02.01.23 Vi rådgiver dig Nyheder

Tre afgørende e-commerce trends for din virksomhed i 2023

I krisetider er der folk, der bygger læhegn og folk, der bygger vindmøller. I 2023 vil e-commerce´s rolle i det overordnet forretningsmål bevæge sig fra vækst til effektivitet.

I en ny DI B2B e-commerce analyse, kan vi se, at ”forbedret effektivitet” er kommet i top tre over de gevinster dansker virksomheder peger på, at de vinder ved onlinesalg. E-commerce er stadig et vækstspor, men der vil komme øget fokus på, hvad e-commerce også kan og det er, at skabe en mere effektiv forretning – hvilket er tema for mange virksomheders aktivitetsplaner for 2023.

imagefrfp.png

De tre e-commerce megatrends forsætter 

I 2022 definerede DI e-commerce, tre megatrends indenfor e-commerce - 1: Den digitale kunderejse, 2: Salg via markedspladser 3: Social commerce. De forbliver aktuelle i 2023. Som trendforsker Julia Lahme sagde til e-eksportdagen 2022 – under store kriser opfinder vi sjældent nye ting, men vi accelerer de trends, der er allerede er i gang. 

Den digitale kunderejse 

Den første megatrend er - den digitale kunderejse. Producenter og brand-ejere tager i stigende grad ejerskab for hele og/eller dele af kunderejsen. Herunder brand-, produkt- og købsoplevelsen. Nye forretningsmodeller som Direct-To-Consumer vil forsat vinde frem, som en af de store e-commerce trends. Det er både på hjemmebanen, men også på udebane hvor onlinesalgskanaler gør indgangen til nye markeder nemmere. 
 
Der kan være mange motiver for, hvorfor en producent vælger at aktivere egne salgskanaler. Et kan være, at have hurtig adgang til markedet, så nye produkter kan testes inden de sættes i storproduktion og dermed er et mere træf-sikret valg både for producenten, men også for forhandleren som skal afgive værdifuld hylde-plads til produktet. Et andet motiv kan være, at have en afsætningskanal til outlet produkter, fx som Orkla, der har søsat en webshop for at undgå ”snackspild”. 
 
Download guiden – Vind dine forhandlers digitale hylde 
 
I en netop udkommet B2B e-commerce analyse fra DI – de sælgende virksomheder, ser vi, at 8% af den samlede omsætning for fremstillingsvirksomheder kommer fra B2C-salg og 11% af engrosvirksomhedernes omsætning kommer fra B2C-salg. E-commerce er blevet mere crowded og konkurrencen hårdere. Det betyder også, at online monobrand-butikker står side om side med multibrand-butikker, nøjagtig som vi kender det fra gadebilledet.  
 
Rollerne bliver over tid mere klare og forhandlere og leverandører vil over tid modnes i en erkendelse af, at det kan fungere for begge partner.  
 
Læs også: Den digitale kunderejse, vejen til vækst 

Salg via online markedspladser 

Selvom eksporten i de seneste målinger viser, at det går tilbage, er der noget, der tyder på at krig og kriser øger virksomhedernes globale engagement. Det viser en DI-analyse fra september.  

imagetvw1e.png

E-eksport

E-eksport er i 2022 kommet på de danske virksomheders radar. Dette hjulpet på vej af Erhvervshusene, Udenrigsministeriets - The Trade Council og Dansk Industri, som alle har indsat nye enheder med fokus på at hjælpe danske virksomheder med e-eksport. 

På de danske eksportmarkeder domineres onlinesalget af markedspladser, som Amazon og Alibaba. Her vokser salg via markedspladser i alle retninger. Lokalt, nationalt, globalt – og ikke mindst vertikalt.  
 
Handelspladser for niche-segmenter skyder frem og investorer skyder store penge efter dem. Det er på ingen måde kun et spil for de store virksomheder, der er også en mulighed for de smalle og det er i høj grad en mulighed for de mindre – SMV'erne.   
 
Læs også: Få del i salget på verdens største B2B e-commerce markedsplads.  

Danske virksomheder har været tøvende med at aktivere salg på online markedspladser. 10% af de danske virksomheder indenfor detail, engros og fremstilling sælger via online markedspladser iflg. DI´s nye B2B e-commerce analyse. Vi tror, at vi vil se en del flere danske virksomheder på e-eksporteventyr i 2023, og til foråret forventer vi, at den første danske pavillon på Alibaba vil åbne, som følge af et samarbejde mellem Udenrigsministeriet, Landbrug Fødevarer, Dansk Erhverv og Dansk Industri. Fik du ikke tilmeldt dig i 2022, så kontakt mig (Mie Bilberg) på mlbi@di.dk
 
Læs også: Potentialet i online markedspladser 

Markedspladstrenden er to-sporet 

Trenden er to-sporet, for en ting er, at online multi-markedspladser som Amazon globalt set har en konsolideret plads i e-commerce, en anden ting er, at virksomheder opretter deres egne online markedspladser.  

Re-commerce 

Flere vertikale markedspladser er opstået som fx danske Vivino, der sælger vin og Satair, der sælger flyreservedele. Men i kølvandet på den grønne omstilling har virksomhederne fået øje på re-commerce. I mange år har eBay, DBA og Trendsales haft det markedet for sig selv, men både Zalando og brands som fx tøjmærket Ganni har opdaget, at der er penge og god karma, at hente i eftersalget. Derfor har de oprettet egne markedspladser, hvor forbrugerne kan sælge deres aflagte tøj videre til andre forbrugere. Det spreder sig til andre brancher også og på den måde vil markedspladser også spille en fremtidig rolle ikke kun som afsætningskanal, men som en del af et udvidet øko-system. 

New Commerce 

2023 bliver ikke det år, hvor vi begynder at handle avatar-til-avatar i metaverset, men flere virksomheder vil forstå, at metaverset er ikke døgnflue på teenagerens værelse. Derfor er danske virksomheder begyndt at forberede sig på internettets tredje revolution – metaverset.  
For mange kan den rejse heldigvis starte med noget jordnært, som gavner i forhold til at drive en effektiv forretning. I et corporate metaverse, kan sælgere mødes med købere i et virtuelt showroom som fx tøjmærket Vila har vist os under Corona at man godt kan.  
 
Andre virksomheder vil starte metaverse-rejsen med intern træning og uddannelse som formål, som fx Grundfos der sparer rejseudgifter ved at oplære nye medarbejdere i et corporate metaverse, i stedet for at flyve alverdens medarbejdere til Bjerringbro.  
 
Alt imens verdens største consumer-brands som Nike, Gucci, H&M m.fl. vil være eksplorative på teknologien, vise os nye muligheder og dermed bane vejen for, hvordan fremtidens handel i metaverset vil foregå.  
 
Når den tid kommer, vil der være en fordel at høste for de virksomheder, der i 2023 allerede har gang i læringskurven ifht. hvordan man bruger metaverset til noget fornuftigt. I januar inviterer Dansk Industri i samarbejde med Fremtidsinstituttet til Nordens første Metaverse Summit.  
 
Lær mere om metaverse, se oplægget fra SynergyXR fra e-eksportdagen 2022, om corporate metaverse her. 

Social commerce 

Den tredje mega trend - social commerce, som er internettets anden revolution vil i 2023 forsætte med stigende vækst og interesse. Social commerce er opstået i kølvandet af, at vi fik en Smartphone i 2008. Det skabte et nyt marked for apps og dermed sociale medier. Social commerce defineres som, når hele indkøbsrejsen fra produktopdagelse til køb foregår på de sociale medier.  
 
Live shopping er kommet for at blive. De sociale medier spiller en større rolle for salget uanset om det er B2B eller B2C. TikTok, Instagram, Snapchat og Facebook konkurrer om hvem der kommer først med nye smarte integrerede købsfunktioner, så ingen behøver at forlade mediet og alle får lyst til at smide annonce-kroner i mediet. LinkedIn arbejder i et roligt men sikkert tempo, og er nu B2B´s foretrukne marketingskanal. 
 
De sociale medier bruges til andet end at skaffe trafik og brand awareness. Forbrugeren og indkøberen leder også efter anbefalinger og tjekker virksomhederne ud inden de handler på de sociale medier.imageq98ij.png
Et godt ry på nettet er danske forbrugeres vigtigste købsparametre lige efter en sikker betaling, og her spiller sociale medier også en vigtig rolle, viser ”Danskernes e-commerce tracker”, som er en analyse fra DI og Epinion, der overvåger danske forbrugers online adfærd  
 
Læs også: Trend – Social Commerce, hvad skal du bruge det til? 

Læhegn eller vindmøller? 

Uanset om året bliver til læhegn eller vindmøller, så er Dansk Industri her for at hjælpe. 

Find her guides til e-commerce. Og guides til e-eksport 
 
Har du brug for at tale din internationaliseringsstrategi igennem - kontakt Jeppe Falck, fra DI International på jefa@di.dk. Har du brug for at tale om e-commerce, så kontakt mig på mlbi@di.dk. 
 
Vil du gerne skabe et netværk og i kontakt med andre, der arbejder med onlinesalg – så deltag i vores events. Få et overblik på dine tilbud her.  
 
Er du også medlem af DI-Handel, så er der adgang til en stribevis af webinarer, hjælp til logistik og meget mere. 
 
Godt nytår.

Relateret indhold