CMO i Ehubnordic Ann Christin Mahrt hjælper virksomheder ind på det kinesiske marked via online markedspladser.

06.03.19 DI Handel Nyheder

E-handel til Kina – hvordan kommer jeg fra tanke til handling?

E-HANDEL: På trods af det store potentiale, er det for små og mellemstore virksomheder  en stor beslutning at begynde at sælge til Kina. Det svære ligger bl.a. i at finde den rigtige løsning, når man træder ind på en online markedsplads – som eksempelvis Tmall Global i Kina.

Større virksomheder har mange muligheder, mens det for små og mellemstore virksomheder er svært at finde en løsning på e-handel til Kina, der ikke er for risikofyldt, kræver store investeringer eller for mange ressourcer i form af arbejdstimer og viden.

- En god begyndelse er at starte med få produkter og herigennem få den nødvendige erfaring og viden om, hvad der sælger i Kina, og hvad der ikke gør. En løsning kan være, at finde en partner og starte salget i Kina uden at være fysisk til stede eller tale kinesisk, og dermed opnå erfaring med efterspørgsel og online markedspladser, siger CMO Ann Christin Mahrt i Ehubnordic, der hjælper virksomheder ind på det kinesiske marked via online markedspladser.

Brug direkte forsendelse

Den bedste måde at starte e-handel til Kina er gennem direkte forsendelse fra dit lager eller webshop til de kinesiske forbrugere. Det er det, da det giver den kinesiske forbruger en større sikkerhed for at det er et originalt produkt og ikke en kopi.

- Kina er kendt for sine kopivarer, og kinesiske forbrugere er derfor kritiske og mistænksomme. Derfor stiller de mange spørgsmål før et køb på en shop fx  ”Er dette et originalt produkt?”, ”Er det produceret til nordiske forbrugere?”, ”Er det god kvalitet?” og ”Er det sikkert?”. Derfor kan direkte forsendelse skabe mere tillid hos de kinesiske forbrugere, siger Ann Christin Mahrt.

Udregn din indtjening

- Kinesiske forbrugere er ofte villige til at betale en højere pris for udenlandske kvalitetsprodukter, men det afhænger af, hvilket produkt der er tale om. Find ud af, hvilken pris du kan sælge dine produkter til og stadig få en god indtjening. I et priseksempel, som sælges igennem Ehubnordic, kan du f.eks. tjene 174,85 kr. på et produkt, der sælges for 299 kr., når gebyrer er betalt, siger Ann Christin Mahrt.

Priseksempel for Fashion

Salgspris kr. 299,00
Alipay gebyr 1 pct. kr. 2,99
Kategorigebyr Fashion 5 pct. kr. 14,95
Ehub Nordic gebyr 15 pct. kr. 44,85
Forsendelse – 0,5 kg. kr.40,55
Diverse 11,2 pct. kr. 20,81

Basispris kr. 174,85

Alipay er transaktionsgebyret for Alibabas betalingsservice.

Kategorigebyret er et gebyr til Alibaba for at have et produkt på deres platform. Der er følgende forskellige procentsatser efter kategori: Kosmetik 4 pct., Apparel, sko og tasker 5 pct., Børnetøj og legetøj 5 pct., Sundhedsprodukter 3 pct., Boligindretning 5 pct. og Fødevarer 2 pct.

Ehub Nordic gebyr er variabelt afhængig af produkt og den pris varen bliver solgt til. Gebyret forekommer kun, hvis man ønsker, at indgå i et eksternt partnerskab med f.eks. Ehub Nordic.

Forsendelse betales af de kinesiske forbrugere og er inkluderet i prisen. Produktet sendes fra brandets webshop/ lager direkte til den kinesiske forbruger. Her er forsendelsesomkostningernefra Danmark med EMS/PostNord anno 2019 87,72 kr. pr. kg. Det kunne også være en mulighed at placere produkterne på et toldfrit lager i Kina.

Diverse inkluderer told og administrationsgebyr. Satsen er for 2019.

Relateret