DI Handel Nyheder

Lindab: Nyt perspektiv skaber kundeloyalitet

SALG: Flere og flere B2B-virksomheder melder om intensiveret konkurrence og et øget pres på marginerne. En tendens, der kalder på nye måder at differentiere sig på og skabe værdi for kunderne. Den 8. oktober 2018 i København kan du blive inspireret til, hvordan din virksomhed kan arbejde med kundeoplevelsen helt ind i kernen af forretningen, når den internationale koncern Lindab deler ud af deres erfaringer med kundeorientering.

- Når vi hos Lindab sætter kunden i centrum, så bliver vi meget bevidste om, hvad vi skal levere for at holde fast i kunderne og sikre deres loyalitet. Ved at analysere kunderejsen, og få kundernes vurdering giver det os indsigt i, den måde kunderne tænker på og handler ud fra. Det får vi naturligvis også i den daglige kontakt, men ved at systematisere vores kundeindsigt og have en ekstern sparringspartner, så bliver analysen dybere, og vi sikrer at mindset’et bliver mere ude-fra-og-ind fremfor indefra-og-ud, siger Heino Juhl, Marketing- og HR Manager hos Lindab.

Læs mere: Værdiskabelse i B2B-salgsprocessen gennem øget kundeorientering - København

Identitet over prispres

Lindab er en international koncern som udvikler, fremstiller, markedsfører og distribuerer produkter og systemløsninger, til forenkling af byggeri og forbedring af indeklima. Siden 1956 har de serviceret kunder.

- Det centrale i arbejdet med kunderne har ikke udviklet sig siden grundlæggelsen af Lindab. Men markedet har ændret sig, konkurrencen er vokset og i dag har vi flere meget store kunder og mange mindre kunder.

- Denne udvikling hos Lindab fører også til, at vi skal mærke efter på en anden måde end tidligere, for at spotte eventuelle muligheder for udvikling og styrkelse af både vores brand og relationerne til kunderne. Den øgede digitalisering og stigende fokus på indtjening hos vores kunder udfordrer os på prisparameteret, men vi skal være opmærksomme på at yde den service, som vi altid har gjort og opretholde vores kvalitet i produkterne samt vores levering, siger Heino Juhl.

Han tilføjer: Vi vil ikke lade os presse af markedets priser, for så mister vi vores identitet, og kunderne får en ubetydelig leverandør, som ikke tør udvikle innovativt eller har overskud til den service, de har behov for.

Læs mere: Værdiskabelse i B2B-salgsprocessen gennem øget kundeorientering - København

Gode relationer gennem synergi

- Vores forhold til kunderne er præget af indbyrdes afhængighed, da alle parter bidrager til samarbejdet og i mange tilfælde er relationerne bygget over en lang årrække. Vores forpligtelse overfor kunderne betyder, at når vi får input til, hvordan vi kan være med til at forbedre samarbejdet, så er vi fokuseret på at udvikle os i den retning for at opnå den synergi eller skabe den værdi, de vil have, slutter Heino Juhl.

Heino Juhl vil sammen med Peter Aakjær Jensen, Market Director ved Customer Agency og Mogens Bjerre, lektor på CBS, den 8. oktober 2018 stille skarpt på, hvordan virksomheder kan styrke salgsprocessen gennem systematisk arbejde med kunderejser og kundeindsigt, somskaber kundeoplevelser, der præcist og konsekvent skaber værdi i vigtige kontaktpunkter.

Læs mere: Værdiskabelse i B2B-salgsprocessen gennem øget kundeorientering – København

Er Aarhus tættere på dig?

Den 11. oktober 2018 kan du deltage i et lignende seminar i Viby J (Aarhus), hvor Peter Aakjær Jensen, Market Director ved Customer Agency og Mogens Bjerre, lektor på CBS også vil være oplægsholdere. Derudover vil Jørn Fogh, Sales Excellence Direktør hos Stark Danmark fortælle, hvordan deres systematiske arbejde med kundeoplevelse har været drivkraften for vækst.

Læs mere: Værdiskabelse i B2B-salgsprocessen gennem øget kundeorientering – Aarhus

Relateret