online Kursus

Når samarbejdet må ophøre

En ordentlig afslutning på et ansættelsesforhold er lige så vigtig, som en god onboarding og ansættelsesproces. En ordentlig afslutning indebærer, at virksomheden har styr på reglerne, ikke begår fodfejl og sikrer den bedst mulige proces.

Kan vi opsige en medarbejder, der ikke lever op til forventningerne? Hvordan håndterer vi en opsigelse af en langtidssygemeldt medarbejder? Hvad gør vi med en medarbejder, som går og fortæller om sin kommende pension, men aldrig rigtig melder en dato ud? Er nedskæring en bedre opsigelsesbegrundelse end samarbejdsvanskeligheder? Hvornår er det en fordel med en gensidig fratrædelsesaftale? Hvad gør vi, når en medarbejder afgår ved døden? Dette er nogle af de scenarier, vi gennemgår på kurset.

Kurset giver dig overblik over og afklaring af de særlige regler, der gælder ved afslutningen af en medarbejders ansættelse. Vi har fokus på at få tilrettelagt det bedst mulige forløb med respekt for alle parter, uanset hvorfor samarbejdet må ophøre.

Kursets opbygning

På kurset vil du få et solidt kendskab til de væsentligste aspekter i en opsigelse, herunder hvilken dokumentation, som virksomheden skal kunne fremvise i forskellige opsigelsessituationer. Du vil blive i stand til at vurdere de økonomiske konsekvenser af en opsigelse, herunder de forskellige godtgørelser og godtgørelsesniveauer.

  • Hvornår kan en medarbejder opsiges?
  • Den nødvendige dokumentation
  • Vurdering af en opsigelses saglighed
  • Begrænsningerne i forhold til beskyttede medarbejdere
  • Godtgørelsestyper og -niveauer
  • Elementerne i en fratrædelsesaftale
  • Den gode proces

Det lærer du

Undervejs vil du blive introduceret til en række værktøjer, som du kan bruge efter kurset og som kan hjælpe dig til at planlægge den gode proces og minimere risikoen for, at virksomheden skal betale unødvendige godtgørelser.

Målgruppe

Kurset henvender sig til ledere og medarbejdere i en HR- og personalefunktion, som ønsker at kunne håndtere et ophør af samarbejdet med en medarbejder professionelt og uden unødvendige omkostninger for virksomheden.

Online undervisning

Dette kursus er et onlinekursus, som foregår via Microsoft Teams. Du kan logge på kurset fra din pc, tablet eller mobil via et link, som du vil få tilsendt på mail inden kursusstart. Du skal sikre, at du har en stabil netforbindelse. Det er en fordel, hvis du har mulighed for at anvende headset, da det forbedrer lydkvaliteten. Du må gerne tilslutte dit webkamera, men dette er ikke et krav.

Underviser

Tina Krag

Chefkonsulent

  • Mobil: +45 2310 9103
  • Direkte: +45 3377 4508
  • E-mail: tikr@di.dk
Gitte Frederiksen

Gitte Frederiksen

Koordinator