Vi rådgiver dig

DI's høringssvar juli 2023

EU-Kommissionen har haft ESRS standarderne ude i en begrænset høring på 4 uger forud for godkendelsen af dem som delegerede retsakter.

EU kommissionen har offentliggjort kravene til rapportering om bæredygtighed i form af de delegerede retsakter (forordninger), der implementerer ESRS-standarderne (der udfylder CSRD). I forslaget er de vigtige lempelser, som EU-Kommissionen havde med i deres tidligere forslag udsendt den 9. juni, fastholdt.

Ændringerne skal sikre en lempeligere implementering for virksomhederne uden at gå på kompromis med ambitionsniveauet. EU-Kommissionen anslår at ændringerne medfører væsentlige reduktioner i de store administrative omkostninger:

  • Indfasningerne af de nye krav vil midlertidigt spare europæiske virksomheder for 1.172 millioner EURO
  • Indførelsen af krav om væsentlighed vil permanent medføre besparelser for europæiske virksomheder på 230 millioner EURO

Bemærk at der fortsat forventes væsentlige administrative omkostninger.

 

I forhold til udkastene til ESRS standarder fra EFRAG, har Kommissionen indarbejdet følgende meget væsentlige ændringer, som vil gøre implementeringen betydeligt nemmere for en række virksomheder.

  • Væsentlighed - Alle standarder og alle oplysningskrav og datapunkter i de enkelte standarder bliver underlagt en væsentlighedsvurdering, bortset fra de generelle oplysninger om virksomheden, eksempelvis om dens strategi og forretningsmodel.
    • Særligt i forhold til oplysninger som udspringer af finansielle virksomheders lovpligtige rapporteringskrav skal det i en tabel eller lignende være en oversigt over disse datapunkter (eller en reference) og specifik anføres, at datapunktet anses for uvæsentligt, hvis dette er tilfældet.
  • Indfasning af visse krav for virksomheder med færre end 750 ansatte: Disse virksomheder kan – det første år – undlade at oplyse om scope-3 GHG emissioner og om egne medarbejder. Desuden kan de – for de to første år – udelade alle oplysningskrav om biodiversitet samt om medarbejdere i værdikæde (workers in the value chain), berørte samfund (affected communities) samt forbrugere og slutbrugere (consumers and end-users). For de fleste selskaber betyder dette en udskydelse fra regnskabsåret 2025 til 2026 henholdsvis 2027.
  • Indfasning for alle virksomheder: Alle virksomheder kan – det første år – udelade oplysninger om den forventede finansielle effekt relateret for forurening, vand, biodiversitet og cirkulær økonomi (dvs andre områder end klima), samt udelade visse datapunkter om deres egen arbejdsstyrke relateret til social sikkerhed, medarbejdere med handicap, erhvervssygdomme samt work-life-balance.
  • Ændring af visse oplysningskrav fra at være krævede til at være frivillige. Dette gælder eksempelvis oplysninger om planer for omstilling indenfor biodiversitet, visse indikatorer om medarbejdere i egen arbejdsstyrke, der ikke er ansat i virksomheden samt forklaring på hvorfor visse oplysninger eller områder ikke anses for at være væsentlige. Disse ændringer gælder permanent og ikke alene for en overgangsperiode.
  • Øget fleksibilitet i oplysningskravene om finansielle effekter af de risici der berører virksomheden og inddragelsen af berørte interessenter (stakeholdere).
  • Endelig er kravene om oplysning om korruption og bestikkelse samt om beskyttelse af wistle-blowers præciseret, så at der ikke er krav om oplysninger, hvis der medfører en risiko for selv-inkriminering.

 

DI’s holdning

Implementering af CSRD og ESRS-standerne er en ganske betydelig opgave for virksomhederne. DI har arbejdet aktivt for at opnå de foreslåede forbedringer. Dette er helt afgørende for at virksomhederne kan arbejde aktivt med rapportering af bæredygtighed i forretningen og ikke drukner i administrative byrder med rapportering for forhold der ikke er væsentlige for den enkelte virksomhed. DI er meget tilfreds med, at kravene nu bliver implementeret så de understøtter den bæredygtige omstilling, hvor virksomhederne kan fokusere på at drive en bæredygtig omstilling og naturligt indarbejde og forankre rapporteringen herom.

DI skal i den forbindelse særligt fremhæve, at EU-Kommissionen har fundet en måde at sikre infrastrukturen til de finansielle institutioners informationsbehov samtidig med at kravet om væsentlighed fastholdes. Det er for DI en helt afgørende ting som vi finder vil sikre en bedre og mere relevant rapportering. DI er enige med EU-Kommissionen i, at væsentlighed ikke er det samme som frivillighed – og vi vil fra DI’s side gøre hvad vi kan for at hjælpe vore medlemmer med at komme ordentligt i gang med især væsentlighedsvurderingerne.

  • DI hilser initiativerne velkommen, da det giver virksomhederne mulighed for at fokusere på deres egen forretning og en forankring heri
  • DI har arbejdet aktivt for at opnå forbedringer i implementeringsfasen og ser med tilfredshed, at flere af de danske budskaber har været med til at påvirke det endelige resultat
  • DI er meget tilfredse med at alle elementer nu omfattes af en væsentlighedsvurdering, da dette giver virksomhederne mulighed for at arbejde fokuseret med de elementer, der er væsentlige for dem. Dette er et meget væsentligt tiltag for en forbedret implementering af reglerne.
  • DI vil gerne rose EU-Kommissionen for at finde en løsning, som både sikrer brugen af væsentlighed og sikrer infrastrukturen til de finansielle virksomheders rapporteringsbehov. Dette har været afgørende for DI for at undgå regulering af bagdøren, der ville overtrumfe den reelle væsentlighedsvurdering. Det er vigtigt, at der sikres sammenhæng i EU lovgivningen. Efter vores opfattelse er der dog fortsat behov for at genbesøge en række af de vedtagne detailkrav i eksempelvis bæredygtig finansiering.
  • Fra DI’s side er det vigtigt, at der er fokus på gode overgangsordninger for de mindste af virksomhederne, så de ikke skal implementere alle dele på en gang. Dette er især vigtigt for de mindste af de omfattede virksomheder, idet de ikke har den samme interne styrke og kompetencer som de store, globale koncerner. Det her er simpelthen for vigtigt til at blive forceret igennem på bekostning af en ordentligt forandringsproces.
  • Grundlæggende er vi tilhængere af ensartede rapporteringskrav, der underbygger en bæredygtig og værdiskabende omstilling. Med den nye implementeringsfrist og væsentlighedsvurdering bliver der skal en bedre mulighed for reelt at opnå dette.

 

Grundlæggende er DI tilhængere af ensartede rapporteringskrav, der underbygger en bæredygtig og værdiskabende omstilling. Med de forbedrede implementeringsfrister og ændrede væsentlighedsvurdering bliver dette mere realistisk at opnå. Med sammenhængen til de lovpligtige rapporteringskrav for banker m.m. er en sidste afgørende torn ryddet af vejen – og nu håber vi at de europæiske banktilsyn m.m. vil respektere dette i håndhævelsen. Efter vores opfattelse kan der dog fortsat behov for at genbesøge en række af de vedtagne detailkrav i eksempelvis bæredygtig finansiering for at få alle elementerne på plads og vi ved at der netop nu er et teknisk review af disse rapporteringskrav. Det er vigtigt, at de nye rapporteringskrav om bæredygtighed bliver grundstammen i rapporteringen, herunder skaber tilstrækkelige informationer til de oplysningskrav som bankerne har brug for til deres rapportering.

Fra DI’s side er det vigtigt, at der er fokus på gode overgangsordninger for de mindste af virksomhederne, så de ikke skal implementere alle dele på en gang. Dette er en ganske betydelig indvirkning særligt for de mindste af de omfattede virksomheder, og vi er især glade for at have medvirket til at få denne ændring igennem. Dette er især vigtigt for de mindste af de omfattede virksomheder, idet de ikke har den samme interne styrke og kompetencer som de store, globale koncerner. Det her er simpelthen for vigtigt til at blive forceret igennem på bekostning af en ordentligt forandringsproces.

 

Godkendelsesproces

I forhold til godkendelsen af ESRS standarderne vil Rådet og EU Parlamentet nu have en 2 måneders ”scrutiny period” som kan forlænges yderligere 2 måneder inden reglerne er endeligt vedtaget. I denne ”scrutiny period” er det muligt for Rådet og/eller EU Parlamentet at forkaste de delegerede retsakter i deres helhed, men ikke at lave ændringsforslag.

 

DI forventer en godkendelse vil ske inden udgangen af November, men håber på en tidligere godkendelse.

 

Link til EU’s pressemeddelelse: Daily News 31 / 07 / 2023 (europa.eu)

Link til de delegerede retsakter: Corporate Sustainability Reporting Directive (europa.eu)

Du kan downloade DI’s høringssvar, samt det samlede høringssvar fra NFM (Dansk Erhverv, Forsikring & pension, Finans Danmark, FSR og DI)

DIs høringssvar

DIs høringssvar

NFM fælles høringssvar

NFM fælles høringssvar

Relateret indhold