26.01.24 Vi rådgiver dig Nyheder

Ny analyse: danskernes onlineforbrug for Q4

Årets vigtigste kvartal for forbrugersalget er nu forbi, og det er tid til at gøre status. Hvor blev julegaverne købt, hvad købte vi, og var det Black Friday, der rendte med alt salget? Vi starter foroven.

Nye højder for onlineforbruget i fjerde kvartal 2023 

82% af danskerne har handlet online den seneste måned, og onlineforbruget steg med 419 kr. i fjerde kvartal 2023 i forhold til samme kvartal i 2022. Danske onlineforbrugere har i snit handlet 4,1 gange om måneden i fjerde kvartal og hele 4,9 gange i december, hvilket er stigning i frekvens ift. samme periode i 2022. Danskerne har således købt oftere, og handlet for mere online i fjerde kvartal 2023 end i samme kvartal 2022.

Black Friday vs. Decembers salg 

Alle holder vejret i fjerde kvartal. På den ene side vil vi gerne have et stærkt Black Friday salg i november, på den anden side, vil vi hellere sælge julegaver til fuld pris i december. Danskerne elsker tilbud, og spørgsmålet er, om vi er så gode til at planlægge alle vores julegaveindkøb, at vi får det overstået allerede i november?

Nej – slet ikke.

Kvartalets bedste online salgsmåned blev december. I gennemsnit klikkede de danske forbrugere på webshoppens købsknap 4,9 gange, hvilket er 1,1 gang mere end i november. December-andelen er dermed øget i 2023 – i hvert fald online. 

Vi brugte i gennemsnit 2.084 kr., og det er 444 kr. mere end hvad vi brugte i november. Det betyder, at danskerne har handlet oftere og for mere online i december end i november.

imagey8g0o.png

Airfryeren rykker Køkkenudstyr & Bolig frem  

Fik du bløde pakker i julegaver i 2022? og en airfryer i 2023? – så er vi flere. Køkkenudstyr & Bolig” går frem og har nu 9% i markedshare af alt, hvad der sælges indenfor kategorien fysiske produkter. Tøj og sko er stadig den største kategori med 34% i markedshare.

Opsagde du dit Netflix abonnement? 

Online gaming-kategorien stiger med hele ni procentpoint, modsat ”Film og serier”, der falder med 12 procentpoint. Så opsagde du mon dit Netflix abonnement i december? noget tyder på, at I var flere.

Underkategorien ”Kultur & Oplevelser”, stiger med otte procent point i forhold til samme kvartal i 2022. Samlet set bibeholder kategorien ”Rejser og Oplevelser” en markedsandel på 8% af det online forbrugersalg, mens fysiske produkter har en andel på 85%.

imaget7f8h.png

Hitlisten for kvartalets favorit webshop fik nyt besøg 

Airfryer har også ændret billedet på danskernes top 10 webshops. For første gang ser vi Imerco i top 10. Top tre er forsat Zalando, Matas, Boozt.com, som er uændret i forhold til samme kvartal i 2022. Zalando går en smule tilbage i markedshare, til gengæld vinder Matas et helt procentpoint i markedshare.

Men Top fem ligner ikke sig selv.

Proshop, Amazon og
Shein har haft et bedre online julesalg i Danmark i 2023 end coop.dk og H&M har. Sidstnævnte røg helt ud af
Top 10. Magasin.dk napper den sidste plads. Til gengæld røg saxo.com og Fætter BR ud af danskernes Top 10 på årets vigtigste kvartal. Av. 

Find mange flere indsigter i analysen ”Danskernes e-commerce tracker – fjerde kvartalher. 

Årsanalysen – få de nye trends serveret 

Vi har i år lanceret årsanalysen i livestudiet. Vi har inviteret danske eksperter i forbrugeradfærd, e-commerce og digital forretningsudvikling til at give os det fulde overblik på året. Få trendsene serveret og forklaret. Spar tid på research og naviger sikkert i udviklingen. Se webinarether.

Relateret indhold