Hvis man gør bæredygtighed til en del af virksomhedens filosofi, kan det gøre dig til en meget attraktiv samarbejdspartner, fortæller adm. direktør Helle Søholt fra arkitektvirksomheden Gehl.

Foto: Thomas Arnbo
DI Business Nyheder

Arkitekter gør bæredygtighed til forretning

For arkitektvirksomheden Gehl er bæredygtighed mere end et godt brand og en god forretning – det er et overlevelsesvilkår.

Hvordan omdanner man slumkvarterer til trygge boligområder, reducerer storbyers forurening – og tjener penge på det?

Arkitektvirksomheden Gehl har gjort det til sin mission at besvare spørgsmål som disse. I Gehl arbejder 70 byplanlæggere hver dag for at skabe bedre levevilkår og miljø i verdens byer. 

- Trygheden og bæredygtigheden kan man for eksempel styrke, hvis man skaber bedre plads til cykler, spreder skole- og lægetilbud ud og skaber mere liv i de ekskluderede boligområder, forklarer adm. direktør og medstifter af Gehl, Helle Søholt.

Netop det er virksomheden nu i gang med i den argentinske hovedstad Buenos Aires, som blot er én ud af mange byer, hvor Gehl har sat sig for at sætte mennesker og miljø i fokus.

Læs også: Virksomheder vil genbruge mere plast end nogensinde før

Ude i verden er de efterhånden meget interesserede i at se, hvordan vi arbejder bæredygtigt. For de har oplevet, hvordan det gamle regime har spillet fallit Helle Søholt, adm. direktør og medstifter af Gehl.

Arkitektvirksomheden skriver sig dermed på den voksende liste over virksomheder, der er ”purpose­driven”, som Helle Søholt kalder det. Noget som har vist sig at være god kontant forretning. For med et øget pres på både miljø og levevilkår i verden, vokser efterspørgslen på virksomheder, der vil gøre en radikal forskel.

- Nogen ser måske ikke forretningspotentialet i bæredygtighed, men vi vil mærke det kontant i løbet af de næste 5 – 10 år i form af en øget efterspørgsel af services og produkter, der bidrager til grøn vækst og social værdiskabelse. Vi vil se en eskalering i naturkatastrofer og sociale udfordringer i verden, og der skal virksomheder være klar til at tilbyde nye løsninger og processer – ellers er de out of business, siger hun.

Gehl omsatte sidste år for 60,3 mio. kr. og fik et overskud på 5,6 mio. kr. I år regner virksomheden med en omsætningsvækst på 10 procent.

Læs også: Hele verden er bagud på ny teknologi

Penge i den gode sag

Helle Søholt etablerede københavnske Gehl for 20 år siden med sin daværende forretningspartner Jan Gehl. Med mange år i branchen har hun oplevet, hvordan bæredygtighed er gået fra at være noget, kommuner og politikere skulle overtales til at investere i, til ”et vækstområde med store forretningsmuligheder”, som hun beskriver det.

- Ude i verden er de efterhånden meget interesserede i at se, hvordan vi arbejder bæredygtigt. For de har oplevet, hvordan det gamle regime har spillet fallit – trafikken, luftforureningen og den sociale ulighed vokser, og det er ikke godt for nogen parter, siger Helle Søholt.

Læs også: Vegetariske døtre i fokus på kødkonference

Tip til andre virksomheder

I øjeblikket arbejder virksomheden i Buenos Aires med FN’s Verdensmål 3, 10 og 11, som henholdsvis handler om at skabe bedre sundhed og trivsel, mindre ulighed samt større bæredygtighed i byer.

Gehl har efterhånden udført lignende projekter i mange storbyer, og Helle Søholt begrunder meget af virksomhedens succes med, at hun har lagt en stort indsats i at agere fortaler for bæredygtige løsninger på konferencer verden over.

Derfor ser hun også positivt på FN’s Verdensmål, da hun mener, at de giver virksomhedsejere en fælles referenceramme, når man taler om bæredygtighed og samfundsansvarlig forretning.

Hendes tip til andre virksomheder, der ønsker at give virksomheden en grøn fremtidssikring, er at bruge Verdensmålene, men også den danske ekspertise på det bæredygtige område.

- I Danmark er vi nået ret langt i forhold til at tænke bæredygtighed ind i vores planlægning og produkter. Hvis vi kan hjælpe resten af verden med at avancere, gør vi planeten en tjeneste og vækster på vores vidensgrundlag, siger Helle Søholt.

Læs også: Podcast: 150 læresætninger til tech-branchen

Gehls projekter

Gehl har FN’s verdensmål for bæredygtighed, mindre ulighed og bedre sundhed og trivsel i storbyer som pejlemærker. Her er eksempler:

Brasilien: Tomme områder i Sao Polo er blevet omdannet til pladser med arrangementer og social interaktion

Mexico: Gehl har introduceret en cykelstrategi for Mexico City, der blandt andet skal nedbringe byens forurening.

Kina: Gehl er ved at planlægge en strategi, der skal få de små lokalområder tilbage til Kinas travle millionbyer.

New York: Det hektiske byrum i Midtown, New York er blevet gjort roligere med europæisk inspirererede bypladser.

Thomas Bustrup

COO/Direktør

  • Direkte +45 3377 3725
  • Mobil +45 2088 3925
  • E-mail thb@di.dk
Relateret