30.06.23 Vi rådgiver dig Nyheder

Fra jernstøberi til salg på online markedspladser – sådan fremtidssikre Morsø sig

Mange virksomheder skal tage stilling til digital omstilling og e-commerce i en tid, hvor vi i stigende grad søger, finder og køber varer online. En ung virksomhed kan integrere sig i de digitale kanaler fra starten, men hvordan griber man det an, når man har en virksomhed med 169 år på bagen? Det har Morsø et godt bud på.

En succesfuld ny strategi med at supplere de kendte brændeovne med køkkentøj og outdoor-produkter, har givet virksomheden et solidt fundament at arbejde ud fra, og i de her år er fokus rettet mod nye salgskanaler, uden at man glemmer de etablerede, fortæller administrerende direktør Peter Normann Nielsen.

Brændeovne i modvind

Da han kom til virksomheden i 2016 blæste de politiske vinde i retning af forbud mod brændeovne i flere lande. Så omstilling var en nødvendighed, og opgaven fra bestyrelsen lød på at udvikle en ny strategi, hvor virksomheden stod på flere ben. Det blev til outdoorprodukterne, som er udeovne og grill og alt, hvad der hører til den kategori. Timingen var rigtig, for da Corona kom til, var det den type produkter, der var efterspørgsel på. Sideløbende har man udviklet en række køkkenprodukter, som i dag sælges via en samarbejdspartner, men under Morsøs navn og varemærke.

”I dag er det varemærket, der bærer virksomheden og ikke produkterne. Det har vi arbejdet intensivt med, og vi værner meget om vores fortælling og brand. Men det har været en vellykket strategi, som også har gjort udviklingen mere strømlinet”, fortæller direktør Peter Normann Nielsen.

Læs også: Den digitale kunderejse, vejen til vækst 

”Vi skal i dag groft sagt bare matche nye produkter ind i varemærket, og det forbrugerne gerne vil have. Men vi er stadig på en rejse”, understreger han. ”Vi er 169 år gamle, og de sidste 60-70 år har vi kun lavet brændeovne, så det tager noget tid at arbejde virksomheden i en ny retning i forhold til forbrugernes mindset. Men nu hænger vores univers sammen”.

Outdoor på Amazon i Tyskland

Morsø har historisk set solgt brændeovne engros til en række forhandlere og distributører. Det gør man stadig, og det er vigtigt for virksomheden at værne om de salgskanaler, der allerede er. Men det seneste år har Morsø også etableret sig på den digitale markedsplads Amazon i Tyskland.

imagen7l3gu.png

Se Morsø Amazon brandstore her: Amazon.de: Morsø

I Tyskland bliver brændeovnene solgt via forhandlere, men da outdoorprodukterne skulle ud på markedet, havde man mulighed for at sælge på den digitale markedsplads. Det har været og er stadig en udfordrende, men også helt nødvendig rejse, siger Peter Normann Nielsen.

”Vi kunne godt se udviklingen i det digitale salg under Corona, men det er ikke kun det. Når 50 millioner tyskere i dag handler på Amazon.de, så er det en platform, vi skal tage alvorligt”.

Det har taget omkring et års tid at komme i gang, for det er ikke ligetil at etablere sig hos Amazon, og Peter Normann Nielsen anbefaler, at man knytter samarbejdspartnere til, som kender platformen, og hvordan algoritmerne fungerer.

Læs også: Kan Amazon være vejen til digital salgsmuskler?

I starten lå projektet hos en mindre gruppe i virksomheden og først en måned før, man gik i luften, blev der ansat medarbejdere til konkrete opgaver. Morsø har et såkaldt branded site på Amazon, så det er en digital Morsø butik, man møder i Amazons univers. For udfordringen er også at fastholde den brand- og marketingsstrategi, man har lagt, når der kommer nye samarbejdspartnere udefra. Så den del følges tæt af Peter Normann Nielsen i samarbejde med marketingschefen.

Værdifuld indsigt og data

Men trods de mange udfordringer undervejs, ikke mindst med logistikken, når man sælger 110 kilo tunge udendørsgrill, så er der flere fordele ved at starte en digital salgskanal på en markedsplads, mener Peter Normann Nielsen. For du høster viden og data, når kunder køber digitalt, og det betyder, at du hele tiden kan justere kursen og følge, om investeringerne giver det ønskede afkast.

Find her: Fem Markets Overviews til e-eksport

”Det er en iterativ proces, hvor vi tester, aflæser data og justerer, forklarer Peter Normann Nielsen og fortsætter: ”Det er langt lettere, end hvis vi indrykkede en annonce i en tysk avis og derefter skulle analysere salget. For vi ved reelt ikke, om folk køber, fordi de har set annoncen i avisen, eller fordi produkterne blev præsenteret godt i butikkerne. Her kan vi følge data løbende, og vi får rapporter på ugentlig basis”.

Resultaterne er tilfredsstillende og betyder, at Morsø nu har vendt blikket mod Amazon i Storbritannien, selvom det er et nyt marked med en anden kultur. For en anden erfaring er, at investeringsrisikoen er langt lavere, end hvis man skulle etablere sig på et nyt marked og ansætte en række sælgere.

Men dermed ikke sagt, at det har været venstrehåndsarbejde. Tværtimod, understreger Peter Normann Nielsen:

”Det er noget, der kræver fuld opmærksomhed, ligesom hvis du etablerede en fysisk butik. Jeg har fra starten sendt signaler til virksomheden om, at det her vigtigt. Det tog os et år at onboarde Amazon, inden vi lancerede det i januar. Lige som vores højsæson startede, kom krigen i Ukraine, og det gjorde forbrugerne tilbageholdende, så det var også en faktor, vi skulle forholde os til. Så det er noget, man skal arbejde på hele tiden og følge tæt, og vi rapporterer løbende til bestyrelsen om, hvordan det hele udvikler sig”.

Download her guiden: Vind den digitale hylde hos dine forhandlere 

Relateret indhold