16.05.23 Vi rådgiver dig Nyheder

75% har e-commerce indenfor fem år

World Economic Forum (WEF) har netop udgivet rapporten ”Future of jobs report – 2023” Undersøgelsen spørger ind til makrotrends og teknologitrends, deres indvirkning på job, og deres indflydelse på kvalifikationer og arbejdsstyrken. De ser væsentlige ændringer på arbejdsmarkedet, læs her hvad det betyder for dig.

75% forventer, at e-commerce er en del af deres forretning indenfor fem år 

I følge rapporten er det forventet, at 75% af virksomhederne vil adoptere e-commerce teknologien indenfor fem år. Til sammenligning viser de seneste tal fra Dansk Industri´s analyse ”Fakta om onlinesalg”, at 36% af de danske virksomheder i 2022 allerede sælger online enten gennem webshop, markedspladser og/eller EDI (electronic data interchange). Det europæiske gennemsnit er i 2022 19,7%, og det forudses af World Economic Forum altså til at blive 75% indenfor de næste fem år. 

imageelps.png

Danske virksomheder svarer i en anden DI-analyse, at e-commerce gør det muligt for virksomhederne at nå ud til flere kunder og øge deres indtjening. E-commerce skaber en mere effektiv drift og skaber en helt ny skala på eksportsalg, hvilket er en vigtig faktor for en eksportnation som Danmark.  

At der forventes et stort spring nu, vurderes af DI´s eksperter i e-commerce, at det skyldes anden teknologi som AI, som er med til at accelerere udviklingen. 

Læs også: Dine konkurrenter planlægger at accellere med AI og e-commerce 

86% af de adspurgte virksomheder forventer at integrere digitale platforme og apps i deres forretning indenfor fem år. Det kan fx være sociale medier, som flere virksomheder har taget til sig allerede. 

Ovenfor er teknologier rangeret efter, hvor sandsynligt det er, at de adspurgte virksomheder vil adoptere denne teknologi indenfor de næste fem år. 

Om World Economic Forum rapporten

World Economic Forum (WEF) har netop udgivet rapporten ”Future of jobs report – 2023” på baggrund af en undersøgelse, der samler input fra 803 virksomheder, der beskæftiger mere end 11,3 millioner ansatte på tværs af 27 brancher og fordelt på 45 lande. Undersøgelsen spørger ind til makrotrends og teknologitrends, deres indvirkning på job, og deres indflydelse på kvalifikationer og arbejdsstyrken.

Når virksomheder omstiller til onlinesalg, hvad så med medarbejderne? 

Future of Jobs-rapporten undersøger også den forventede påvirkning af teknologiadoption på beskæftigelsen. 

Digitale platforme, apps, e-commerce samt AI forventes alle at føre til væsentlige ændringer på arbejdsmarkedet. Nogle job vil blive nedlagt og erstattet af andre funktioner, men samlet set forventes digitaliseringen af handel at skabe flere jobs, end der nedlægges. 

Danske virksomheder skal i den forbindelse være opmærksomme på, at kompetencebehovet er anderledes for medarbejderne, der arbejder med onlinesalg end for medarbejderne, der arbejder med fx telefonsalg eller som kørende sælgere. 

Salgsmedarbejderen er specialiseret og uddannet 

Den medarbejder der arbejder med onlinesalg, er typisk uddannet og specialiseret i en særlig kompetence. Det kan fx være en specialist i digital annoncering, i brug af social medier, eller i brug af en særlig teknologi fx en chatbot, et CMS system (content management system) eller dataanalyse. Et onlinesalgsteam har ikke mange arbejdsopgaver til fælles med det klassiske salgsteam, så der skal nye kompetencer til. 

Dansk Industri ser det som en mulighed

E-commerce er et vækstspor for danske virksomheder, uanset om de sælger business-to-business, business-to-consumer eller direct-to-consumer. Det skaber nye muligheder, men rummer også udfordringer - og for mange virksomheder er det et paradigmeskifte og en transformation af forretningen.

Derfor har DI etableret en tværgående indsats på e-commerce og har netop lanceret eCom Talent Award, som er en pris, der skal hylde mennesker og deres rolle i at forløse potentialet som ny teknologi giver. Dette for både at sætte fokus på at vi mangler talent indenfor e-commerce, men også for at vise danske virksomheder nogle konkrete eksempler på, hvilke kompetencer de skal bruge, ansætte, uddanne og ikke mindst efteruddanne, for at vi kan følge med udviklingen.

Fremtidens salg bliver med færre fysiske kontaktpunkter med kunderne og med hjælp af smart teknologi. En betydelig andel af virksomhederne fra WEF rapporten forudser jobnedskæringer i deres organisationer. Men de forudser også, at det bliver kompenseret af jobvækst andre steder og resulterer i en netto positiv virkning. Fx bliver der brug for medarbejdere, der kan arbejde med AI (artificial intelligence).

Dansk Industri mener, at vi bør tage den digitale transformation af handel meget alvorligt, for ellers risikerer vi, at stå tilbage på perronen og miste konkurrencekraft på eksportmarkederne. Der er brug for mere uddannelse af e-commerce talenter, og der er brug for at geare de danske organisationer til at få succes med e-commerce. 

Mie Bilberg

Mie Bilberg

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3379
  • Mobil +45 2119 3403
  • E-mail mlbi@di.dk

Relateret indhold