DI Handel Nyheder

Kend din målgruppe på online markedspladser

ANALYSE/E-HANDEL: Internationale online markedspladser fylder mere og mere i den samlede e-handel. DI Handel har derfor undersøgt, hvad der kendetegner danskernes handel på online markedspladser; Hvem er de, hvad køber de, og hvad er vigtigt for dem?

- Formålet med analysen er at hjælpe vores medlemmer med at være på forkant med udviklingen inden for e-handel, forstå kunderne og vælge den rigtige strategi for deres virksomhed, fortæller branchedirektør Annette Falberg fra DI Handel.

De fleste forbrugerne har allerede fået øjnene op for online markedspladser, og det samme gælder virksomhederne. For nogle udgør de nye spillere en trussel, mens de for andre giver nye muligheder. Derfor er andelen af virksomheder, der sælger via online markedspladser stigende. På trods heraf er den konkrete viden, om hvilken rolle markedspladsernes spiller, begrænset.

Læs analysen: Online markedspladser 2018 

Over halvdelen handler på markedspladser

DI Handels undersøgelse af danskerne købsvaner på de fem mest anvendte markedspladser, Amazon, Ebay, Wish, AliExpress og Etsy viser, at over halvdelen af alle herhjemme har handlet på en eller flere online markedspladser inden for det sidste år. De køber typisk bøger, film, computerspil og elektronik, men også tøj og sko på amerikanske og kinesiske online markedspladser. Generelt foretrækker mænd og kvinder forskellige online platforme. Mændenes favorit er Amazon, mens kvinderne foretrækker Wish.

- Mænd og kvinder har forskellige præferencer, når de handler på online markedspladser. Mænd handler primært på Amazon, mens kvinder foretrækker Wish. I den virkelige verden har mænd og kvinder også forskellige favoritter, så det er ikke en overraskelse, men som forbruger og som handelsvirksomhed er det vigtig viden, når der skal købes på eller samarbejdes med de internationale markedspladser, fortæller Annette Falberg.

Læs analysen: Online markedspladser 2018 

De flittigste e-shoppere er veluddannede østdanskere

Samtidig tyder alt på, at markedspladserne har godt fat i forbrugerne. Hele 67 pct. af de adspurgte er klar til at handle online igen, når de først har købt én gang, og hver tredje e-shopper har handlet online mere end ti gange inden for det sidste år.

De flittigste e-shoppere bor i Østdanmark, har en lang uddannelse og en husstandsindkomst på over 700.000 kr. De er i alderen 18 til 49 år. Samlet modbeviser det fordomme om, at e-handel skulle være lavstatus eller for dem, som ikke har råd til at handle i butikkerne.

- Også de dyre mærkevarer har fundet vej til markedspladserne, og forbrugerne har tillid til, at det ikke er kopier, siger Annette Falberg.

De fem vigtigste parametre, når danskerne vælger online markedsplads, handler om sikre betalingsmetoder, tillid til hjemmesiden/forhandler, lave leveringsomkostninger, lave produktpriser og kort leveringstid.

Læs analysen: Online markedspladser 2018 

Stort projekt skal give yderligere viden

Udover analysen har DI Handel i et samarbejde med CBS projektet ”E-eksport via globale online markedspladser”. Projektet er støttet af Industriens Fond.

Projektets formål er at ruste danske virksomheder med viden og kompetencer til at træffe kvalificerede beslutninger om, hvorvidt de ønsker at drive salg via online markedspladser eller ej. Et andet formål er at tilvejebringe værktøjer og arbejdsmetoder, så virksomheder, der aktivt vælger denne salgskanal, lettere kan etablere sig på de online markedspladser. Konkret etableres en platform, der vil lette virksomhedernes IT-integration ved salg på eksempelvis Amazon og Ebay.

Læs mere om projektet: Stort projekt skal løfte danske virksomheders e-eksport

Relateret