Michael Pedersen har overtaget ejerskabet af Tenax Sild efter sin far, Jørgen Pedersen, der stiftede virksomheden i 1987.

Foto: Heidi Lundsgaard
23.01.19 DIB Nyheder

Ejerleder slap roret for at styrke virksomheden

”Jeg var ganske enkelt ikke dygtig nok.” Sådan siger Michael Pedersen, der sammen med de øvrige ejere af Tenax Sild har ansat Anette Ladefoged som direktør til at sætte skub i virksomhedens udviklingsarbejde, salg og eksport. Målet er minimum 10 procents vækst i omsætningen de første år.

Der er en stærk duft af jul i receptionen hos Tenax Sild på Tåsingevej i Nyborg. Duften stammer fra de lagetanke, der gemmer sig bag den første dør til virksomhedens produktion. En duft, som Michael Pedersen, primær ejer og produktionsdirektør i Tenax Sild, har haft i næsen, siden han som dreng kom med sin far på arbejde.

Men for Michael Pedersen er det især menneskene i produktionen og det at skabe et effektivt produktionsmiljø med glade medarbejdere, der giver arbejdsglæde. Derfor er han også glad for sin nye rolle som produktionsleder.

Den har han fået, efter at han og den øvrige bestyrelse i starten af 2017 ansatte Anette Ladefoged som ny adm. direktør.

– Jeg var ganske enkelt ikke dygtig nok som direktør. Vi havde brug for at få en professionel ind, der havde erfaring med at lede en virksomhed, og som kunne sætte gang i et udviklingsarbejde. Jeg var vant til, at vi kunne tage beslutninger over en kop kaffe. Men med vores udviklingsstrategi havde vi brug for, at der kom struktur på, siger Michael Pedersen.

Læs også: "Vi overlevede på at skylde banken millioner" 

Og mød Tenax på SMV-Dagen 30. januar  

Hellere ned på gulvet

Anette Ladefoged nikker. Hun ser det som en af sine vigtigste opgaver at få indholdet i Michaels hoved ud og nedskrevet, så virksomheden kan fungere, selv om han er fraværende.

– Michael sidder med utrolige mængder af viden om driften. Det er en fantastisk kapacitet at have i en virksomhed. Men det er også utrolig sårbart. Derfor skal vi have formaliserede procedurer, ligesom vi skal have styr på alle de mange produktionsdata, som Michael kender og agerer ud fra, men som alle andre ville skulle lære forfra, hvis de skulle løse hans opgaver, siger Anette Ladefoged.

Michael Pedersens indsigt og viden kommer fra årtiers arbejde i virksomheden. Hans far Jørgen Pedersen startede Tenax i 1987, fordi han fra sin stilling i det daværende Nyborg Sild kunne se muligheden.

Læs også: Fremtidsekspert: ”Det har aldrig været nemmere at tjene penge på fødevarer”

Jeg var vant til, at vi kunne tage beslutninger over en kop kaffe, men med vores udviklingsstrategi havde vi brug for, at der kom struktur på. Michael Pedersen, primær ejer og produktionschef, Tenax Sild

– Derfor har jeg fulgt virksomheden tæt, og vi startede et glidende generationsskifte i 2002, fortæller Michael Pedersen og siger videre: 

– Jeg har set virksomheder køre sig selv i sænk, fordi produktionsmedarbejderne var så kede af arbejdet, at de nærmest modarbejdede virksomheden. Det ville jeg gerne gøre anderledes. For man kan have nok så fin en direktionsgang, men hvis ikke medarbejderne i produktionen fungerer, hjælper det ingenting.

Læs også: Video: Sådan lærte vi at ændre produktion på halv tid

Opkøb og organisk vækst

Anette Ladefoged har fået en større butik at tage sig af. I foråret 2018 fusionerede Tenax Sild med Launis Sild, ligesom virksomheden i 2015 opkøbte Lykkeberg Sild. Derfor er der i dag cirka 160 medarbejdere i virksomheden mod 80 i 2017. Og væsentligt flere i højsæsonerne som især er koncentreret omkring jul og påske, hvor sildene går som varmt brød.

Fusionen har lukket op for begge virksomheders respektive hemmeligheder, og det har givet gevinster både i produktionen og i salget. 

– Efter opkøb og fusioner har vi en målsætning om, at virksomhedens omsætning skal vokse med minimum 10 procent om året de kommende år. Det skal ske gennem øget eksport, og produktudvikling der rammer et yngre publikum, siger Anette Ladefoged.

Derfor har virksomheden sat en udviklingsafdeling bestående af fire medarbejdere i gang med at produktudvikle på sild, fiskefrikadeller og andre fiskeprodukter. Især frikadellerne forventer Anette Ladefoged, kan der sælges mere af i udlandet.

– Sild er svære at få markedsført uden for Skandinavien og de øvrige nærmarkeder, hvor sild i forvejen er en del af menuen. Men fiskefrikadellerne kan vi med få modificeringer eksportere mere af til især Tyskland, siger Anette Ladefoged.

I Danmark er virksomhedens sildesalg udfordret af, at mange af kunderne hører til i den ældre generation.

– Men vi ved, at de unge kender og sætter pris på sild, fordi de får det hos bedsteforældrene til højtiderne Så er udfordringen at få dem til at købe det til deres eget køleskab, og der satser vi på produktudvikling, så man kan få sildene i andre varianter end de tre klassikere, som branchen har spist forbrugerne af med de sidste mange år. Vi er kun lige begyndt, men salget af nogle af de nye varianter lover godt for fremtiden, siger Anette Ladefoged.

Læs også: Blog: Gastronomien som løftestang til at bekæmpe madspild

Bæredygtighed er et krav

Udviklingen af nye produkter sker blandt andet i samarbejde med Foodservicesektoren, som aftager omtrent en tredjedel af virksomhedens produktion.

– Vi vil gerne være dem, der hjælper kokke og køkkenpersonale med udvikling af nye måder at bruge sild på. Fra den sektor har nye opskrifter det med at brede sig til private køkkener, så det er både en kilde til direkte salg til sektoren samt en indirekte måde at markedsføre produkterne overfor de private forbrugere, siger direktøren.

Dertil kommer et stigende fokus på bæredygtighed. Virksomheden bruger kun råvarer, hvor fiskeriet er certificeret bæredygtigt, og Anette Ladefoged overvejer i øjeblikket, hvordan og hvor meget virksomheden skal engagere sig i FN’s 17 Verdensmål.

– Certificeringen er allerede et krav fra de fleste af vores kunder, så det bruger vi betydelige ressourcer på at holde ajour. Vi er endnu ikke stødt på krav om, at vi skulle levere på FN’s Verdensmål, men det er ofte sjovere at være kommet i gang med sådan en proces, før man støder på kravet. Derfor overvejer vi i øjeblikket blandt andet at deltage i Dansk Industris projekt ”Fra filantropi til forretning”, siger direktøren.

Læs også: 300 mellemøstlige forretningsfolk høster danske erfaringer med verdensmål

Står ejeren i vejen?

Anette Ladefoged har nu siddet i direktørstolen i knap to år, og hun er glad for samarbejdet med Michael Pedersen.

– Jeg tror, jeg har fået jobbet, fordi jeg har respekt og forståelse for, at jeg er ansat til at føre en vision ud i livet, men at det skal ske i respekt for Michael Pedersen, som jeg jo har tæt samarbejde med i det daglige. Det kræver, at jeg får plads og midler til at træffe de nødvendige beslutninger, men at jeg også hele tiden har respekt for, at det er Michaels værk, jeg har fået nøglerne til, siger Anette Ladefoged.

Også Michael er glad for samarbejdet med direktøren.

– Det er jo et røvsygt job, hun har. Nej, spøg til side. Jeg er glad for, jeg har fået tid til at arbejde med det i virksomheden, der virkelig interesserer mig, siger Michael Pedersen.

Mød Tenax på SMV-Dagen 30. januar  

Fakta

Tenax Sild

Grundlagt i 1987 af Jørgen Pedersen. Sønnen Michael Pedersen er i dag hovedaktionær. 

Overtog Lykkeberg Sild i 2015 og fusionerede med Launis Sild i 2018

Anette Ladefoged ansat som adm. direktør i 2017

Har 160 ansatte og produktion i Nyborg og Ålbæk. 

Mød Tenax Sild på SMV Dagen ”Tænk Stort” 30. januar. Læs mere: bit.ly/SMV-dagen2019

Dorte Gram Nybroe

Dorte Gram Nybroe

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3769
  • Mobil +45 2968 5962
  • E-mail dgny@di.dk

Relateret indhold