06.01.23 Vi rådgiver dig Nyheder

Fem e-commerce taktikker, der bliver brug for i 2023

I 2023 vil e-commerce´s rolle i det overordnet forretningsmål bevæge sig fra vækst til effektivitet og der vil være behov for at genbesøge løsninger og det operationelle set up for at sikre optimal udnyttelse og impact.

I krisetider er der folk, der bygger læhegn og folk, der bygger vindmøller. I en ny B2B e-commerce analyse fra DI, fra december 2022, kan vi se, at ”forbedret effektivitet” er kommet i top tre over de gevinster dansker virksomheder peger på, at de vinder ved e-commerce. E-commerce er stadig et vækstspor, men der vil komme øget fokus på, hvad e-commerce også kan og det er, at skabe en mere effektiv forretning. 

Ny analyse fra Dansk Industri viser, at danske SMV´er har lagt en dæmper på nye investeringer, men de forventer dog at forsætte deres digitale investeringer.

Her følger fem taktiske greb, som du kan skrue på for at vinde med e-commerce i 2023:

eTech 

Virksomheder vil i 2023 investere i teknologi, der kan øge effektiviteten, det kan fx være automatisering, som software, der læser kundeservices mails og automatisk taster ordrerne. Det kan også være den teknologi, som på den korte bane vil øge effektiviteten af betalt annonceringsaktiviteter, men på den lange bane giver dybere kundeindsigter ved at kunne beregne kundelivstidsværdien (CLV), som mere end nogensinde bliver en indsigt danske virksomheder får lyst til at jagte og at kunne optimere. 

Levering & pris 

I ”Danskernes e-commerce tracker” har vi i 2022 set, at  andelen af forbrugere, der har betalt for levering, er faldet kvartal for kvartal i 2022.  Vi ser også, at danskernes online forbrug er faldet, ligeså vel som deres offline forbrug. 2023 bliver et år, hvor dansk e-commerce, skal være opmærksom på, at forbrugerne vil jagte gode handler, søge på pris og tilbud og den gode handel bliver vurderet på om den samlede pris er inklusiv fri fragt eller det kommer på toppen.  

Betaling 

Det vigtigste købsparametre for danske forbrugere og en af de vigtigste for den professionelle indkøber, knytter sig til hvordan man kan betale. Den foretrukne betalingsform for forbrugeren er forsat kreditkortet, men mobilbetalingsløsninger er i kraftig vækst viser ”Danskernes e-commerce tracker” I 2023 er det vigtigt, at ikke kun platformen er mobiloptimeret, men også at betalingsløsningerne er det. B2B indkøberen handler forsat med faktura -  også, når salget sker online. 

image23c8o.png

I 2022 lancerede Klarna ”Buy Now Pay Later” betalingsløsninger og den funktionalitet forventes at blive mere populær i en tid hvor forbrugerne er presset på pengepungen. De britiske forbrugere, der også er Europas mest modne e-commerce forbrugere, tog vældig godt imod den betalingsløsning i 2022. Det kan måske gå hen og blive afgørende for at vinde ordren ikke kun på det britiske forbrugere-markedet i 2023.  
 
Andre betalingsløsninger vil blomstre fx har mange detailhandlere verden over digitaliseret deres loyalitetskort og her har Klarna lanceret en feature, der samler point både fra onlinesalg og butikssalg. Fokus på omnichannel forsætter, og forbrugeren skelner ikke mellem den digitale butik og den fysiske butik, det er smeltet sammen og der forventes en sømløs oplevelse på hele paletten. 

Fra tredjepart til førstepart data 

Efter iOS14 opdateringen mistede annoncering, med brug af tredjeparts data, slagkraft. Det har kostet dyrt i paid-ads marketingkronerne. Derfor er værdien af førsteparts data steget.  
 
Retail-data er blevet en eftertragtet valuta for brands og produkt-ejere, der gerne vil se ”Return-On-Ads-Spend” (ROAS) stige igen. Data der opsamles, hver eneste gang et kreditkort swipes eller et produkt sættes på ønskelisten, kan bruges til effektiv annoncering on-site, når forbrugeren surfer rundt på de store webshops.

Læs også: Retail as Media, den oversete indtægtskilde 
 
I krisetider spares der ofte på marketingkronerne. E-commerce teams må vride deres owned og earned media kanaler som en karklud. Sammenlagt med øget værdi af førsteparts data, så er e-mail-listerne 
kun blevet mere værd. De kan forsat bruges til det meste - opsalg, gensalg, loyalitet, brand awareness og lead nurturing og vi kan være sikker på, at de danske e-commerce teams, vil gøre netop det i 2023. 

Læs også: Tre afgørende e-commerce trends for din virksomhed i 2023 

Lagerstyring og lagerstatus 

Forsyningskædeforstyrrelser har bremset, forsinket eller stoppet fremstilling og levering af varer på tværs af brancher i de seneste par år. ”Varen er ikke på lager” gør sviende ondt på e-commerce og koster både salg, topplaceringer og loyalitet. Det er ikke kun på den korte bane og indtil varen er på lager igen, at der tabes topplaceringer i søgemaskinerne og det tabte kan tage lang tid at genvinde, selv når varen er på hylden igen. Derfor er der kommet fokus på rapportering, analyser og advarsler, der hjælper e-commerce teams med at kende leadtime, så marketingindsatser kan justeres i tide. Software til lagerstyring bliver aktiveret for at undgå at gå udsolgt.  
 
For forbrugeren er ”lagerstatus” et købsparametre, som er næsten lige så vigtig som prisen, viser ”e-commerce trackeren”. For den professionelle indkøbere ER DET, det vigtigste parametre viser DI´s B2B e-commerce analyse. 

image58re.png

AI teknologi. – fra informationer til anbefalinger

I december blev chatbotten ChatGPT lanceret og på bare fem dage fik den en million brugere. Måske bliver den en ny mainstream søgemaskine og en praktisk hjælper, der kan levere alt fra ideer til SEO-tekster og produktbeskrivelser. Men teknologien har været kendt længe og for den større webshop er en AI styret kundeservice chatbot, hvad vi forventer af standardservice for webshops anno 2023.  
 
Konkurrencefordelen ligger i, hvor gode vi er til at anvende AI til personalisering, således at webshoppen går fra at informere kunderne til at anbefale kunderne. Det samme vil ske i de bagvedliggende systemer, hvor moderne e-commerce teams vil lede efter mere end bare indsigter via data, men anbefalinger gennem indsigter fra data, det vil AI-teknologien i 2023 hjælpe flere med. 
 
Nogen vil bruge krisen, som vi skal igennem i 2023, til at bygge vindmøller og andre vil bygge læhegn. For mange bliver det er år, hvor der investeres mindre og optimeres mere.

Læhegn eller vindmøller? 

Uanset om året bliver til læhegn eller vindmøller, så er Dansk Industri her for at hjælpe. 

Find her guides til e-commerce.
 
Vil du gerne skabe et netværk og i kontakt med andre, der arbejder med onlinesalg – så deltag i vores events. Få et overblik på dine tilbud her.  
 
Er du også medlem af DI-Handel, så er der adgang til en stribevis af webinarer on demand, hjælp til logistik og meget mere.

Download: B2C analysen Danskernes e-commerce tracker her

Har du brug for et godt råd til din e-commerce-strategi, så kontakt mig på mlbi@di.dk. 

 

Relateret indhold