Transportminister Benny Engelbrecht (S) tog positivt imod forslag, der skal understøtte udviklingen af Københavns Lufthavne. Især bedre togforbindelser så han potentiale i.

Foto: Uffe Hansen
28.11.19 DIB Nyheder

10 initiativer skal styrke Københavns Lufthavne

Veje, tog og metro skal gøres klar til at sikre Københavns Lufthavne kan vokse og fastholde sin førende position som nordisk knudepunkt.

Metro til Malmø, ny togstation i lufthavnen, en direkte toglinje til Vestdanmark, udvidet vejnet og en fordobling af godstrafik.

CPH Vækstkomite for udvikling af Københavns Lufthavne fremlagde torsdag i alt 10  forslag, der skal sikre og udbygge Københavns Lufthavn som et af Nordeuropas største knudepunkter. Sker der ikke en udvikling, risikerer København og Danmark at miste momentum, for konkurrencen er hård blandt europæiske lufthavne – og den konkurrence bliver ikke mindre  de kommende år, lyder det fra vækstkomiteen.

Lufthavnen er på 10 år vokset med 50 procent fra 20 millioner passagerer til nu 30 millioner, og adm. direktør Thomas Woldbye er ikke i tvivl om at den udvikling vil fortsætte. Derfor har han også fremlagt en vækstplan for selve lufthavnen, som giver plads til 40 millioner passagerer, hvilket blandt andet indebære en ny startbane. Men det kræver også at logistikken omkring lufthavnen bliver forbedret.

Nemt og hurtigt at komme frem

- Målet med vækstkomiteens 10 punkts plan er at gøre det nemt at komme til og fra lufthavnen. Dermed får vi den største fordel ud af, at lufthavnen ligger, hvor den gør. Og vi får mest muligt ud af lufthavnens kapacitet. I mange andre lande tager det jo ofte lige så lang tid at komme til lufthavnen, som selve flyveturen, siger Thomas Woldbye.

Han fremlagde sammen med CPH Vækstkomite de 10 forslag ved en konference, der blev afholdt hos Microsoft i Lyngby torsdag.   

Der er stor forskel på de enkelte forslag, også i hvor nemme de er at realisere. En forlængelse af Metro’en helt til Malmø eksempelvis et større projekt end at etablere direkte toglinje fra Glostrup til lufthavnen, syd om Københavns centrum - en såkaldt ”Ring Syd”.

- Ring Syd er blandt de mere oplagte som kan få stor betydning. Hvis vi kan skære 15-20 minutter af rejsetiden fra Odense, som i dag tager lidt over en time, så giver det god mening, siger Thomas Woldbye.

Læs også: I 2027 kan du flyve på kolort

Hvis vi kan skære 15-20 minutter af rejsetiden fra Odense, som i dag tager lidt over en time, så giver det god mening. Thomas Woldbye, adm. direktør, Københavns Lufthavne

Togstation og direkte toglinje til lufthavnen

Trafikminister Benny Engelbrecht (S) deltog også i konferencen, hvor han støttede behovet for en udvikling af lufthavnen, og var positiv overfor idekataloget fra CPH Vækstkomite. Han fremhævede Ring Syd og forslaget om at udvide togstationen i lufthavnen.

- 50 procent af passagerne til lufthavnen kommer med tog eller metro, så derfor er stationen vigtig, og det er vigtigt at håndtere, hvordan vi sikrer plads til mere togtrafik i fremtiden. En udbygning skaber mulighed for flere tog, sagde Benny Engelbrecht og tilføjede:

- Det er en prioritering, at vi ser på det i forbindelse med fremtidige investeringsplaner.

Behovet for bedre togforbindelser bliver også ekstra aktuelt, når Femern Bælt-forbindelsen åbner i 2028.

Klimaforbedringer afgørende

Ministeren påpegede også, at hensynet til klimaet og målet om at sænke CO2-udledningen bliver en afgørende faktor. De 10 forslag til udvikling er ikke en klimaplan, men vækstkomiteens formand, den tidligere overborgmester i København, Jens Kramer Mikkelsen, forklarede, at en grøn omstilling af luftfarten er en del af udviklingen.

- Vi skal sikre, at lufthavnen kan udfylde fremtidens kapacitetsbehov og opfylde ambitionerne om at medvirke til at luftfartsindustrien bliver emissionsfri. Lufthavnen skal udvikles på en smart og bæredygtig måde med den forventede passagerudvikling, sagde han.  

Selve lufthavnen vil være CO2-neutral i år og målet er i 2050 at være 100 procents emissionsfri.

Læs også: Luftfarten foreslår ny klimafond

Fakta

10 anbefalinger fra CPH Vækstkomité

·        Samarbejde afgørende: Myndigheder, medarbejdere, lokalområdet, politikere og kunder skal arbejde sammen for at realisere udvikling

·        Forbedret luftfragt: Flyselskabernes mulighed for at vokse afhænger også af godstrafik. Ny ”Airport Business Park” skal fordoble kapacitet til 1 mio. ton gods.

·        Knudepunkt for motorveje: Passager- og ikke mindst godstrafik til lufthavnen presser det lokale vejnet. Behov for udvidelse.  

·        Hurtigere togforbindelser: Hurtigere tog i Sverige, trafik fra Femern Bælt-forbindelse styrker behov for at dansk tognet følger med.

·        Ny togstation i lufthavnen: Hårdt pres på den nuværende, da cirka halvdelen af lufthavnens daglige 80.000 passagerer kommer med offentlig transport.

·        Metro til Malmø: En forlængelse af metroen til Malmø vil styrke tilrejsning fra Sydsverige.

·        Direkte togforbindelser fra Vestdanmark: Det såkaldte Ring-Syd projekt uden om hovedbanegård i København korter rejsetiden.

·        Flere langdistance ruter: Målet er 10 yderligere ruter. Antal er vokset til 41 fra seks i 2013.

·        Flere flyrejsende turister: Ruteudviklingsprogrammet Greater Copenhagen Connected har medvirket til at styrke rutenet.

·        Indenrigsforbindelser i hele Danmark: I øjeblikket flyves til Aalborg, Rønne, Sønderborg, Billund, Karup og Aarhus.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Skrevet af:

Uffe Hansen

Michael Svane

Michael Svane

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4652
  • Mobil +45 4036 1348
  • E-mail misv@di.dk

Relateret indhold