11.04.23 Vi rådgiver dig Nyheder

Hvem er bedst til digitalisering i Europa?

Nye tal fra Eurostat giver mulighed for at benchmarke danske virksomheder mod europæiske virksomheder. Så hvem er bedst? Her finder vi svaret på, hvilke lande der er bedst og i udvikling, når det gælder digitalisering af salgskanalerne.

Danmark er førende, men Sverige er bedst

35,6% af danske virksomheder har online salgskanaler. Det rækker til en  anden plads og er kun overgået af Sverige, som med 36,6% procentvis har flere virksomheder, der sælger online, end Danmark har. Danmark og Sverige har det til fælles, at begge lande er webshop-lande, modsat fx Tyskland, hvor Amazon er den online markedsplads, der har lært tyskerne at handle online. Amazon åbnede i 2020 også en svensk markedsplads, og Sverige er det eneste nordiske land med en Amazon-platform.

Blandt de 27 EU-lande, så har 19,7% af EU-virksomhederne i gennemsnit online salgskanaler.

Danmark er nummer seks i online omsætning​

24% af danske virksomheders omsætning kommer fra online  salgskanaler. Det sætter Danmark bag lande som Irland, Tjekkiet, Belgien, Luxemburg og Sverige, men foran lande som Finland og Norge. ​Når andre lande er bedre end Danmark, så kan det skyldes store virksomheder som fx Facebook, der har Europæisk hovedsæde i Irland. Danmark ligger dog foran EU-gennemsnittet som er på 17,6% i 2022. ​​

Dansk første plads i EDI​

16,4% af danske virksomheder sælger via EDI, det giver en dansk førsteplads i EDI. EDI-salg er elektronisk salg, hvor to virksomheder har fået deres  indkøbssystem og ordresystem til at udveksle information.​ Når kunden indtaster ordren i eget indkøbssystem, modtages det automatisk i leverandørens ordresystem. ​Det er en integration mellem to systemer.

EDI har den fordel, at det effektiviserer arbejdsgangen og når først integrationen er etableret, så udskiftes den ikke med et snuptag igen, så det understøtter kundeloyaliteten.

Det er ikke en stor overraskelse, at Danmark er gode til denne mere IT-baserede ordreløsning, da vi i mange år har været verdens mest digitaliserede samfund, sidste år dog overgået af Finland iflg. The Digital Economy and Society Index (DESI). Til sammenligning er EU-gennemsnittet på brug af EDI 6%.

Desværre ryger Danmark ned på en sjette plads, når der måles på andelen af omsætningen via EDI-salg, hvor danske virksomheder i gennemsnit genererer 15,3%.​ Her ligger Sverige, Irland og Belgien i front. Til sammenligning er EU-gennemsnittet på 11,3%

Her går det galt for danske virksomheder

Ikke alt ser lige rosenrødt ud for de danske virksomheder og vi går mod strømmen, når det gælder at sælge online over grænsen.

40% af de danske virksomheder, som har onlinesalg, har også onlinesalg over grænsen, enten via webshop og/eller markedspladser.

Det er 3,3 procentpoint færre end i 2020, hvor det peakede for danske virksomheder. Det giver en dansk udfordring. Den danske e-handelsbalance har de seneste år udviklet sig i negativ retning og lyder nu på et minus med 57,6 mia. kr. som DI-analysen ”Danskernes e-commerce tracker” fra februar viser.

Den europæiske tendens ifht. onlinesalg er fortsat stigende og blev i 2022 løftet med 1,9 procentpoint. Det betyder, at danske virksomheder har en modsat trendkurve i forhold til andre EU-lande og at Danmark ligger under EU-gennemsnittet, som er på 42,5%. 

Zoomer vi ind og kigger på business-to-business (B2B) salg, så er det 18,7% af de danske B2B virksomheder, der har onlinesalg til andre virksomheder i udlandet. Det er en tilbagegang i 2022 på 5,8 procentpoint siden 2020, hvor det peakede for danske virksomheder. I B2B segmentet rykker Danmark fra en tredje plads i 2021 tilbage til en niende plads i 2022. Den europæiske trendkurve er stigende, hvor den danske er faldende.​ Blandt EU-lande er gennemsnittet blandt B2B virksomheder 13,1%.​

Læs også: Her Her er kæden hoppet af for danske virksomheder, viser nye tal

Helt galt går det for danske virksomheder, når det gælder onlinesalg via markedspladser​. 6,3% af danske virksomheder sælger via online markedspladser. Det giver Danmark en 24. plads ud af de i alt 35 europæiske lande, Eurostat har indsamlet data fra. Det er en tilbagegang på seks pladser i forhold til 2021. I Norge sælger 11,2% af virksomhederne over grænsen via online markedspladser. Trenden blandt virksomheder indenfor de 27 EU-lande er marginalt stigende og her er gennemsnittet 8,6%​.

Download hele analysen her: Fakta om onlinesalg i Europa

E-commerce er blevet et vækst spor for danske virksomheder. Det skaber muligheder, men rummer også udfordringer - og for mange danske virksomheder er det et paradigmeskifte og en transformation af forretningen. Vi leder efter årets eCommerce leder og årets eCommerce frontrunner. Indstil eCom Talent her.

Er det tid til at gøre noget ved det?

Dansk Industri inviterer alle medlemmer med til e-eksportdagen 2024. Til e-eksportdagen vil du møde andre virksomheder, der er på eksportrejsen og er lykkes via digitale kanaler. Så for dig med eksport- og digitaliseringsambitioner, er det en dag, du ikke vil gå glip af.

Vi anbefaler, hurtig tilmelding, da der er begrænset pladser for fysisk deltagelse. Online tilmelding er dog også muligt. Tilmeld dig her. Se eller gense e-eksportdagen 2022 her.

 

Relateret indhold