09.10.19 DIB Nyheder

DI: Fornuftig strategi bag væksten i overnatninger

Nye tal: Der var 5 procent flere overnatninger på hoteller og i feriehuse i sommeren 2019 end året før. En del af succesen skyldes, at vi har bearbejdet flere markeder samtidig, mener DI.

Hoteller og feriehuse havde en rekordsommer, viser overnatningstallene fra Danmarks Statistik. Når man ser på perioden juni til august steg antallet af overnatninger med 5 pct. i forhold til sommeren i 2018.

Bag tallene gemmer der sig dog store variationer.  Svenskerne havde 7 pct. færre overnatninger, mens hollændere og tyskere havde 9-10 pct. flere overnatninger.

- En del af succesen skyldes, at vi gennem flere år har bearbejdet flere udenlandske markeder samtidig. Derfor er vi ikke så følsomme, når et enkelt eller to markeder svigter, siger Sune K. Jensen, chef for turisme i Dansk Industri.

Storbritannien er et af de markeder, hvor dansk turisme oplever en opbremsning på grund af usikkerheden om brexit.

- Storbritannien har i mange år været det femte største marked for dansk turisme, men det britiske marked er gået i stå. Vi forventer, at USA inden udgangen af i år vil overhale Storbritannien og overtage positionen som Danmarks femte største marked. Udviklingen understreger, hvorfor det er vigtigt, at arbejder på at tiltrække besøgende fra flere forskellige lande samtidig, siger Sune K. Jensen.

Markedsføring går det ikke alene. En løbende produktudvikling gennem de seneste par år har været med til at gøre Danmark til et attraktivt rejsemål.

- Den danske succes skyldes blandt andet, at udlændinge er tiltrukket af vores livsstil. De seneste år er der også sket en markant udvikling indenfor gastronomien, og vi har skabt et mere varieret udbud af oplevelser - ikke mindst inden for kulturen, siger Sune K. Jensen.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Sune K. Jensen

Sune K. Jensen

Chef for DI Turisme og oplevelsesøkonomi

  • Direkte +45 3377 3923
  • Mobil +45 2949 4624
  • E-mail skj@di.dk

Relateret indhold