06.07.23 Vi rådgiver dig Nyheder

Vækst i et konkurrencetung marked - sådan gjorde Australian Bodycare det

Hvem skal man ansætte, hvor skal man sælge - få de gode råd her. Australian Bodycare har været på en fantastisk vækstrejse. De er vækstet med cirka 50% siden 2017. Væksten skyldes især god brug af nye digitale salgsveje og vækst gennem e-eksport. Se videoen længere nede i dette indlæg.

Australian Bodycare er en brandvirksomhed med egen produktion. De ejer hele værdikæden selv og sælger gennem både forhandlere, egen webshop og online markedspladser. Virksomheden blev etableret i 1992 og holder til i lokaler ved Vissenbjerg på Fyn.  

Vi har spurgt Morten Bo Madsen, der er marketingdirektør og medejer af Australian Bodycare, om han har et par gode råd til, hvordan danske virksomheder kan få succes med e-eksport, og hvilke kompetencer der er brug for, når en virksomhed skal lykkes med online markedspladser. 

DI har før fortalt om, hvordan Australian Bodycare er lykkes gennem nye digitale salgskanaler, herunder også online markedspladser for at nå udover landets grænser. Australian Bodycare er en af de danske virksomheder, der lykkedes med det allerede for år tilbage. Derfor har Morten Bo Madsen da også mange gange måttet dele ud af de gode råd til andre danske virksomheder, der gerne vil gøre kunsten efter. 

Hvor skal man sælge, hvem skal man ansætte? 

Det rette salgskanalmix kan variere land for land, i Tyskland har det fx været en fordel for Australian Bodycare at sælge via Amazon, hvor det i andre lande er deres egen webshop, der sammen med forhandlerne bærer salget.

Men en ting er jo at vide, hvor man skal sælge, noget andet er at vide, hvordan man gør. Derfor har vi spurgt Morten, hvilke kompetencer virksomheden behøver for at gøre dem kunsten efter. Morten fortæller, at der er ikke langt fra at sælge via egen webshop til at sælge via online markedspladser, så hvis virksomheden allerede har e-commerce kompetencer ansat, som ved, hvordan man laver søgeordsoptimering og arbejder med produktbeskrivelserne – så er afsættet godt for at kunne gøre det samme på markedspladserne. 

Læs også: 75% har e-commerce indenfor fem år - DI (danskindustri.dk) 

Vi har så spurgt Simon Bjørn Rasmussen, der er e-commerce manager hos Australian Bodycare, og til daglig arbejder med salget via Amazon, hvilke gode råd han har.  

Simon anbefaler, at man bruger den data som Amazon stiller til rådighed. Amazon giver fx data ift. hvilke produkter folk ofte køber sammen, og hvordan det kan bundles. Det er brugbar viden, som også kan bruges til at løfte salget på fx egen webshop. 

Se og hør Australian Bodycare fortælle historien i videoen ovenfor.

Relateret indhold