27.05.21 DIB Blog

Coronaens virtuelle rutiner udvider din talentpulje

Coronakrisen har skabt digitale vaner, der åbner banen for endnu flere talenter, når du slår ledige stillinger op, blogger Pernille Erichsen, Chef for ledelse og virksomhedsudvikling i DI

I det seneste DI Business deler André Rogaczewski, adm. direktør i Netcompany, i artiklen  ”Hvor meget vil du give af dit privatliv?” sine tanker omkring, hvad de virtuelle møder har haft af betydning i forhold til arbejdslivet.

Vi er kommet tættere vores kollegaer – vi har set dem sidde i deres køkkener, vi har mødt deres børn, vi har delt vores frustrationer/ følelser over at skulle navigere i det sidste års uforudsigelighed som corona-situationen har medført.

Og sammen har vi på meget kort tid fundet nye løsninger på at udvikle arbejdslivet – løsninger som ellers kunne have taget 5-10 år.

Artiklen fik mig til at tænke på, hvordan vi kan holde fast i nogle af de gode ting som corona har bidraget til i løbet af de mere end 14 måneders on-off nedlukninger – også når vi får en mere almindelig hverdag igen.

For ud over, at jeg er kommet tættere på mine kollegaer som mennesker, er jeg også blevet glad for en anden ting, og det er i forhold til rekruttering.

Med de nye digitale vaner har nemlig fået adgang til langt større talentpool,  end jeg oplevede tidligere.

Før coronakrisen var det en hovedregel at nye medarbejdere skulle være i stand til at komme fysisk på kontoret et par gange om ugen. Det betød, at medarbejderne stort set altid boede på Sjælland.

Læs også: 90.000 flere vil arbejde hjemme efter coronakrisen

Herning, Helsinki eller Hvidovre

Nu har jeg fået en anden tilgang til processen. Nu kan de bo i Herning, Helsinki eller Hvidovre – det betyder ikke så meget-  bare de har de rigtige kompetencer, og kemien er god. Derfor skriver jeg i mine stillingsopslag, at ”Vi holder til i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København, men arbejder også alle mulige andre steder fra – så det er derfor ikke et must at du bor i nærheden af København.”

Og det har givet pote. Ved det seneste jobopslag i marts fik jeg 20 kvalificerede ansøgere at vælge imellem, hvor der typisk er det halve, der lever op til kravene.  

På den vis har jeg fået adgang til en langt større talentpool end før – og hold da op, hvor er jeg glad for den udvikling. Tænk endda at der skulle en pandemi til at få mig til at ændre mine noget ”gammeldags” forestillinger.

I det hele taget er der mange ting jeg synes det nye arbejdsliv har givet mig af gode ting, og dem tænker jeg at gøre mig umage for holde fast i – også post corona. Har du som leder også fået noget godt ud af coronakrisen?  

Læs også: Sådan får du arbejdsglæden tilbage

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Pernille Erichsen

Pernille Erichsen

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3092
  • Mobil +45 2724 2905
  • E-mail peer@di.dk

Relateret indhold