16.05.23 Vi rådgiver dig Nyheder

Dine konkurrenter planlægger at accelerere med AI og e-commerce

World Economic Forum (WEF) hævder i deres nye rapport, at danske virksomheder vil komme til at opleve væsentlige ændringer på arbejdsmarkedet. Vi har læst rapporten for dig og samlet tre trends til dig her, som får betydning for, hvordan dine kunder vil handle med dig fremover.

Teknologiske fremskridt har i høj grad revolutioneret måden, vi driver forretning på. Big data, cloud computing og AI er blot nogle af de teknologier, som har ført til en hurtigere og mere effektiv forretnings-drift. Den nye rapport fra WEF afslører, hvad verdens virksomheder planlægger, at udvikle deres kompetencer med og hvilke teknologier, de planlægger at adoptere.

75,3% forventer at adoptere e-commerce indenfor fem år og 74,9% forventer, at adoptere AI. Kompetencer indenfor AI bliver den tredje mest eftertragtet kompetence kun overgået af analytisk tænkning (nr. 1) og kreativ tænkning (nr. 2). Nye jobfunktioner som digital marketing, e-commerce specialister og digital transformations specialister bliver fremtidens medarbejdere i højere grad end i dag.

Om World Economic Forum rapporten

World Economic Forum (WEF) har netop udgivet rapporten ”Future of jobs report – 2023” på baggrund af en undersøgelse, der samler input fra 803 virksomheder, der beskæftiger mere end 11,3 millioner ansatte på tværs af 27 brancher og fordelt på 45 lande. Undersøgelsen spørger ind til makrotrends og teknologitrends, deres indvirkning på job, og deres indflydelse på kvalifikationer og arbejdsstyrken.

Tre trends rapporten fremhæver

1: Brug af AI

En af de tendenser, som rapporten identificerer, er den øgede brug af automatisering og teknologi både i salg og i fx logistik og distribution. I takt med at flere og flere handler online, bliver det stadig vigtigere for virksomheder, der sælger online, at kunne håndtere store mængder af ordrer og leverancer på en effektiv måde. Automatisering og teknologi kan hjælpe med at øge produktiviteten og reducere omkostningerne ved logistik og distribution. Generativ AI har for tiden stor opmærksomhed. Det hævdes, at 19% af arbejdsstyrken kan have over 50% af deres opgaver automatiseret af AI, det vil nedlægge nogle jobroller men skabe andre.

2: Nye forretningsmodeller

En anden vigtig tendens, som rapporten fremhæver, er nye forretningsmodeller, fx gennem apps og sociale medieplatforme, der ikke kun skaber synlighed af produkterne, men også kan både sælge produkterne og håndtere betalingen. Disse platforme giver virksomheder mulighed for at nå ud til kunder på en mere personlig måde og giver samtidig mulighed for at købe produkter direkte fra platformen. Dette åbner op for nye muligheder og kan føre til en betydelig vækst, hvis der er medarbejdere, der kan forløse potentialet.

3: Forventningerne til kundeoplevelsen

Når flere handler online, er det vigtigt, at virksomheder er i stand til at tilbyde en sømløs og god købsoplevelse på tværs af alle salgskanaler. Dette kræver ikke kun teknologisk ekspertise, men også en forståelse for kundens behov og præferencer. Serviceminded kompetencer er den 12. mest eftertragtet kompetence, men den forudsætter evnen til også at kunne betjene teknologi og være analytisk.

Dansk Industri ser det som en mulighed

E-commerce er et vækstspor for danske virksomheder, uanset om de sælger business-to-business, business-to-consumer eller direct-to-consumer. Det skaber nye muligheder, men rummer også udfordringer - og for mange virksomheder er det et paradigmeskifte og en transformation af forretningen.

Derfor har DI etableret en tværgående indsats på e-commerce og har netop lanceret eCom Talent Award, som er en pris, der skal hylde mennesker og deres rolle i at forløse potentialet som ny teknologi giver. Dette for både at sætte fokus på at vi mangler talent indenfor e-commerce, men også for at vise danske virksomheder nogle konkrete eksempler på, hvilke kompetencer de skal bruge, ansætte, uddanne og ikke mindst efteruddanne, for at vi kan følge med udviklingen.

For at imødekomme disse tendenser og forandringer, vil medarbejderne få brug for nye færdigheder og kompetencer. Rapporten fremhæver vigtigheden af dataanalyse, kunstig intelligens og digitale færdigheder, såvel som evnen til at samarbejde og kommunikere effektivt på tværs af teams og afdelinger. Læs også: 75% har e-commerce indenfor fem år.

Fremtidens salg

Fremtidens salg bliver med færre fysiske kontaktpunkter med kunderne og med hjælp af smart teknologi. En betydelig andel af virksomhederne fra WEF rapporten forudser jobnedskæringer i deres organisationer. Men de forudser også, at det bliver kompenseret af jobvækst andre steder og resulterer i en netto positiv virkning. Fx bliver der brug for medarbejdere, der kan arbejde med AI (artificial intelligence) Dansk Industri mener, at vi bør tage den digitale transformation af handel meget alvorligt, for ellers risikerer vi, at stå tilbage på perronen og miste konkurrencekraft på eksportmarkederne. Der er brug for mere uddannelse af e-commerce talenter, og der er brug for at geare de danske organisationer til at få succes med e-commerce.

Mie Bilberg

Mie Bilberg

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3379
  • Mobil +45 2119 3403
  • E-mail mlbi@di.dk

Relateret indhold