17.06.21 DI Digital Nyheder

Digital ulighed er ikke demokratisk

Folkemødet er i fuld gang og i denne omgang i bedste hybridstil. Det betyder, at alle som udgangspunkt har mulighed for at følge de samfundsdebatter og politiske oplæg, der finder sted på Bornholm uden at skulle være der fysisk.

I den udmelding ligger dog en indboet præmis om, at vi alle er lige gode og trygge ved at bruge de digitale løsninger og platforme, der omringer os. Men er vi nu også det?

I DI Digital er det netop dette, vi sætter på dagsordenen, når vi deltager i paneldebatten, Digital ulighed: Hvordan kommer vi den til livs? i dag, torsdag den 17 juni kl. 11. 

Til trods for, at vi i Danmark er langt fremme med digitaliseringen, og rigtigt mange borgere er med på de digitale løsninger, er digital ulighed fortsat en vigtig dagsorden.  90 pct. af danskerne er digitale, mens det ’kun’ er 10 pct., der er fritaget fra at kommunikere med det offentlige via de digitale platforme. Under debatten vil jeg sammen med det øvrige panel dykke et spadestik dybere, og se på hvad de 90 pct. gemmer. For hvor nemt er det egentlig at være selvbetjent? Og hvad med de sidste 10 pct?

Forskning viser, at nogle borgere er udfordrede i at tilgå digitale velfærdsløsninger. De borgere skal hjælpes. Vi vil ikke skabe et A og et B hold, og derfor er det afgørende, at digitale løsninger, som NemID, coronapas og digital post er gode, nemme og tillidsfulde løsninger, som vi alle kan bruge i hverdagen. Lige meget hvad vores udgangspunkt er – alder, handikap, uddannelse, interesser mm.

Digitale kompetencer er ikke ”kun” vigtige fra første skole dag til sidste arbejdsdag. Det er også vigtigt for et værdigt pensionistliv, hvor flere har svært ved at navigere i de digitale løsninger og følge med den teknologiske udvikling. Tal viser, at kun 42 pct. i aldersgruppen 70+ bruger deres nemid-nøgleapp, selvom den er sikre og nemmere end papkortet. Her er det vigtigt, at også de ældre får opgraderet deres digitale kompetencer, så de er trygge ved at bruge de digitale løsninger.

Jeg tror på, at de danske digitale virksomheder, store som små, forbliver en afgørende del af Danmarks digitale rejse. Offentlige løsninger skal fortsat udvikles i samarbejde med virksomhederne, og her skal være et endnu stærkere fokus på brugervenlighed. Og ikke kun brugervenlighed for de mange – men også for de borgere, som har brug for noget særligt. Hvad enten det er særlige behov ifht. tilgængelighed, eller at det fx bliver nemt og gennemskueligt at give digital fuldmagt.

Jeg håber du vil følge med senere i dag, når jeg, i selskab med Søren Skaarup fra Center for Digital Velfærd, Karen Melchior fra Radikale Venstre, Eva Flyvholm fra Enhedslisten og Jesper Holten fra Dansk Blindesamfund og politisk ansvarlig for digital tilgængelighed sætter digital ulighed på programmet.

Debatten er gratis og tilgængelig for alle, og kan ses HER.

Relateret indhold