Getty Images

17.12.19 Vi rådgiver dig Nyheder

Få dine internationale medarbejdere godt ombord – og få nye perspektiver på dansk arbejdskultur

Hvordan kan du hjælpe dine internationale kolleger og medarbejdere godt til rette i en dansk arbejdskultur? Ledelse og samarbejde baserer sig på holdninger, vaner og forestillinger om, at der findes en ’rigtig' og en ’forkert’ måde at gøre tingene på. I en dansk arbejdskultur gør vi tingene på ’vores’ måde, og ind i mellem kan vores internationale medarbejdere og kolleger godt undre sig en smule over vores opfattelse af, hvad der er meningsfuld adfærd i forskellige situationer.

Vi overvejer sjældent, hvordan arbejdskulturen på en typisk dansk virksomhed fungerer, men det gør vores nye internationale kolleger og samarbejdspartnere i høj grad. Derfor giver det god mening at tage et grundigt kig på danske ledelsesværdier og den danske arbejdskultur, som bortset fra en række ligheder med de andre nordiske lande, adskiller sig temmelig meget fra resten af verden.

Internationale medarbejdere samler på spørgsmål

Internationale medarbejdere har ofte mange spørgsmål, som de ikke altid  får stillet, og vi kan med fordel ’holde spejlet op foran os selv’, hvis vi skal blive dygtigere til at integrere og samarbejde med vores internationale medarbejdere og kolleger. Et godt afsæt for at gøre dette er at lytte til de mange spørgsmål og måske ligefrem efterspørge dem i hverdagen.

Når vi møder internationale medarbejdere i danske virksomheder, hører vi spørgsmål som f.eks.:

  • Hvad er særligt ved den måde, vi samarbejder på i Danmark?
  • Hvad kendetegner vores måde at løse uenigheder på?
  • Hvordan kan det være, at vi forventer, at alle har en holdning til det meste og deler deres idéer med os andre?
  • Hvordan finder man ud af, hvem der træffer beslutningerne, når nu chefen ikke altid gør det?
  • Hvordan bliver man ven med en dansk kollega? Og hvorfor har de ikke tid til at mødes efter arbejde?
  • Hvordan taler man til sin danske chef? Og hvordan kan det være, at ledere og medarbejdere sidder ved de samme borde i kantinen?

Hvis vi er i stand til at mønstre et vist element af selvuhøjtidelighed og nysgerrighed på os selv og ’vores’ måde at gøre tingene på, bliver det nemmere at samarbejde på tværs af nationalkulturer. Det kan samtidig være medvirkende til også at øge bevidstheden omkring den måde, hvorpå vi agerer overfor hinanden i de sammenhænge, hvor vi samarbejder med andre fra samme nationalkultur som os selv.

Styr uden om de værste nationalkulturelle misforståelser

På den kommende LEDER:BOX præsenteres du for en række klassiske nationalkulturelle udfordringer, kilder til undren på danske arbejdspladser, og hvordan vi sammen kan styre uden om de værste nationalkulturelle misforståelser. Vi drøfter, hvordan vi i vores virksomheder kan blive bedre til at få vores internationale medarbejdere og kolleger godt integreret i hverdagen

  

LEDER:BOX

Du kan læse mere og tilmelde dig LEDER:BOX – både den kommende og fremtidige – klik her.

 Du er også velkommen til at kontakte Susanne Praefke Svendsen på sps@di.dk eller Danielle Bjerre Lyndgaard på dbl@di.dk.

Relateret indhold

Brug for rådgivning?

Skriv til vores eksperter