Hvis din virksomhed bruger influencers i jeres markedsføring, så skal du være opmærksom på, at I også har et ansvar.

22.09.20 DI Handel Nyheder

Influencer betaler 60.000 kr. i bøde for skjult reklame

Dansk influencer betaler bøde på 60.000 kr. for ikke i tilstrækkelig grad at have markeret opslag på sociale medier som reklame.

Tilbage i august 2019 politianmeldte Forbrugerombudsmanden fire influencers for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod skjult reklame efter en større undersøgelse af 37 udvalgte influencers opslag på sociale medier.

De fire influencers blev anmeldt, fordi  Forbrugerombudsmanden mente, at det ikke fremgik tydeligt nok, at flere af deres opslag på sociale medier var en reklame for en virksomhed eller et produkt.

Nu har en af de anmeldte influencers erkendt at have overtrådt loven om skjult reklame og har betalt en bøde på 60.000 kr.

Det er første gang, at en dansk influencer betaler en bøde for skjult reklame.

Læs også: Jura for handelsvirksomheder - Seneste nyt

Hashtags som #Ad og #spons er ikke nok

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at influenceren fra marts 2017 til december 2018 postede 17 kommercielle opslag, der ikke i tilstrækkelig grad var markeret som reklame.

På Instagram havde influenceren f.eks. markeret kommercielle opslag med hashtags som ”#Ad”, ”#spons” eller ”#GAW”, men det var ikke nok til at sikre, at opslaget ville blive opfattet som reklame af den, der læste det.

Forbrugerombudsmanden vurderede samtidig, at influenceren er erhvervsdrivende i markedsføringslovens forstand. Det betyder, at influenceren har et selvstændigt ansvar for at sikre, at det tydeligt fremgår af opslaget, at der er tale om en reklame.

Ifølge Forbrugerombudsmanden er der i bødestørrelsen lagt vægt på grovheden, antal følgere på Instagram, antallet af overtrædelser, og i hvor lang tid overtrædelserne har stået på.

Læs også: Juridisk viden om – Online markedsføring

Virksomheder har også et ansvar

Hvis din virksomhed bruger influencers i jeres markedsføring, så skal du være opmærksom på, at I også har et ansvar.

Reglerne om skjult reklame findes i markedsføringsloven §6, stk. 4, der siger, at brugeren tydeligt skal kunne identificere, at der er tale om reklame.

Indgår din virksomhed en aftale eller sender gratis vareprøver til en influencer, skal I være særlig opmærksomme på, om personen overholder reglerne om skjult reklame. Det er nemlig din virksomheds produkter, som der reklameres for, og din virksomhed bærer derfor også et ansvar for at sikre, at markedsføringsreglerne overholdes.

I Forbrugerombudsmandens vejledning ”Gode råd til influenter om skjult reklame”, anbefaler Forbrugerombudsmanden, ”at virksomheder udarbejder kontrakter med standarder til, hvordan omtale af virksomhedens produkter skal markeres og løbende efterser, om omtaler bliver markeret i overensstemmelse med standarderne. Bliver en virksomhed klar over, at omtaler ikke er tilstrækkeligt markeret, skal virksomheden gøre, hvad den kan for at få influenten til at oplyse korrekt om virksomhedens kommercielle hensigt eller fjerne omtalerne”.

Overtræder influenceren reglerne, og har I ikke gjort hvad I kunne for at sikre at influenceren lever om til reglerne, risikerer I altså at modtage en bøde eller blive politianmeldt af Forbrugerombudsmanden på lige fod med influenceren.

Læs også: Betegnelsen ”50 pct.” på alle glas” var vildledende

Har du brug for hjælp?

I DI Handel sidder juridisk chefkonsulent Cecilia Mårtensson klar, hvis du har brug for hjælp til juridiske problemstillinger inden for B2B og B2C handel.

Åbningstider

Mandag til fredag kl. 08.30-15.00

Telefon: 3377 3398

Mail: cesm@di.dk

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret