30.07.20 DI Digital Nyheder

PayProff

Blandt DI Digitals mere end 600 medlemmer er der mange forskellige virksomheder. Hver og en virksomhed byder på noget unikt og interessant. Månedens medlem i august 2020 er PayProff, som udbyder et sikkert og smart betalingssystem.

Vi har spurgt Ulrik Schönemann, direktør hos PayProff, om hvad der optager dem, og hvilke udfordringer de står overfor.

Kort om PayProff

PayProff er en ny spiller på det digitale betalingsmarked, som tilbyder reel sikret betalingsformidling mellem to parter. PayProff er sikker betaling via en escrow-konto, og allerede i dag håndterer PayProffs system transaktioner for mere end fem mia. kroner om året. Escrow er når to parter indgår en handelsaftale, og køber sender det aftalte beløb til en sikret konto, hvor pengene bliver stående, indtil sælger har udført sin del af aftalen. PayProff sikrer både køber og sælger, når varer og serviceydelser betales.

 

Med PayProff sikres betalinger, likviditeten forbedres og virksomheden sparer penge til administration. Servicen findes både som stand-alone og som integreret løsning.

Hvad optager  jer netop nu?

PayProff kom på markedet i slutningen af juni i år. Det er agurketid, men vi har alligevel haft masser af kundekontakt og søgt nye partnerskaber. Vores system leverer ganske godt, og der anvendes tid på udvikling af nye funktioner samt salg.

Overordnet ønsker vi at sprede budskabet om PayProff, escrow og vores service. Derfor er markedsføring og kontakt til relevante kunder det mest væsentlige for os lige nu. COVID-19 situationen gør desværre vores betalingsløsning yderst relevant for mange virksomheder og deres kunder – ikke at vi begræder øgede forretningsmuligheder, men det er selvfølgelig på en kedelig baggrund. Det skal vi dog udnytte til at hjælpe så mange virksomheder som muligt til at få sikret deres forretning.

Vi har valgt at lade det være gratis at benytte PayProff i hele august. Dels som markedsføring, dels for at vi kan vise vores kommende kunder, helt uforpligtende, at sikker betaling er nemt at anvende.


Hvad ser I som jeres største mulighed  i de kommende år?

Idet betalinger bliver digitale, bliver kriminalitet ligeledes digital. Derfor er der er et stigende sikkerhedsbehov, og det er her vores forretningsmodel har sin berettigelse. I vores optik skal sikker betaling forstås på to måder;

1) Sikkerhed for, at du som part i en handel modtager dine penge eller det du har købt, og
2) Sikkerhed for, at du ikke bliver udsat for svindel.

Retning 1 retter sig mod B2B-segmenter generelt. Her agerer vi som betroet tredjepart ved at eliminere debitortab hos virksomheder, og beskytte dem mod svindel. Escrow er et effektivt alternativ til kreditforsikring, bankgaranti og factoring-services. Overordnet forbedres likviditeten, fordi sælger får betaling for sine varer eller services så snart levering har fundet sted. Med PayProff er likviditeten sikret straks efter varer eller services er leveret, og tilmed er der store besparelser at hente på administration og omkostninger til debitorstyrring.

Konsekvenserne af COVID-19 har næppe udfoldet sig i fuldt omfang endnu, og virksomheder kommer til at tabe store summer på insolvente kunder. Det er på en trist baggrund, men PayProff er derfor yderst relevant i kølvandet på corona.

Retning 2 drejer sig om de millioner af private C2C-handler, der foregår online, og hvor mængden af snyd desværre udvikler sig negativt. Både såkaldt sælgersnyd og købersnyd.  PayProff sikrer både køber og sælger, og løser problemet hurtigt og billigt.

Derudover er der reelt også B2C-handler som f.eks. håndværksydelser. Det er område, hvor der ofte opstår diskussioner om arbejdets udførelse og betaling. Med PayProff kan håndværker og kunde aftale, hvad der skal laves, oprette aftalen på payproff.com, hvorefter køber indbetaler det aftalte beløb. Systemet gør, at sælger kan se beløbet, og derved har sikkerhed for sin kundes betalingsevne og vilje, forudsat at denne leverer den aftalte ydelse. Pengene frigives, når ydelsen er leveret færdigt. Det er to-vejs sikkerhed.

Alt i alt ser vi derfor næsten uanede muligheder i fremtiden – både drevet af digitalisering af betalinger, kriminalitet, øgede kreditrisici og lige nu også corona.

Adm. Direktør og medejer af PayProff Systems A/S, Ulrik Schonemann, og Group CEO AuctionGroup A/S samt stifter og hovedaktionær i PayProff, Jesper Ratza.

Jesper startede PayProff A/S for 4 år siden, som en sikker betalingsløsning for AUTOproff’s mange auktionskunder. I dag gennemføres der betalinger for end 5 ,5 mia om året, og med udbredelsen af den nye portal til alle private og virksomheder, forventer Ulrik Schonemann en stor vækst: ”Jesper har med PayProff’s escrow løsning bevist, at markedet har brug for vores ydelser, og vi glæder os til at servicere alle med reelt sikrede betalinger”.


Hvad ser I som jeres største udfordring i de kommende år?

Der sker en enorm udvikling på betalingsmarkedet i disse år. Lovgivningen støtter en øget liberalisering, og der opstår nye fintechvirksomheder konstant, der alle kæmper om deres bid af markedet. Der fokuseres naturligvis rigtig meget på sikkerhed, men det er nemt at sige ”sikker betaling”. Betalingssikkerhed må forstås to-vejs – altså både for betaler såvel som modtager.

Vores udfordring bliver at få budskabet om reel sikkerhed langt nok ud, og målrette budskabet bredt nok til at få den volumen vi ønsker. Samtidig skal det også gøres smalt nok til at sikre, at de mest relevante målgrupper rammes præcist.

Vi ønsker at skabe en kritisk masse i Danmark og Skandinavien, og derefter skal vi videre ud i verden. Hvor escrow som teknik er relativ ukendt i det nordlige Europa, og måske Europa generelt, så er escrow særdeles udbredt i f.eks USA. Jo længere vi skal ud over grænserne, desto mere konkurrence kommer der også, og det vil kræve økonomiske muskler at brænde igennem internationalt.

Betalingsformidling stiller store krav til vores systemer ift. forhindring af hvidvask og terrorfinansiering, og vi er naturligvis underlagt lovgivningen på området via vores betalingsformidlerlicens. Vores onboarding sikrer, at vi altid ved, hvem parterne i en handel er. Vi skal have særligt fokus på at sikre, at de handler som går gennem vores system også er legitime i enhver forstand. Det bliver en stor og spændende opgave, som vi vil fokusere kraftigt på. Vi har et ansvar at leve op til, og skal absolut ikke på forsiden at aviserne, som portal for lyssky handler.   

Vores kreditor-sikrede escrow bankkonti ligger i Danske Bank, og det er vi godt tilfredse med. Danske Bank har været igennem nogle svære år på PR-siden, og netop dét gør, at seriøsiteten omkring hvidvaskhåndtering er i top.

Holdet bag PayProff. Fra venstre Aske Hillemann, Mick Hyldgaard og, yderst til højre, Rasmus Barslund kommer alle tre fra Aarhus Erhvervsakademi, og skrev deres hovedopgave om PayProff - og alle tre fik efterfølgende ansættelse i prokjektet.

 
Hvordan kan DI Digital bidrage til jeres forretningsudvikling?

Vi vil naturligvis gerne have alle DI-medlemmer som kunder. Hver og én har behov som vi kan dække. Men vores medlemskab skal ses i lyset af rådgivning og netværk. Dels er der tung erfaring og viden at trække på, som en ung virksomhed bør tage imod med kyshånd og udnytte bedst muligt. Dertil tilbyder DI også medlemskab af en række fora, hvor en virksomhed som vores passer godt ind – både til erfaringsudveksling og sparring.

Som i så mange andre sammenhænge, er udbyttet = indsatsen. Vi oplever, at DI kan bridrage ganske meget på mange væsentlige områder, og vore udbytte alene afhænger af, i hvor stor en grad vi udnytter mulighederne.   

Månedens medlem

For at give et indblik i virksomhedernes verden udvælger vi hver måned en virksomhed, vi sætter fokus på. Medlemmet får fire skarpe spørgsmål og fortæller om, hvad der optager dem netop nu.

Få et overblik over, hvem der tidligere har været månedens medlem her.

Mads Anker Rasmussen
Skrevet af:

Mads Anker Rasmussen