Om den digitale eksport. Ny DHL terminal og ekspertråd
E-eksport for scale-ups – hvordan gør man det? Der var møde i eCom Club og temaet var e-eksport. Københavns Lufthavne var vært, sammen med de to tværgående indsatsteams - DI Iværksætterne og DI e-commerce. Vi fik lov at besøge den nye DHL Express terminal, der håndterer 32.000 pakker i timen. Se video nederst på siden og få take aways fra dagen nedenfor her.
Danmark er et lille land, men en stor eksportnation
Danmark er et lille marked, hvis ambitionen er at bygge en stor virksomhed, skal man tænke internationalt, sagde Mia Grosen fra Canute by Thursday, som var en af eksperterne, der gav gode råd til, hvordan man ekspanderer internationalt.
Siden vikingetiden har vi rejst ud i verden for at handle, hvilket har ført til rigdom og velstand i vores lille land. Vores samfund er i dag stærkt afhængigt af eksport, og vi eksporterer for over 1500 mia. DKK om året, udtalte Mie Bilberg, Dansk Industris e-commerce ekspert.
Der ligger et betydeligt potentiale for virksomheder, der digitaliserer eksportsalget, da verdenshandelen i stigende grad bevæger sig mod onlinekanaler. Det estimeres, at B2B e-commerce vokser med 18% årligt, mens B2C e-commerce oplever en vækst på 10% om året.
Senest så vi i forbindelse med Black Friday i USA, at der samlet set var en vækst på 2,5%, hvoraf 2,1% fandt sted i de fysiske butikker. Men onlinesalget på Black Friday satte nye rekorder og voksede med hele 7,5%. Dette udgør en tydelig tendens, som danske virksomheder bør være opmærksomme på.
Københavns Lufthavne satser på e-commerce-logistik
Københavns Lufthavne satser på vækst fra et stigende e-commerce marked. Værdien af det globale e-commerce-logistikmarked udgjorde i 2022 - 315 mia. USD og estimeres at nå 1909 mia. USD i 2030.,hvilket giver en årlig vækst på over 22%, ifølge IATA's parcel monitor fra marts 2023.
Så e-commerce er blandt de topkategorier, som cargoteamet hos Københavns Lufthavne forventer mest af. Derfor arbejder lufthavnen med at udvikle Airport Business Park, som i fremtiden gerne skal give mulighed for at leje lagerplads og udbygning af fulfillment center – så tæt på verdens port, som danske virksomheder overhovedet kan komme, mens fødderne stadig er på dansk jord.
Udfordringer og løsninger med e-eksport
Lageret var en af de udfordringer, de fremmødte adresserede i forhold til at tage salget over grænsen. En afstemning blandt deltagerne viste forskellige tilgange, fra intern lageropbevaring til fulfillment-centre og dropshipping. Dog var den største udfordring kapital bundet i lageret, hvilket understregede behovet for smarte løsninger.
Michael Giese og Lars Gotfredsen, begge Senior Air Cargo Managers hos Københavns Lufthavne, gav gode råd og en oversigt over fordele og ulemper, som man bør overveje i forhold til lagerløsninger. Se billedet ovenfor.
Der blev også talt om vigtigheden af korrekt dokumentation, som man skal huske at have styr på, når varer skal flyttes over grænsen.
Her er der også hjælp fra Dansk Industri, som er godkendt handelskammer for eksportdokumenter og hjælper med udstedelse af ATA carnet, oprindelsescertifikater, påtegning og legalisering. Besøg her DI's Certifikatservice - DI (danskindustri.dk)
Den største udfordring er global synlighed på internettet
Dagens afstemning viste dog, at deltagernes største udfordring er at skabe international synlighed på internettet.
Susanne Jagd, der er Senior Client Director hos e-commerce bureauet – Impact, havde heldigvis gode råd med til det.
Man skal have styr på sin kanalstrategi, lød det fra Susanne. Således at kanalerne arbejder mod samme mål. Og så skal man gøre sig klart, at det at lancere en ny stor e-commerce IT-arkitektur kan sammenlignes med en butiksåbning. Det vil sige, at nu er rammerne på plads, men først her starter arbejdet med at skabe trafik og salg, og det er et kontinuerligt arbejde, der skal investeres i, uanset om du sælger B2B eller B2C.
Find her: DIs e-eksport univers
Tænk internationalt fra start
For en startup-virksomhed med internationale vækstambitioner er det klogt at tænke internationalt fra start. Det skal indtænkes i strategien, hvilket fx betyder, at man skal overveje at ansætte internationale medarbejdere fra begyndelsen, sagde Mia Grosen. Susanne Jagd nævnte også, at det skal indtænkes i din tech stack, som skal bygges til international vækst, hvilket for eksempel betyder, at platformen skal være skalerbar.
Den største barriere for at skabe flere vækstvirksomheder er manglen på ”global connectedness”, skriver "Startup-rapporten" fra Genome i 2019. Mia Grosen fortalte, at det er en udfordring, som danske virksomheder i særlig grad slås med, mere end andre lande. Vi tænker og handler for dansk, når vi går til verdensmarkedet. For eksempel rejser svenskerne og nordmændene oftere ud end danskerne for at udforske det nye terræn og opbygge relationer, ifølge Mias erfaring.
En anden udfordring som Danmark oplever er, at vi ryger bagud, når det gælder at skabe højvækstvirksomheder og på otte år er vi røget både ud af både Top 10 og Top 20 for lande der skaber flest højvækstvirksomheder. Faktisk, er de 10 største danske virksomheder tre gange ældre (103 år) end de 10 største amerikanske virksomheder (36 år).
Vi har brug for flere højvækstvirksomheder, nævnte Mia Grosen, som hun i øvrigt bakkes op af Dansk Industri, som har en dedikeret indsats for iværksættere og det er en politisk mærkesag, som der kæmpes for hver dag hos DI.
Det er en vigtigt brik for at lykkes på nye markeder, at vi får adgang til internationalt netværk og tapper ind i det, er Mia Grosens erfaring. Derfor har Dansk Industris internationale afdeling indgået et samarbejde med Canute by Thursday, hvor vi på tre dage giver adgang til det, mange virksomheder før dig, har brugt et helt år på at erfare. Det hedder et ”Canute Market Entry Program”, hvor der også tilbydes hjælp til rekruttering, netværk og oprettelses af virksomhed.
Vil du vide mere om det, kan du tage fat i Canute ved Mia Grosen eller Mikkel Larsen Tolstrup fra DI International
Et besøg på DHL Express' nye terminal
Vi sluttede dagen af med en stor oplevelse, der førte os til DHL Express' nye terminalbygning. Den er blevet opført som en del af en 30-årsplan med plads til den forventede vækst. Her håndteres pakker og breve fra DHL's egne fragtfly, der letter og lander 18 gange hver dag og udgør en del af det store globale DHL-netværk. Terminalen håndterer på en god dag op til 8000 pakker i timen, men er bygget til at have kapacitet til 32.000 pakker. Der er pt. cirka 65.000 pakker, der forlader denne ene terminal hver dag, fortalte blandt andre Morten Lihme, der er administrerende direktør for DHL Express Copenhagen Hub. Han nævnte også, at deres rampeafdeling har globalt topplacering, som en af de mest tilfredse medarbejdergrupper, med en medarbejdertilfredshedsscore på 98%. Godt gået, siger vi herfra.
Kom med til eCom Club
Spændende nok har vi allerede planlagt de næste to eCom Club-arrangementer for 2024. Vi skal udforske succesen bag Chokoladefabrikken - Simply og vi skal også besøge finalisten fra Dansk Industris og PostNords eCom Talent Award 2023 - The Army Painter. Her skal vi tale om kunstig intelligens inden for onlinesalg. Kom med og få banebrydende indsigter serveret af folk, der ved besked. Læs mere om eCom Club her
Vær en del af den digitale eksportevolution
Har du interesse i e-commerce? Dyk ned i Dansk Industris omfattende e-commerce arrangementer og vær en del af den digitale eksportrevolution. Besøg DI's e-eksport univers for mere information.
Mia Grosen, founder af Canute og partner i Thursday
Mia er tidligere medstifter af tech startup Comundu, har været UK landechef for LuggageHero og eksportrådgiver i Udenrigsministeriet og sidder med i iværksætterpaneler hos bl.a. Dansk Industri og Innovationsfonden.
Michael Giese og Lars Gotfredsen, Senior Air Cargo Managers ved Københavns Lufthavn
De ved hvordan markedet udvikler markedet sig for eCommerce som luftfragt. Hvilke ønsker kunderne har til fragt og hvilke muligheder eksportørerne har indenfor luftfragt.
Susanne Stensgaard Jagd, Senior Client Director, IMPACT
Susanne er tidligere VP of e-commerce & Digitalisering hos Rosendahl Design Group med +15 års erfaring inden for digitalisering og e-commerce.
Mie Bilberg, chefkonsulent Dansk Industri og ekspert i e-commerce
Mie har en baggrund som VP of marketing, Head of online sales fra globale virksomheder. Den aktiverer hun hver dag, når hun hjælper Dansk Industris medlemmer gennem med e-eksport og onlinesalg.