Foto: Colourbox

19.05.20 Vi rådgiver dig Nyheder

Force majeure-regler om arbejdsmiljø for hjemmearbejdspladser gælder stadig

Reglerne om hjemmearbejdspladser gælder som udgangspunkt fortsat, men under coronakrisen opfordrer Arbejdstilsynet virksomheder, medarbejdere og arbejdsmiljøorganisationer til at samarbejde om at finde gode, midlertidige løsninger.

Arbejdsmiljøregler for hjemmearbejdspladser

Arbejdstilsynet fører normalt ikke tilsyn i private hjem, men arbejdsmiljøreglerne for skærmarbejde gælder som udgangspunkt også for hjemmearbejdspladser med skærmarbejdsplads, hvis medarbejderen udfører skærmarbejdet i hjemmet regelmæssigt, og det svarer til mindst en arbejdsdag om ugen eller ca. to timer eller mere stort set hver arbejdsdag.

Hvis der er tale om mindre end dette, stiller arbejdsmiljøreglerne ikke særlige krav til indretning af hjemmearbejdspladsen.

Hjemmearbejdspladsen skal indgå som en del af virksomhedens arbejdspladsvurdering (APV).

Kravene er fortsat midlertidigt slækket

Den helt aktuelle situation under coronakrisen, som forventes at vare i en begrænset periode, betyder imidlertid, at der har været behov for at finde hurtige, midlertidige løsninger. Arbejdstilsynet opfordrer derfor til, at virksomheder, medarbejdere og arbejdsmiljøorganisationer arbejder sammen om at finde gode, midlertidige løsninger.

Det betyder også, at Arbejdstilsynet i den nuværende midlertidige situation ikke stiller krav om de normale særlige krav til indretning af hjemmearbejdspladsen.

Som arbejdsgiver har du dog fortsat pligt til at sikre et godt og sikkert arbejdsmiljø for dine medarbejdere.

Fysisk indretning af hjemmearbejdspladsen

Hvis dine medarbejdere arbejder hjemmefra som følge af coronavirus, kan du for eksempel tale med dine medarbejdere om, hvorvidt de oplever gener ved hjemmearbejdet, og hvad I i fællesskab kan gøre for at forbedre arbejdsmiljøet.

For eksempel kan eventuelle gener ved almindeligt kontorarbejde ved borde og på stole, der ikke er beregnede til kontorarbejde, mindskes ved, at medarbejderen skifter mellem forskellige stole eller borde.

Medarbejderen kan også sørge for, at skærmen står i den rette højde, f.eks. ved at stille den på en bunke bøger. Eller virksomheden kan stille skærm, tastatur, mus og headset til rådighed.

Pauser og bevægelse

Det er også vigtigt, at medarbejderen sørger for at holde pauser i arbejdet og få bevæget sig i løbet af dagen.

I kan for eksempel aftale, at medarbejderen indlægger pauser i sin kalender, stille træningselastikker til rådighed og sende medarbejderne links til gratis Youtube-videoer med øvelser, som medarbejderen kan udføre hjemme. 

Da der er tale om en midlertidig undtagelse, skalvirksomheden være opmærksom på, hvornår de går over i en mere langsigtet, permanent situation med hjemmekontorarbejdspladser. I det tilfælde vil Arbejdstilsynets regler igen gælde. 

Læs mere

Arbejdstilsynets vejledning om hjemmearbejde (fra oktober 2014)

Inspiration til et godt arbejdsmiljø for hjemmearbejdepladser (Arbejdsmiljøweb.dk)

Godt arbejdsmiljø under coronakrisen (BFA Kontor)

Vejledninger

Vejledning om indretning af arbejdspladser ved genåbning

Klik her

Bent Horn Andersen

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3774
  • Mobil +45 2229 0289
  • E-mail bhan@di.dk

Relateret