03.06.22 Vi rådgiver dig Nyheder

Coronas betydning for produktionsvirksomheders salg

Coronakrisen har sat gang i handlen på nettet, og i dag forventer de professionelle indkøbere at kunne købe virksomheders produkter online. For produktionsvirksomheder er der et stort potentiale i online salg.

I 2021 solgte 30 pct. af produktionsvirksomhederne deres produkter online via webshop eller app. Det viser en undersøgelse fra DI Handel, der har undersøgt, hvordan forskellige brancher handler online. På tværs af produktion-, detail- og engrosbranchen er det 46 pct. af virksomhederne, der gør det.

Coronakrisen har sat skub i den digital udvikling. Da landet var lukket ned, og det ikke længere var muligt at tage på messer, måtte mange virksomheder tænke kreativt for at holde gang i salget. Flere virksomheder kastede sig ud i at sælge deres produkter på nettet.

Flere produktionsvirksomheder gik også i gang med omstillingen, men der er stadig færre produktionsvirksomheder, der sælger online i forhold til gennemsnittet på 46 pct. på tværs af produktion-, detail- og engrosbranchen.

Produktionsbranchen er kendetegnet ved, at mange stadig foretrækker at sælge, som de altid har gjort med kørende sælgere, mail og telefon. I de kategorier ligger produktionsvirksomheder over gennemsnittet. Eksempelvis bruger 55 pct. af produktionsvirksomhederne mail til salg, mens gennemsnittet for alle brancher er 40 pct.

Fordele ved at sælge på nettet

Der er intet i vejen med at holde fast i de traditionelle måder at sælge på. Udfordringen er, at kunderne i dag forventer, at de kan købe virksomheders produkter online - også når de handler som B2B virksomhed.

28 pct. af indkøberne i produktionsvirksomhederne mener, at virksomheder bliver fravalgt som leverandør, hvis de ikke tilbyde muligheden for at købe produkterne på nettet.

Bliv klogere på dit online salg til konferencen Den digitale kunderejse – fra strategi til online salg og vækst

For de virksomheder, der sælger deres varer via webshop eller app oplever store fordele ved det. Øget omsætning, forbedret effektivitet og nye kunde- og forretningsområder er fordele, som flest produktionsvirksomheder peger på.  

67 pct. af produktionsvirksomhederne peger på øget omsætning som fordel ved e-handel.

Ingen produkter er for komplekse

En af de største årsager til, at kun 30 pct. af produktionsvirksomheder sælger deres varer online, er, at deres produkter er for komplekse til at sælge på nettet. Over halvdelen peger på det som årsag.

Spørger man indkøberne i virksomhederne, er billedet anderledes. De mener sagtens, at man kan købe komplekse produkter online. For dem er tidsbesparelse den altovervejende gevinst ved at købe varer på nettet.

 

Mia Laursen
Skrevet af:

Mia Laursen

Relateret indhold