Efter ny EU-dom skærpes kravene til, hvordan hjemmesider skal indhente cookiesamtykke fra deres besøgende.

02.10.19 DI Handel Nyheder

Slut med cookies på første sidevisning

Kravene til hvordan hjemmesider skal indhente cookiesamtykke fra deres besøgende skærpes efter EU-dom, skriver advokat Heidi Højmark Helveg.

Siden 2011 har vi skulle forholde os til den såkaldte cookiebekendtgørelse, hvori det mest omdiskuterede afsnit handler om indhentningen af samtykker:

”Brugeres viljetilkendegivelse står helt centralt i indhentningen af et samtykke (…)”

En viljestilkendegivelse kan være mange ting, herunder eksempelvis:

- Afkrydsning af en boks, klik på en knap eller udfyldelse af en formular i sammenhæng med relevant information på en tjeneste

- Aktiv brug af en tjeneste, hvor det må forventes, at brugeren er informeret om, at der vil ske lagring af eller adgang til oplysninger (såfremt dette ikke er afslået).

Store sværdslag blev slået fra internetindustriens side for at få det sidste punkt med. Selv brugte jeg parkeringsanalogien, som den efterhånden blev kaldt, hvor billedet var, at på samme vis som at man ved parkering på en parkeringsplads reguleret efter privatretlige regler er bundet af de regler, der står på skiltet ved indgangen til parkeringspladsen, er man også ved ”indkørsel” på en hjemmeside bundet af de regler, der er tydeligt markeret ved ”indgangen”.

Dette ændres ved ny EU-dom.

Læs også: Tre råd til lovlig purpose-driven marketing

Det ”passive” samtykke gælder ikke

EU-domstolen har endelig taget stilling til kravene til dette samtykke.

Sagen handler om den tyske virksomhed Planet49, der havde afholdt en internetkonkurrence, hvor de havde bedt om aktivt samtykke til direkte markedsføring, men hvis man ville slippe for tracking-cookies, skulle man aktivt fjerne et hak i en boks. Samtykket til direkte markedsføring var et krav for at deltage i konkurrencen, men det var samtykket til tracking-cookies ikke.

EU-Domstolen kommer med tre vigtige pointer i dommen:

1. Et samtykke er ikke gyldigt, hvis man som bruger skal vælge et forudafkrydset felt fra, for at nægte at give sit samtykke. Tavshed, forudafkrydsede felter og inaktivitet kan ikke udgøre et samtykke. Der skal en aktiv handling til.

2. Cookie-reglerne gælder uanset om der behandles persondata eller ej i de cookies, der sendes til brugernes devices, og som anvendes til opsamling af data.

3. Det er et krav, at der i en cookie-politik oplyses om cookiernes funktionsvarighed (eller hvis dette ikke er muligt, de kriterier, der anvendes til at fastlægge dette tidsrum) og om, hvorvidt tredjemand har mulighed for at få adgang til disse cookies eller ej.

EU-Domstolen er meget klar i sin afvisning af det ”passive” samtykke. Der skal et AKTIVT samtykke til, hvis man vil bruge andre cookies end de teknisk nødvendige cookies, og det kan ikke været aktivt, hvis man selv skal fjerne et hak i en boks. Forventningen om, at brugeren har set teksten, er ikke nok. Det skal objektivt kunne afgøres, om brugeren har givet sit samtykke.

Læs også: Undgå ulovlig brug af billeder

Hvad nu?

Dommen giver anledning til en grundig screening af alle hjemmesiders cookies. Der skal indsættes aktive samtykke-løsninger, der skal blokeres for cookies ved første sidevisning (medmindre man har et samtykke fra tidligere besøg), og teksterne skal opdateres, så det sikres at man har de nødvendige oplysninger om varighed og tredjeparters adgang med.

Som medlem af DI Handel kan du få gratis juridisk vejledning inden for bl.a. e-handel og markedsføring. Læs mere om vores helpdesk og få svar på dine spørgsmål lige her: Helpdesk for juridisk vejledning.

Du kan også få et gratis tjek af jeres cookies. Cookie Information tilbyder DI Handels medlemmer et gratis og uforpligtende tjek af jeres cookiedeklaration. Her får I viden om, den overholder cookielovgivningen, hvor mange cookies jeres hjemmeside har, hvor de er placeret samt hvorvidt, I har datalækage på hjemmesiden. Læs mere her: Cookietjek.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Skrevet af:

Heidi Højmark Helveg

Relateret