17.08.23 Regionalforeninger Pressemeddelelser

Vedholdende lærling vinder pris for sin flid

Anton Bring Mortensen har i sin læretid hos RM-Fintech i Nr. Alslev været gennem en rivende udvikling, hvor han er blevet udfordret undervejs, men samtidig landet et solidt svendebrev. Derfor modtager han DI Lolland-Falsters lærlingepris ’23.

I folkeskolen stiftede Anton for alvor kendskab til arbejdsmarkedet, hvor han blev ansat som fejedreng i samme virksomhed som Per Christensen, der har været Antons mentor hele vejen gennem uddannelsen. Efter folkeskolen havde Anton ikke opnået de nødvendige resultater for at starte på en erhvervsuddannelse, derfor startede han på en 2-årig EGU-uddannelse på CELF i Nakskov.

- Fra start viste Anton en stor interesse for faget, og vi fandt en løsning, hvor Anton i løbet af en uge havde hhv. to dage på skolen og tre dage i virksomheden. Med Antons ihærdighed og vores fælles samarbejde, så lykkedes det Anton at opnå de kvalifikationer, som uddannelsen til industritekniker krævede, siger Per Christensen uddannelsesansvarlig i RM-Fintech og mentor for Anton.

Anton tog 1. hovedforløb på Roskilde Tekniske Skole, hvor uddannelsen gav udfordringer til Anton. Med vedholdenhed og en stærk opbakning fra sin læreplads blev Anton på sporet og fik knækket koden til Mastercam, som er et program og en del af uddannelsen til industritekniker. Undervejs solgte Per Christensen sin andel i sin gamle virksomhed og blev ansat i RM-Fintech, og her søgte Anton ligeledes hen og blev ansat, så de begge igen var i samme virksomhed.

- Antons uddannelse har givet udfordringer til alle involverede parter undervejs, men det har i den grad båret gevinst. Således vil jeg karakterisere Anton som én af de bedste lærlinge, som RM-Fintech har haft. Han er af den helt rette støbning og vinder især på sin vedholdenhed. Anton modtog et flot 12-tal for sit svendestykke, og det var naturligt for virksomheden at tilbyde Anton job efter endt uddannelse, siger Per Christensen.

DI Lolland-Falster uddeler hvert år en lærlingepris til en dygtig lærling, som er udlært hos én af DI Lolland-Falsters medlemsvirksomheder. Prisen gives til en rollemodel, som har været med til at vise vejen for andre og har gjort sig særligt bemærket.

- Det er en fornøjelse, at vi i år kan give lærlingeprisen til Anton, som i den grad har vist vejen for fremtidens faglærte men også for samfundets unge generelt. For han har bevist, at karaktererne fra folkeskolen ikke skal være en stopklods for ens drømme og mål. Mange lærepladser står klar til at tage imod lærlinge som Anton, som nu runder sin praktik af med et flot tolvtal i svendebrevet, siger Jakob Søndergaard Nielsen.

Lars Magnus Lund Christensen

Chefkonsulent