05.12.22 Vi rådgiver dig Nyheder

Hvordan foretrækker dine B2B kunder at handle med dig?

Vi har spurgt 646 indkøbsansvarlige fra danske virksomheder, hvordan de indkøber på vegne af virksomheden. En ny analyse fra DI e-commerce, tegner et billede af, at de professionelle indkøbere, handler mere og mere med deres leverandører online. Faktisk svarer 24% at de fravælger leverandører, som de ikke kan handle med online.

Online salgskanaler er blevet forretningskritiske, det blev tydeligt under Corona i 2020, men i dette års B2B e-commerce analyse svarer 25% af de danske indkøbere, at de stadig forventer, at øge deres andel af online indkøb i kommende år. Der er altså ikke noget, der tyder på, at vi går tilbage til før-corona tider, når det gælder B2B online indkøb.

Langt de fleste danske indkøbere handler online – flest via webshops 

I 2022 køber 83% af virksomhederne ind via online B2B salgskanaler, hvor webshop/app er den oftest benyttede kanal (61%) efterfulgt af e-mail (51%). De analoge indkøbskanaler anvendes af 69%, og indkøb via telefon anvendes af halvdelen af virksomhederne. Men en indkøber anvender ikke kun én kanal, i gennemsnit anvendes 2,6 indkøbskanaler til indkøb på virksomhedens vegne. En virksomhed med B2B salg, kan derfor ikke nøjes med kun at have en eller to ordrer-modtager kanaler i brug, hvis de skal udnytte potentialet og være en tidssvarende handelspartner.imageuc3es.png

Tid – vinder over relationer 

Tid er vores mest dyrebare valuta og det er i overvejende grad tidsbesparelse, der driver den professionelle indkøber mod online indkøbskanaler. Det er ikke fordi, at indkøberen ikke værdsætter en relation til sælgeren, men både webshoppen og e-mailen er oftere anvendt, når virksomhedens indkøb skal klares. 

Webshoppen vinder over den kørende sælger, fordi online indkøb opleves mere effektivt og fordi danske webshops generelt set, har en høj brugertilfredshed og lykkes dermed at give en rigtig god kundeoplevelse, der driver loyalitet og en imponerende høj genkøbsrate.

imagevpxk7.png

Hvor kan de danske B2B webshops godt blive bedre? 

Der er naturligvis altid plads til forbedring, og indkøberne mener stadig, at B2B webshops kan lære af B2C webshops. Det ændrer nu ikke på, at 91% af de professionelle indkøbere svarer, at de i høj grad eller meget høj grad er tilfredse med deres seneste online indkøb. Det mener jeg, er en stor anerkendelse til de danske online sælgere og til deres e-commerce-leverandører, fra dem hvis mening betyder mest – kunderne. 
 
Er du ny i online salg? Så gå til analysens side 36, her finder du de vigtigste funktioner og services, som din webshop skal være udstyret med i 2022 for at klare sig i konkurrencen om at vinde den professionelles indkøbers opmærksomhed. Og det kan godt betale sig, for den professionelle indkøber vender ofte retur til den webshop hun eller han kender. Genkøbsraten er steget med 11 procentpoint i 2022 versus 2021.

lad os spørge kunderne 

Lad os spørge kunderne, lyder det ofte i den moderne virksomhed, der har ambitioner om at lave kundevendte strategier. Vi har gjort det for dig i den netop udkomne B2B e-commerce analysede profesionelle indkøbere og der er mange indsigter at fordybe sig i. Analysen er til fri download for alle DI´s medlemmer.

 

 

Relateret indhold