Ekspert: Glidende ejerskifte giver god mening
Ejerledede virksomheder skal ikke være bange for at få eksterne ledelses- og bestyrelseskræfter ind.
Når familieejede virksomheder skal fremtidssikres, så er det værd at gå forsigtigt frem og få professionelle kræfter ind i ledelsen. Det vurderer Michael Staal, partner i firmaet BoardPartner, der blandt andet rådgiver virksomheder om ejerskifte og bestyrelsesarbejde.
Michael Staal mener grundlæggende, at Danmarks mange familieejede virksomheder rummer et stort potentiale, som det vil være rigtig rart for de kommende generationer at kunne disponere over. Men også at man som ejerleder ikke skal lade sig forblænde af vækstbegrebet.
– Nogle virksomhedsejere tænker vækst, vækst, vækst. Men man skal huske på, at det ikke nødvendigvis er mere profitabelt at være stor end mellemstor. Nichevirksomheder har også deres berettigelse, og der kan være risiko i at skalere i forkert retning, siger han.
Læs også: Krise banede vejen for ejerskifte hos køkkenfirma
Familieværdier afgørende
Når det er sagt, så peger Michael Staal på, at ejerledede virksomheder kan have et stort, uopfyldt potentiale, som bør adresseres. Det er naturligt, at man ser på det, samtidig med at man overvejer andre store ændringer som for eksempel et generationsskifte.
Det er dog her, at Michael Staal advarer mod, at man kaster sig uovervejet ud i noget. Specielt familieejede virksomheder indeholder så mange lag af kompleksitet, at man skal gå forsigtigt frem. Især hvis man vil have en ekstern direktør ind.
– Familieejede virksomheder bygger på meget mere end en vision om for eksempel syv års vækst. Familieejede virksomheder har ofte en central mission. De brænder tit for at lave et tæskegodt produkt til en fornuftig pris. Den passion skal den eksterne direktør ikke bare forstå. Den skal han eller hun dele, siger Michael Staal og tilføjer:
– Derudover er kulturen ofte en helt central styrke i ejerledede virksomheder. Medarbejderne og ejeren udgør dens DNA. Derfor skal overgangen være glidende. Ellers risikerer man at miste det, der kan være virksomhedens helt centrale konkurrencegrundlag.