De nye lærlinge kommer på et preboarding- og et onboardingforløb, som har til formål at sikre den gode start på arbejdslivet.

Foto: Colourbox
09.10.23 Vi rådgiver dig Nyheder

Tre tiltag øger trivsel og tilknytning hos lærlinge

Grundfos bruger preboarding, onboarding og forventningsafstemning til at sikre trivsel og tilknytning til arbejdspladsen hos lærlinge. Dét har de vundet Arbejdsmiljørådets Jubilæumspris for.

-Det bliver sværere og sværere at finde dygtige lærlinge, så derfor har vi gjort en ekstra indsats for at sikre, at vores lærlinge har lyst til at blive hos os, fortæller Jesper Kvistgaard, der er CSR manager og lærlingeansvarlig hos Grundfos.

De nye lærlinge kommer på et preboarding- og et onboardingforløb, som har til formål at sikre den gode start på arbejdslivet hos Grundfos. Det øger trivslen og styrker tilknytningen, og derudover oplever Grundfos næsten ingen lærlinge, der falder fra undervejs.

-I hvert lærlingeoptag har vi mellem nul og to lærlinge, der frafalder efter deres prøvetid. Med 130-140 lærlinge i gang hele tiden, så er vi ret tilfredse med det resultat, understreger Jesper Kvistgaard om effekten ved at have indført de tre tiltag, der er med til at øge trivsel og tilknytning hos nye lærlinge.

Fakta

Grundfos vandt Arbejdsmiljørådets jubilæumspris i 2023.
Deres tilgang til lærlinges arbejdsmiljø og trivsel er forbilledlig og kan tjene som inspiration for andre virksomheder.


Preboarding

-Vi oplever, at der hos de helt unge opstår en generel utryghed og usikkerhed, når de træder ind ad døren på deres første dag. Derfor har vi startet et nyt initiativ, der kaldes preboarding, fortæller Jesper Kvistgaard.

Preboardingen sker allerede inden lærlingenes første officielle arbejdsdag hos Grundfos, og preboardingdagen har til formål at sikre, at de unge mennesker føler sig mere trygge, når de starter på deres lærlingeforløb.

-Vi tager imod alle de nye lærlinge ude på parkeringspladsen. Vi hjælper dem det rette sted hen og sørger for, at de får et gæstekort og bliver registreret i receptionen. Det tager lige toppen af nervøsiteten og utrygheden, forklarer Jesper Kvistgaard.

På preboardingdagen møder de nye lærlinge hinanden, de bliver vist rundt på Grundfos, besøger deres respektive afdelinger, har teambuilding og spiser frokost sammen. Det øger trivslen og giver en følelse af tryghed, fordi de kender nogle af deres kolleger og kan finde rundt på deres nye arbejdsplads.

-Dagen for preboarding er bare en dag, hvor vi skal hygge os og møde hinanden. Der forventes ikke noget af lærlingene. Formålet er at gøre dem parate til deres første rigtige arbejdsdag, uddyber Jesper Kvistgaard.

Uanset om man har mange lærlinge ligesom Grundfos, eller om man bare har én eller to lærlinge, kan man bruge konceptet for preboarding.

Det er f.eks. også preboarding at invitere sine to nye lærlinge med til en grillaften i juni, når de starter i september. På den måde får lærlingene lige set sine nye kolleger og hinanden an, og så er de allerede lidt mere klar til deres første arbejdsdag.


Onboarding

Når lærlingene møder ind til deres første officielle arbejdsdag i Grundfos, starter de med at have nogle onboardingdage. Onboardingdagene veksler mellem arbejdstid i afdelingen, praktisk information og sociale aktiviteter.

-På onboardingdagene får de nye lærlinge f.eks. et indblik i sikkerhedskulturen og –reglerne. Så spiller vi også minigolf og laver stjerneløb om Grundfos’ værdier, fortæller Jesper Kvistgaard.

Onboarding har til formål at give en blød opstart, hvor lærlingene både lærer deres nye arbejdsplads at kende og samtidig danner relationer til de andre lærlinge og til kollegerne. Grundfos oplever, at det er vigtigt for trivslen og tilknytningen til arbejdspladsen, at der bruges tid på at etablere relationer og et grundlæggende kendskab til, hvordan arbejdspladsen fungerer.

Eksempler på aktiviteter ved pre- og onboarding
Preboarding Onboarding

Rundvisning
Møde nye kolleger og lærlinge
Teambuilding
Spise frokost sammen
Få taget billede til adgangskort

Stjerneløb
Arbejdstid i afdelingen
Minigolf
Quiz om virksomhedens værdier
Sikkerhedskultur og regler på arbejdspladsen


Evaluering og feedback hver tredje uge

-Det her er vores vigtigste værktøj til at forventningsafstemme med vores lærlinge, fortæller Jesper Kvistgaard.

Lærlingen udfylder hver tredje uge et vurderingsskema og giver sig selv karakter på en række forskellige områder. Det gælder f.eks. orden, sikkerhed, selvstændighed, og samarbejde. Det samme gør instruktøren/oplæringsansvarlige. Herefter taler de om det mønster, der viser sig ud fra de to skemaer og karakterer.

-Ofte har lærlingen en god fornemmelse af, hvor de klarer det godt, og hvor de klarer det mindre godt. Vi ser også ofte, at elevens og instruktørens mønstre er parallelle, uddyber Jesper Kvistgaard.

Eksempel på hvordan en forventningsafstemning kan se ud, når en lærling og en instruktør har udfyldt det.

Instruktøren og lærlingen taler om, hvordan det står til, og hvad der kræver lidt ekstra opmærksomhed i den kommende tid, samt hvad der skal til, før lærlingen f.eks. kommer op på det karakterniveau, de selv har vurderet sig til.

-Det her værktøj synliggør vores forventninger til hinanden, og det giver os et rum til at tale om, hvorfor instruktøren og lærlingen ikke oplever det samme, siger Jesper Kvistgaard.

Som afslutning på forventningsafstemningen skal lærlingen finde på en handling, der kan forbedre vedkommendes laveste karakter på skemaet. Det kan f.eks. være, at lærlingen også skal huske at fjerne skraldespanden og feje under den, inden vedkommende færdiggør rengøringen om fredagen.

-Lærlingene synes, det er super med det her skema, fordi de får noget helt konkret, som de kan arbejde videre med, afslutter Jesper Kvistgaard.


DI Lærepladsfællesskabet

DI Lærepladsfællesskabet er Danmarks største fællesskab for virksomheder, der uddanner lærlinge og elever. I fællesskabet får du adgang til viden, værktøjer og aktiviteter, der giver en stærk lærlinge- og elevkultur i den enkelte virksomhed.

Som medlem af DI Lærepladsfællesskabet bliver du inviteret til arrangementer, hvor vi stiller skarpt på interessante temaer om lærlinge, elever og fremtidens virksomheder.

Heike Hoffmann

Heike Hoffmann

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 4660
  • Mobil +45 5218 5914
  • E-mail heho@di.dk

Relateret indhold

Fandt du ikke svar?
Få hjælp
Skriv til vores eksperter

Her kan du stille dine personalejuridiske spørgsmål. Når du har udfyldt og sendt formularen, bliver din sag oprettet hos den rette ekspert, som kontakter dig telefonisk eller på e-mail hurtigst muligt.