Kaffeost er en af de oste, som Arla Unika har udviklet. Den er lavet som en stor café latte i samarbejde med The Coffee Collective og fremstiles på Tistrup Mejeri.

Arla
05.02.18 DIB Nyheder

Arla: Danske gastronomiske stjerneskud rammer også trætoppene

Arla ser kæmpe eksportpotentiale i at sætte ild under blusset på dansk gastronomi. Der er plads til mange danske aktører på det globale gourmetmarked, og det er vigtigt, at det offentlige Danmark benytter enhver lejlighed til at vise danske råvarer frem.

Når Udenrigsministeriet tager på handelsfremstød eller er værter for internationale delegationer, skal Danmarks bedste oste, skinker, øl og vin på bordet. Det mener John Gynther, gastronomisk ansvarlig for Arla Unika, der siden 2002 har arbejdet på at udvikle oste til verdens mest krævende ganer.

Han har siddet med i det gastronomiske ekspertteam, som netop har afleveret ti anbefalinger om understøttelse og udviklingen af gastronomi i Danmark.

- Vi plejer gerne at sige, at 40 pct. af dansk fødevareeksport er på højværdimarkedet. Men det er ikke det allerhøjeste led i værdikæden, der tales om i den sammenhæng. Hvis bare fem procent af vores fødevareeksport var til de allermest kræsne forbrugere, ville vi kunne forøge værdien af eksporten markant. Det håber jeg, at vores anbefalinger kan hjælpe med, siger John Gynther.

Der bliver stadig flere mennesker derude, der har råd og lyst til at betale en høj pris for noget særligt. I det marked er det en fordel, at mange forskellige typer danske fødevarer af høj kvalitet promoveres samlet John Gynther, gastronomisk ansvarlig for Arla Unika

Forskning i dag – værdi i morgen

Han indrømmer gerne, at salget fra afdelingen Arla Unika endnu ikke er den store guldgrube for Arla som sådan.

- Vi skyder efter stjernerne med vores oste. Det betyder, at de skal have noget helt specielt for at vække interessen hos verdens førende gastronomer. Men når vi skyder efter stjernerne, rammer vi også trætoppene ind imellem, og de erfaringer, vi gør os med udviklingen af de helt specielle oste, kommer til gavn i produktudviklingen i hele Arla, siger John Gynther.

Han tror på, at det globale gourmet fødevaremarked har plads til mange danske aktører, og derfor ser han det kun som en fordel, at der kommer oste fra andre end Arla Unika på bordet til officielle fremstød.

- Der bliver stadig flere mennesker derude, der har råd og lyst til at betale en høj pris for noget særligt. I det marked er det en fordel, at mange forskellige typer danske fødevarer af høj kvalitet promoveres samlet, siger John Gynther.

Læs også: Bytte-bytte købmand: Danmark scorer 25 milliarder kroner

Gastronomi styrker Danmarks brand

John Gynthers anbefaling om dansk gastronomi på officielle fremstød er også kommet med i den samlede pakke fra Team Gastro. Dertil kommer en lang række andre anbefalinger og forslag til, hvordan de føres ud i livet. Herunder styrkelse den danske eksport af højt forædlede fødevarer.

- Danmark er kendt for at producere fødevarer af meget høj kvalitet – også målt med international målestok. Styrker vi den danske gastronomis brand, styrker vi Danmarks brand, og vi styrker både den danske eksport og turisme. På den måde sætter vi også Danmark tydeligere på verdenskortet, siger branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer.

Læs også: DI hilser gastronomiske anbefalinger velkommen

Fakta

Team Gastro er sammensat af eksperter med konkret erfaring med gastronomi i Danmark og består af repræsentanter fra organisationer, detail, offentlige institutioner samt nogle af landet dygtigste kokke og iværksættere. 

Leif Nielsen

Leif Nielsen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3015
  • Mobil +45 2724 5638
  • E-mail leni@di.dk

Relateret indhold