03.02.23 Vi rådgiver dig Nyheder

Historisk stort underskud på den danske ehandelsbalance

Ny analyse fra DI og Epinion viser at Zalando er danskernes foretrukne webshop – og det er en af årsagerne til et kæmpe underskud over for udlandet med e-handel.

Danmark får et historisk stort underskud på e-handelsbalancen viser nye tal fra Nationalbankens betalingsstatistik og DI’s beregninger. I 2021 var det på -55,2 og i 2022 lød det på -57,6.
Minusset er blevet endnu større og udgør dermed en større udfordring, som danske virksomheder skal være opmærksomme på.imageocbjf.pngimage5kiah.pngLæs også: Fem e-commerce taktikker, der bliver brug for i 2023

Danskerne tror, at de handler dansk

Når danskerne bliver spurgt til, hvilken nationalitet den seneste webshop, de handlede på har, svarer 70% af forbrugerne, at den var dansk iflg. en ny analyse fra Epinion og Dansk Industri ”Danskernes e-commerce tracker – 2022”
imagel21y.png

Zalando størst - igen

Igen i 2022 er Zalando danskernes favorit, hvilket også er en af årsagerne til det store minus på e-handelsbalancen. Zalando var også i 2021 danskernes favoritwebshop, men har i 2022 øget sin andel med yderligere 1,8 %-point og genkøbsraten med 5%-point, hvilket øger afstanden til danskernes favorit nummer to, som også i 2022, er Matas.

Matas har for nyligt annonceret, at de åbner webshop i både Norge og Sverige, så måske kan vi opleve i 2023, at e-handelsbalancen retter sig mere mod dansk favør.

Læs også: Få nøglen til den næste store vækstmulighed

Af andre udenlandske webshops på danskernes favoritliste er boozt.com, der bevarer sin position som nummer fem. I andet kvartal var Boozt.com slet ikke at finde på danskernes Top 10, men i fjerde kvartal kommer boozt.com stærkt tilbage, og indtager en tredje plads, og øger også samlet set sin andel og genkøbsrate i forhold til 2021. Boozt.com er svensk og tæller derfor med i e-handelsminusset.

Amazon, som er amerikansk, må til gengæld se sig slået tilbage fra en sjette plads til en tiende plads og taber både på antallet af nye danske kunder og danske kunder, der handler igen hos Amazon.

Læs mere om vores næste webinar: Amazon B2B bootcamp

Danskernes favorit webshops i 2022image9wpkb.png
Danskernes favorit webshops i 2021
imagemudva.png

Danskernes e-commerce tracker

Det er vores ambition, at ”Danskernes e-commerce tracker” skal hjælpe danske virksomheder med at være på forkant med udviklingen, ved at forstå kunderne og bevægelserne. Analysen udkommer hvert kvartal og nu også på årsbasis, for at give virksomheder mulighed for at følge udviklingen og kunne korrigere for sæson udsving.

Download hele analysen her: Danskernes e-commerce tracker 2022

Skal Dansk Industri hjælpe med dit onlinesalg?

Du kan få hjælp til at vækste din virksomhed online hos Dansk Industris nye tværgående indsats - DI e-commerce og online salg.

Vi deler viden, erfaringer og tendenser gennem konferencer, og vi udgiver analyser, hvor onlinesalg er i fokus - e-handelsanalyser.

Herudover laver vi guides – få eksempelvis et e-commerce overblik på fem af Danmarks største eksportmarkeder her - eCommerce Market Overviews.

Få unik viden, og bliv en del af fællesskabet, følg med på DI e-commerce LinkedIn-side.

Relateret indhold