På Fyrværkeriekspertens lager i Vandel er der i de sidste dage op til nytår allermest travlt, og hele mandskabet er kaldt ind til at sende de sidste af de i alt 17.000 kubikmeter fyrværkeri afsted til landets byggemarkeder.

Foto: Fyrværkerieksperten
27.12.19 DI Business Nyheder

17.000 kubikmeter fyrværkeri skaber jobfest i Vandel

Fyrværkerieksperten importerer årligt 17.000 kubikmeter fyrværkeri fra Kina. I november og december giver det jobfest i den midtjyske by Vandel.

Det meste af året lever Fyrværkerieksperten en relativt afdæmpet tilværelse på et kontor i Thisted i Nordjylland. Men fra september begynder virksomhedens årlige import af 250 40-fodscontainere med fyrværkeri fra Kina at ankomme.

Derfra bliver aktiviteten i virksomheden trappet op, og i november flytter virksomheden alle ansatte fra Thisted til lageret i Vandel i Midtjylland for at gøre klar til fyrværkerisalgets absolut travleste dage 29. og 30. december.

- Vi har 22 fastansatte, der er her hele året. Fra september stiger antallet af medarbejdere. Ugen mellem jul og nytår er den absolutte travleste, og der runder vi 100 medarbejdere, siger produktionschef i Fyrværkerieksperten, David Sandahl.

Læs også: November og decembers shopping er helt afgørende for danske butikker

Der er flere, der har været her vinteren over i mere end 10 år i træk. David Sandahl, produktchef i Fyrværkerieksperten

Nogen tager fri for at være med

De 250 containeres indhold svarer til 17.000 kubikmeter fyrværkeri, og det udgør cirka to tredjedele af den samlede import af fyrværkeri til Danmark. I alt beskæftiger branchen omkring 250 fuldtidsansatte i højsæsonen i december og omsætter for cirka 200 mio. kr. Langt hovedparten omsættes op til nytår.

- Det hele sker på vores lager fra midt november og frem til januar. Derfor giver det mening at rykke alle medarbejderne herned i den periode, siger David Sandahl.

De fleste af Fyrværkeriekspertens medarbejdere er sæsonansatte, der kun arbejder mellem en og fire måneder ad gangen. Heldigvis kommer omkring 80 procent af dem tilbage år efter år.

- Der er flere, der har været her vinteren over i mere end 10 år i træk. Nogen tager endda fri fra deres andet arbejde for at være her, siger David Sandahl.

Læs også: Tivolis julejubilæum giver bjældeklang på Københavns hoteller

Passer godt på medarbejderne

Det kræver ifølge produktchefen, at virksomheden tager sig godt af sine medarbejdere.

- Vi sørger for gode overnatningsmuligheder og måltider, så vi får nogle tilfredse medarbejdere. Det betyder, at de har lyst til at komme igen, så vi ikke behøver lære mange nye medarbejdere op hvert år, siger han.

Ris, ros og gode råd fra medarbejderne er særligt vigtigt for virksomheden. For sæsonmedarbejderne er videre igen, kort efter salget kulminerer i slutningen af december.

- Kort tid efter sæsonen laver vi en evaluering og tager imod feedback fra alle vores sæsonansatte. Den efterfølgende sommer inviterer vi dem ind igen og gennemgår næste sæson. Sådan er vores års-rutine, siger han.

Læs også: Byggeriet snubler ind i det nye år

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Bjørn Bagge

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3932
  • Mobil +45 3016 6536
  • E-mail bjba@di.dk

Relateret