på arbejdsmarkedet. Med dette kursus lykkes det, og der er lige udgivet en rapport, der selv i det mest pessimistiske scenarie viser, at der er betydelige positive effekter for både de kvinder, der får kurserne, for samfundet og for de virksomheder, de bliver ansat i, siger Annette Spanggaard.

Læs også: Sådan kommer virksomheder i gang med Diversitetsløftet

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Dorthe Monique Olsen

Dorthe Monique Olsen

Konsulent

  • Direkte +45 3377 3459
  • Mobil +45 2335 6915
  • E-mail domo@di.dk

Relateret indhold